Eksternalisert atferd i skolehverdagen - En kvalitativ studie av læreres empiriske forebygging og håndtering av eksternalisert atferd i skolehverdagen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/34591Dato
2024-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Helin, HenrikSammendrag
Eksternalisert atferd beskrives som et av skolehverdagens største utfordringer, og innvirker
negativt på klassens lærings- og psykososiale miljø. Å inneha en kompetanse om hvilke tiltak
lærere opplever som effektive i forebyggingen og håndteringen av problematferd og
atferdsvansker kan være essensielt for å redusere prevalensen av fenomenet og forhindre en
videre negativ utvikling.
Gjennom en kvalitativ fenomenologisk tilnærming forsøker denne studien å belyse hvordan
fire strategisk utvalgte lærere på 1.-4. trinn reduserer forekomsten av eksternalisert atferd i sin
klasse. Problemstillingen for studien er:
«Hvordan arbeider lærere empirisk med å forebygge og håndtere eksternalisert atferd i
skolehverdagen?».
Problemstillingen vil belyses ved av hjelp følgende forskningsspørsmål, som samlet sett
redegjør for lærernes egne perspektiver og erfaringer i møte med eksternalisert atferd:
1. Hvilken helhetlig forståelse har lærere av begrepet eksternalisert atferd?
2. Hvilke strategier og tiltak benytter lærere seg av for å forebygge eksternalisert atferd i
skolehverdagen?
3. Hvordan håndterer lærere eksternalisert atferd i skolehverdagen?
Informantenes erfaringer drøftes opp mot et teoretisk rammeverk og tidligere forskning som
skal danne grunnlaget for å forstå kompleksiteten av eksternalisert atferd. Studien indikerer en
rekke tiltak på system- og individnivå som gjennom et gjensidig samspill har som formål å
redusere prevalensen av eksternalisert atferd i skolehverdagen. Funnene kan bidra til
fremtidig praksis og utvikling av tiltak for lærere i møte med elever med eksternalisert
problematferd.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: