Hva kan man gjøre for å øke elevenes leseferdigheter?
Forfatter
Asbjørnslet, Eline HansenSammendrag
I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvordan én skole har arbeidet med å øke elevenes leseferdigheter i utviklingsarbeidet Leseløftet. For å undersøke dette har jeg tatt utgangspunkt i tre forskningsspørsmål for å belyse lærernes erfaringer og opplevelser ved innføringen og gjennomføringen av utviklingsarbeidet. Studien tar utgangspunkt i datamaterialet som består av tre semi-strukturerte intervju med til sammen 5 informanter, og benytter også elevenes resultater fra nasjonale prøver i lesing. Dette for å diskutere resultatene opp mot datamaterialet fra intervjuene. Analysen er en tematisk analyse som deler materialet opp med utgangspunkt i forskningsspørsmålene. Masteroppgaven bygger på relevante teoretiske perspektiver, blant annet om lesing og læring, og presenterer tidligere forskning om hva det vil si å være en god leselærer, samt LISA-studien.
Funnene knyttet til forskningsspørsmålene belyser flere teoretisk forankrede tiltak både på administrativt nivå, i lærerkollegiet og i klasserommene. Datamaterialet viser også at Leseløftet er et viktig arbeid i utviklingen av elevenes leseferdigheter, noe som er med på å ruste elevene for videre skolegang og arbeidsliv. Samtidig viser datamaterialet en forskjell mellom utøvende norsklærere og ikke-utøvende norsklærere sin erfaring med oppstarten og gjennomføringen av Leseløftet. Studien belyser viktigheten av lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag, samt norskfagets særskilte ansvar i norskopplæringen. Funnene viser at man i et slikt utviklingsarbeid må vektlegge alle fag for å sikre lærernes forståelse og motivasjon for å drive arbeidet videre. Videre viser studien en endring i elevenes leseferdigheter i klasserommene, selv om resultatene fra nasjonale prøver ikke har en markant bedring. Dette tydeliggjør at en slik endring tar tid å utvikle og innarbeidet før man kan forvente synlige resultater ved kartlegginger og prøver.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [557]