Spesialpedagogers forståelse og arbeid med tema livsmestring i grunnskolens spesialpedagogiske virksomhet etter innføring av LK20. En kvalitativ intervjustudie om praksiserfaringer fra pedagoger i grunnskolen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/34623Dato
2024-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Heie, MonaSammendrag
I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan spesialpedagoger forstår og jobber med livsmestring som tema innenfor grunnskolens spesialpedagogiske virksomhet. Ut fra en hermeneutisk tilnærming har jeg jobbet fram følgende problemstilling: «Spesialpedagogers forståelse og arbeid med tema livsmestring i grunnskolens spesialpedagogiske virksomhet etter innføring av LK20». En kvalitativ intervjustudie om praksiserfaringer fra grunnskolen».
For å finne svar på problemstillingen gjennomførte jeg fire kvalitative intervju der jeg intervjuet spesialpedagoger som arbeider innenfor det spesialpedagogiske virksomhetsområdet i grunnskolen i en kommune på Østlandet. Alle informantene er voksne og har lang fartstid innenfor skoleverket.
Informantene peker på at det fortsatt, tre år etter innføring av LK20, råder en usikkerhet i forståelsen av hva som skal legges til grunn i livsmestring som tema.
Funn viser også at det, til tross for informantenes ulike oppfatning av tema, synes som at de enes om at livsmestring best læres gjennom positive følelser, opplevelse av mestring og erfaringer høstet i samspill med andre.
Det argumenteres avslutningsvis i oppgaven for at Seligman’s PERMA+-modell kan være et fruktbart bakteppe i arbeidet med å tilrettelegge for godt læringsmiljø som stimulerer til økt livskvalitet og derav livsmestring for eleven. Jeg tillater meg å anse denne forståelsen av grunnlaget for livsmestring som nyttig, ikke bare i det spesialpedagogiske arbeidsområdet, men for alle pedagoger i sitt møte med elever.
Kjerneord: spesialpedagogisk virksomhet, livsmestring, inkluderende praksis, PERMA+
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: