Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTatiana, Wara
dc.contributor.authorBjerkan, Marianne Heggem
dc.date.accessioned2025-05-15T08:40:35Z
dc.date.available2025-05-15T08:40:35Z
dc.date.issued2024-05-15
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er tilpasset og inkluderende opplæring for elever som mottar spesialundervisning. <p> <p>Studien tar sikte på å utforske hvordan lærere på mellomtrinnet opplever arbeidet med tilpasset og inkluderende opplæring. Spesielt fokus er rettet mot de metoder og tilnærminger lærerne opplever som effektive for å øke læringsutbyttet, samarbeidet med foresatte og tverrfaglige etater, samt utfordringer som kan hindre gjennomføringen av en inkluderende opplæring. <p> <p>For å få en dypere innsikt i disse temaene, er det benyttet en kvalitativ forskningsmetode, bestående av semistrukturerte intervjuer med tre lærere fra mellomtrinnet i en kommune. Dette metodiske valget ble gjort for å hente beskrivende og dyptgående informasjon, som danner grunnlaget for studiens resultater. <p> <p>Funnene i studien peker på betydelige utfordringer knyttet til lærermangel og sykefravær, som påvirker både lærernes evne til å gjennomføre opplæringen og elevenes læring. Gjennom samtalene i intervjuene var betydningen av relasjoner og en helhetlig forståelse av eleven som individ et grunnleggende tema. Studien belyser også kompleksiteten i samarbeidet med foreldre, andre skoleansatte og pedagogisk-psykologisk tjeneste, og understreker hvor viktig disse samarbeidene er for å støtte elevens utvikling og læring.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37081
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.subjectTilpasset opplæring, inkludering, spesialundervisning, differensiering, samarbeid, utfordringer, relasjonell forståelse og sosiokulturell læringsteori.en_US
dc.titleTilpasset og inkluderende opplæring for elever med spesialpedagogiske behov. Lærernes opplevelser av tilpasset og inkluderende opplæring i den offentlige skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)