Tilpasset og inkluderende opplæring for elever med spesialpedagogiske behov. Lærernes opplevelser av tilpasset og inkluderende opplæring i den offentlige skolen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/37081Dato
2024-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Bjerkan, Marianne HeggemSammendrag
Studien tar sikte på å utforske hvordan lærere på mellomtrinnet opplever arbeidet med tilpasset og inkluderende opplæring. Spesielt fokus er rettet mot de metoder og tilnærminger lærerne opplever som effektive for å øke læringsutbyttet, samarbeidet med foresatte og tverrfaglige etater, samt utfordringer som kan hindre gjennomføringen av en inkluderende opplæring.
For å få en dypere innsikt i disse temaene, er det benyttet en kvalitativ forskningsmetode, bestående av semistrukturerte intervjuer med tre lærere fra mellomtrinnet i en kommune. Dette metodiske valget ble gjort for å hente beskrivende og dyptgående informasjon, som danner grunnlaget for studiens resultater.
Funnene i studien peker på betydelige utfordringer knyttet til lærermangel og sykefravær, som påvirker både lærernes evne til å gjennomføre opplæringen og elevenes læring. Gjennom samtalene i intervjuene var betydningen av relasjoner og en helhetlig forståelse av eleven som individ et grunnleggende tema. Studien belyser også kompleksiteten i samarbeidet med foreldre, andre skoleansatte og pedagogisk-psykologisk tjeneste, og understreker hvor viktig disse samarbeidene er for å støtte elevens utvikling og læring.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: