Vis alle innførsler i samlingen sortert på

 

Nye registreringer

  • Systemrettede tiltak i barnehagen for inkludering av barn som viser utagerende atferd 

    Østlyngen, Anja Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-11-02)
    Ved bruk av kvalitative intervju med en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming har jeg utforsket hvordan tre ansatte i PPT beskriver det systemrettede arbeidet i barnehagene, og hvilke systemrettede tiltak de erfarer at bidrar til inkludering av barnehagebarn som viser utagerende atferd. Problemstillingen er følgende: Hvordan beskriver tre ansatte i PPT det systemrettede arbeidet i barnehagene, ...
  • «Hvis det var så tydelig fra lærerne sin side at jeg strevde, hvorfor gjorde de ingenting med det?» En kvalitativ undersøkelse av hvordan elevene selv, støttesystemet og lærere forstår en sen dysleksi diagnose 

    Jacobsen, Henriette Johanne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)
    Det er ca. 5-10% av Norges befolkning som har dysleksi. Denne prosentandelen gjelder også på verdensbasis. Mange av de individene det gjelder har fått påvist dysleksi i sen alder. I dagens samfunn er en avhengig av å kunne lese og skrive, og det gjelder innenfor utdanning, arbeidsmiljø og fritid. Med bakgrunn i dette er problemstillingen min: «Hvilke faktorer kan spille inn på sen oppdagelse av ...
  • "Har du møtt én elev med ufrivillig skolefravær, så har du kun møtt én" - En kvalitativ studie om tre aktørers opplevelse av det tverrfaglige samarbeidet i saker som omhandler ufrivillig skolefravær i grunnskolen 

    Hernæs, Christine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
    Denne kvalitative studien undersøker hvordan ansatte i skolen, PPT og BUP opplever det tverrfaglige samarbeidet rundt grunnskoleelever med ufrivillig skolefravær, og hvordan de mener at samarbeidet kan optimaliseres for å bedre støtte disse elevene. Studien avdekker varierende begrepsbruk, forståelse og kompetanse blant informantene, samt utfordringer knyttet til identifisering, roller, ansvarsfordeling ...
  • Barns innagerende atferd og psykisk helse i barnehagen 

    Wilhelmsen, Kaja Ripman (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
    Denne studien undersøker hvordan pedagoger i barnehagen forstår barns innagerende atferd, og hva de vektlegger for å fremme og ivareta disse barnas psykiske helse gjennom tilretteleggingen av barnehagens psykososiale miljø. Formålet med prosjektet var å bidra med mer kunnskap og en større forståelse av hvordan barn med innagerende atferd har det og kan bli møtt i barnehagen. Det er en kvalitativ ...
  • Spesialpedagogers forståelse og arbeid med tema livsmestring i grunnskolens spesialpedagogiske virksomhet etter innføring av LK20. En kvalitativ intervjustudie om praksiserfaringer fra pedagoger i grunnskolen 

    Heie, Mona (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
    I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan spesialpedagoger forstår og jobber med livsmestring som tema innenfor grunnskolens spesialpedagogiske virksomhet. Ut fra en hermeneutisk tilnærming har jeg jobbet fram følgende problemstilling: «Spesialpedagogers forståelse og arbeid med tema livsmestring i grunnskolens spesialpedagogiske virksomhet etter innføring av LK20». En kvalitativ intervjustudie om ...
  • De stille barna på skolen 

    Guttorm, Inger lise (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
    Formålet med studien har vært å belyse erfaringer og refleksjoner om hvordan lærere tilpasser opplæring for stille barn. Gjennom studien er det ønskelig å få en bredere forståelse og kunnskap om temaet for å bli tryggere i egen profesjonsutøvelse som spesialpedagog. Følgende problemstilling ble formulert for denne oppgaven: Hvordan tilpasser samiske lærere opplæring for barn som viser stille ...
  • De stille barna på skolen 

    Guttorm, Inger lise (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
    Formålet med studien har vært å belyse erfaringer og refleksjoner om hvordan lærere tilpasser opplæring for stille barn. Gjennom studien er det ønskelig å få en bredere forståelse og kunnskap om temaet for å bli tryggere i egen profesjonsutøvelse som spesialpedagog. Følgende problemstilling ble formulert for denne oppgaven: Hvordan tilpasser samiske lærere opplæring for barn som viser stille ...
  • Tilrettelegging for å understøtte sosial kompetanse hos elever med utagerende atferd 

    Mikkelhaug, Elise (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
    Utagerende atferd beskrives som stor del av lærernes jobbhverdag, og vanske som krever forståelse og kompetanse for å kunne takle det på en hensiktsmessig måte. Vansken med utagerende atferd er ofte tett knyttet opp til vansker med sosial kompetanse, og mangelfull tilfredsstillende utvikling av denne (Greene, 2003; Kinge, 2015; Pluess & Belsky, 2009 sitert i Nilsen & Hanssen, 2022). Mastergradsprosjektet ...
  • Et sosiokulturelt perspektiv på når barn med migrasjonserfaring begynner i barnehagen 

    Hesjevik, Hanne Torgersen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    Dette er en kvalitativ intervjuundersøkelse, som utforsker hvordan styrere og pedagogiske ledere kan tilrettelegge for en god oppstart og oppfølging, for barn med migrasjonserfaringer i barnehagen. Bakgrunnen for denne studien er blant annet NOU 2010:7 «Mangfold og mestring», Meld. St. 19 «Tid for lek og læring: Bedre innhold i barnehagen» (2015-2017), og Meld. St. 6 «Tett på: Tidlig innsats og ...
  • Uteskole som intervensjon for elever med sosiale og emosjonelle vansker 

    Hansten, Ann Therese (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    Hensikten med denne masteroppgaven har vært å finne ut om uteskole kan kombineres med undervisning for elever med sosiale og emosjonelle vansker. Med tradisjonell litteraturstudie som metode, ble problemstillingen: Hvilke effekter av uteundervisning som intervensjon er beskrevet for elever med sosio-emosjonelle vansker? Fagfellevurderte artikler ble selektert etter gitte inklusjons- og ekslusjonskriterier, ...
  • Foreldres opplevelse av skolens tilrettelegging for deres barn med stort læringspotensial 

    Eliassen, Anette Sofie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    Denne kvalitative studien omhandler elever med stort læringspotensial, og ved bruk av intervju med en fenomenologisk tilnærming ønsket jeg å få foreldres opplevelser av skolens tilrettelegging for deres barns behov. Disse elevene har i lang tid måtte klare seg selv i skolen, og det å utvikle elevens potensial har blitt sett på som elitisme. Formålet med denne studien er å belyse dette temaet gjennom ...
  • Erfaringer fra kontaktlæreres møte med psykiske helseutfordringer hos elever i den videregående opplæring 

    Heggen, Madelene Cecilia (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    Denne masteroppgaven undersøker problemstillingen «hvilke erfaringer har kontaktlærere i den videregående opplæring med å tilrettelegge for elever med psykiske helseutfordringer i den ordinære opplæringen?» og utforsker følgende forskningsspørsmål: 1. Hvilken rolle har kontaktlærer i møte med elever med psykiske helseutfordringer? 2. Hva vektlegger kontaktlærer i tilretteleggingen for elever med ...
  • Jenter med ADHD og deres opplevde livskvalitet - En kvantitativ studie om jenters opplevde livskvalitet før og etter diagnostisering av ADHD 

    Leirbakk, June (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    Denne masteroppgaven er en kvantitativ undersøkelse om ADHD hos jenter og deres opplevde livskvalitet før og etter diagnostisering. Innsamling av datamaterialet ble gjort gjennom bruk av kvantitativ metode i form av en spørreundersøkelse. Datamaterialet er basert på N=400 jenter og kvinner med ADHD. Det ble benyttet deskriptiv statistikk, frekvensanalyser og prosentfordeling, og korrelasjonsanalyser. ...
  • Eksternalisert atferd i skolehverdagen - En kvalitativ studie av læreres empiriske forebygging og håndtering av eksternalisert atferd i skolehverdagen 

    Helin, Henrik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
    Eksternalisert atferd beskrives som et av skolehverdagens største utfordringer, og innvirker negativt på klassens lærings- og psykososiale miljø. Å inneha en kompetanse om hvilke tiltak lærere opplever som effektive i forebyggingen og håndteringen av problematferd og atferdsvansker kan være essensielt for å redusere prevalensen av fenomenet og forhindre en videre negativ utvikling. Gjennom en ...
  • «Tidlig identifisering av autismespekterforstyrrelser – En kvantitativ studie av forholdet mellom foreldrenes bekymring, barnehagens bekymring og typiske kjennetegn som er mest predikerende for en autismediagnose.» 

    Ostrowska, Kamila (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    Bakgrunn og forskningsspørsmål Bakgrunnen for denne studien var å belyse viktigheten av tidlig identifisering av autisme. Problemstillingen for denne mastergradsoppgaven ble som følger: «Hvorfor er tidlig identifisering avgjørende for barn med autisme?» For å prøve å kaste lys over viktigheten av tidlig identifisering av ASD og for å belyse problemstillingen ytterligere ble følgende ...
  • Validering av kartleggingsverktøyet Dyslexia Marker Test for Children (Dysmate-C). 

    Kristiansen, Camilla Charlotte Kaaby (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    Forskning har vist at det er en mangel på standardiserte og normerte kartleggingsverktøy av god kvalitet (Andresen & Monsrud, 2022; Arnesen et al., 2019). Denne studien har undersøkt om screeningtesten til Dyslexia Marker test for Children (Dysmate-C) er et presist kartleggingsverktøy for å identifisere barn i risiko for å utvikle lese- og skrivevansker. Studien har basert seg på data hentet fra ...
  • Tiltak for elever som viser utfordringer i den første lese- og skriveutviklingen 

    Sivertsen, Stine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-13)
    Forskning viser at det kan være vanskelig å sette inn tidlige tiltak til de elevene som viser utfordring i lese- og skriveopplæringen. Jeg ønsket derfor i denne masteravhandlingen å undersøke hvilke tiltak som iverksettes for de elevene som viser utfordringer i den første lese- og skriveutviklingen. Fra et spesialpedagogisk perspektiv ønsket jeg å undersøke hvordan løfte de elevene som trenger ekstra ...
  • Systemarbeid i barnehagen: En kvalitativ studie av PP-rådgivernes perspektiver og erfaringer 

    Bamerni, Alin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
    Denne masteroppgaven tar sikte på å utforske betydningen av systemrettet arbeid for å fremme en mer inkluderende barnehage, sett gjennom PP-rådgiveres perspektiv. Ved å gjennomføre kvalitative intervjuer med PP-rådgivere, har studien undersøkt deres erfaringer, perspektiver og praksis tilknyttet systemrettet arbeid. Analyse av dataene avdekker flere sentrale funn. Først og frems viser funnene at ...
  • Barn med utviklingsmessige språkforstyrrelser i skole- og hverdagslivet - Et foreldreperspektiv 

    Johansen, Kamilla (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-12)
    Det er svært mange barn, rundt 7%, tilsvarende to elever i hver klasse på 30 elever, som har utfordringer med å lære seg språket uten at det finnes en tilsynelatende årsaksforklaring (Kuiack & Archibald, 2019). Disse barna kan ha diagnosen «utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD)» (Bishop et al., 2017). I denne studien har jeg undersøkt temaet utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD), der jeg ...
  • Inkluderende læringsmiljø for elever med ADHD 

    Simonsen, Susanne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-11)
    Bakgrunn: Tema i oppgaven er valgt på bakgrunn av at ADHD ansees som en av de vanligste psykiske lidelsene blant barn og unge, og en nevroutviklingsforstyrrolse som er assosiert med negative livsutfall. Dette har vekket en interesse for å finne ut av hvordan det kan tilrettelegges for disse elevene slik at de får utnyttet sitt læringspotensial, oppleve mestring og tilhørighet i et inkluderende ...

Vis mer