dc.contributor.advisor | Dardanou, Maria | |
dc.contributor.author | Helin, Henrik | |
dc.date.accessioned | 2024-09-10T04:06:45Z | |
dc.date.available | 2024-09-10T04:06:45Z | |
dc.date.issued | 2024-05-15 | en |
dc.description.abstract | Eksternalisert atferd beskrives som et av skolehverdagens største utfordringer, og innvirker
negativt på klassens lærings- og psykososiale miljø. Å inneha en kompetanse om hvilke tiltak
lærere opplever som effektive i forebyggingen og håndteringen av problematferd og
atferdsvansker kan være essensielt for å redusere prevalensen av fenomenet og forhindre en
videre negativ utvikling.
Gjennom en kvalitativ fenomenologisk tilnærming forsøker denne studien å belyse hvordan
fire strategisk utvalgte lærere på 1.-4. trinn reduserer forekomsten av eksternalisert atferd i sin
klasse. Problemstillingen for studien er:
«Hvordan arbeider lærere empirisk med å forebygge og håndtere eksternalisert atferd i
skolehverdagen?».
Problemstillingen vil belyses ved av hjelp følgende forskningsspørsmål, som samlet sett
redegjør for lærernes egne perspektiver og erfaringer i møte med eksternalisert atferd:
1. Hvilken helhetlig forståelse har lærere av begrepet eksternalisert atferd?
2. Hvilke strategier og tiltak benytter lærere seg av for å forebygge eksternalisert atferd i
skolehverdagen?
3. Hvordan håndterer lærere eksternalisert atferd i skolehverdagen?
Informantenes erfaringer drøftes opp mot et teoretisk rammeverk og tidligere forskning som
skal danne grunnlaget for å forstå kompleksiteten av eksternalisert atferd. Studien indikerer en
rekke tiltak på system- og individnivå som gjennom et gjensidig samspill har som formål å
redusere prevalensen av eksternalisert atferd i skolehverdagen. Funnene kan bidra til
fremtidig praksis og utvikling av tiltak for lærere i møte med elever med eksternalisert
problematferd. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34591 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | |
dc.subject | PED-3901 | en_US |
dc.title | Eksternalisert atferd i skolehverdagen - En kvalitativ studie av læreres empiriske forebygging og håndtering av eksternalisert atferd i skolehverdagen | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |