Mislykket kunnskapsledelse – case fra en liten organisasjon
Forfatter
Isaksen, TorbjørnSammendrag
Denne kvalitative casestudien fokuserer på en leder av en liten
organisasjon som iverksatte organiserte refleksjonsmøter for sitt personale.
Hensikten var å forbedre yrkespraksisen, og dermed kan dette forstås som
et forsøk på kunnskapsledelse. Det overordnede forskningsspørsmålet er om
innsikter og erfaringer fra refleksjonsmøtene ble nedfelt på organisatorisk
nivå – og ikke bare manifesterte seg som individenes egen personlige læring.
Data ble i hovedsak samlet inn gjennom deltakende observasjon av refleksjonsmøtene samt halvstrukturerte dybdeintervjuer med ansatte med minimum ett års ansiennitet. Analysen var teoridrevet, med bruk av en prosessmodell av
Crossan et al. (1999) – den såkalte «4-I»-modellen. Hovedfunnene viser flere
mangler og flaskehalser som kan forekomme i organiserte læringsprosesser
på arbeidsplassen. I så måte korresponderer studien med andre undersøkelser
som konkluderer med at kunnskapsledelse i små organisasjoner er krevende. This qualitative single case study focuses on a leader in a small
organization who implemented organized reflective learning sessions for
the staff to improve work performance. As such, it can be understood as an
approach to knowledge management. The research question is if the insights
and experiences from the sessions were institutionalized at the organizational
level – not only as individual learning benefits. The data was gathered from
observations of the sessions and semi-structured interviews. A theory-driven
analysis was used – based on the «4-I» model of Crossan, Lane & White
(1999). Findings illustrates where shortcomings and difficulties may occur in
managing organized learning processes in small organizations. These results
seem to correspond with other studies of knowledge management of small
organizations.
Forlag
FagbokforlagetSitering
Isaksen T: Mislykket kunnskapsledelse – case fra en liten organisasjon. In: Pettersen HM, Moldenæs T, Torsteinsen H. Nyere ledelsesteori - i en norsk kontekst, 2025. Fagbokforlaget p. 219-242Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2025 The Author(s)