Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIsaksen, Torbjørn
dc.date.accessioned2025-08-19T10:30:56Z
dc.date.available2025-08-19T10:30:56Z
dc.date.issued2025-02-27
dc.description.abstractDenne kvalitative casestudien fokuserer på en leder av en liten organisasjon som iverksatte organiserte refleksjonsmøter for sitt personale. Hensikten var å forbedre yrkespraksisen, og dermed kan dette forstås som et forsøk på kunnskapsledelse. Det overordnede forskningsspørsmålet er om innsikter og erfaringer fra refleksjonsmøtene ble nedfelt på organisatorisk nivå – og ikke bare manifesterte seg som individenes egen personlige læring. Data ble i hovedsak samlet inn gjennom deltakende observasjon av refleksjonsmøtene samt halvstrukturerte dybdeintervjuer med ansatte med minimum ett års ansiennitet. Analysen var teoridrevet, med bruk av en prosessmodell av Crossan et al. (1999) – den såkalte «4-I»-modellen. Hovedfunnene viser flere mangler og flaskehalser som kan forekomme i organiserte læringsprosesser på arbeidsplassen. I så måte korresponderer studien med andre undersøkelser som konkluderer med at kunnskapsledelse i små organisasjoner er krevende.en_US
dc.description.abstractThis qualitative single case study focuses on a leader in a small organization who implemented organized reflective learning sessions for the staff to improve work performance. As such, it can be understood as an approach to knowledge management. The research question is if the insights and experiences from the sessions were institutionalized at the organizational level – not only as individual learning benefits. The data was gathered from observations of the sessions and semi-structured interviews. A theory-driven analysis was used – based on the «4-I» model of Crossan, Lane & White (1999). Findings illustrates where shortcomings and difficulties may occur in managing organized learning processes in small organizations. These results seem to correspond with other studies of knowledge management of small organizations.en_US
dc.identifier.citationIsaksen T: Mislykket kunnskapsledelse – case fra en liten organisasjon. In: Pettersen HM, Moldenæs T, Torsteinsen H. Nyere ledelsesteori - i en norsk kontekst, 2025. Fagbokforlaget p. 219-242en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2364683
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.55669/oa430510
dc.identifier.isbn978-82-450-5815-4
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/38006
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFagbokforlageten_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.title.alternativen/aen_US
dc.titleMislykket kunnskapsledelse – case fra en liten organisasjonen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeChapteren_US
dc.typeBokkapittelen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)