dc.contributor.advisor | Tatiana, Wara | |
dc.contributor.author | Bjerkan, Marianne Heggem | |
dc.date.accessioned | 2025-05-15T08:40:35Z | |
dc.date.available | 2025-05-15T08:40:35Z | |
dc.date.issued | 2024-05-15 | |
dc.description.abstract | Temaet for denne masteroppgaven er tilpasset og inkluderende opplæring for elever som mottar spesialundervisning. <p>
<p>Studien tar sikte på å utforske hvordan lærere på mellomtrinnet opplever arbeidet med tilpasset og inkluderende opplæring. Spesielt fokus er rettet mot de metoder og tilnærminger lærerne opplever som effektive for å øke læringsutbyttet, samarbeidet med foresatte og tverrfaglige etater, samt utfordringer som kan hindre gjennomføringen av en inkluderende opplæring. <p>
<p>For å få en dypere innsikt i disse temaene, er det benyttet en kvalitativ forskningsmetode, bestående av semistrukturerte intervjuer med tre lærere fra mellomtrinnet i en kommune. Dette metodiske valget ble gjort for å hente beskrivende og dyptgående informasjon, som danner grunnlaget for studiens resultater. <p>
<p>Funnene i studien peker på betydelige utfordringer knyttet til lærermangel og sykefravær, som påvirker både lærernes evne til å gjennomføre opplæringen og elevenes læring. Gjennom samtalene i intervjuene var betydningen av relasjoner og en helhetlig forståelse av eleven som individ et grunnleggende tema. Studien belyser også kompleksiteten i samarbeidet med foreldre, andre skoleansatte og pedagogisk-psykologisk tjeneste, og understreker hvor viktig disse samarbeidene er for å støtte elevens utvikling og læring. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/37081 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3903 | |
dc.subject | Tilpasset opplæring, inkludering, spesialundervisning, differensiering, samarbeid, utfordringer, relasjonell forståelse og sosiokulturell læringsteori. | en_US |
dc.title | Tilpasset og inkluderende opplæring for elever med spesialpedagogiske behov. Lærernes opplevelser av tilpasset og inkluderende opplæring i den offentlige skolen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |