Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVibeke Øie. Vibeke.oie@uit.no
dc.contributor.authorAsbjørnslet, Eline Hansen
dc.date.accessioned2025-07-22T08:35:27Z
dc.date.available2025-07-22T08:35:27Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractI denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvordan én skole har arbeidet med å øke elevenes leseferdigheter i utviklingsarbeidet Leseløftet. For å undersøke dette har jeg tatt utgangspunkt i tre forskningsspørsmål for å belyse lærernes erfaringer og opplevelser ved innføringen og gjennomføringen av utviklingsarbeidet. Studien tar utgangspunkt i datamaterialet som består av tre semi-strukturerte intervju med til sammen 5 informanter, og benytter også elevenes resultater fra nasjonale prøver i lesing. Dette for å diskutere resultatene opp mot datamaterialet fra intervjuene. Analysen er en tematisk analyse som deler materialet opp med utgangspunkt i forskningsspørsmålene. Masteroppgaven bygger på relevante teoretiske perspektiver, blant annet om lesing og læring, og presenterer tidligere forskning om hva det vil si å være en god leselærer, samt LISA-studien. Funnene knyttet til forskningsspørsmålene belyser flere teoretisk forankrede tiltak både på administrativt nivå, i lærerkollegiet og i klasserommene. Datamaterialet viser også at Leseløftet er et viktig arbeid i utviklingen av elevenes leseferdigheter, noe som er med på å ruste elevene for videre skolegang og arbeidsliv. Samtidig viser datamaterialet en forskjell mellom utøvende norsklærere og ikke-utøvende norsklærere sin erfaring med oppstarten og gjennomføringen av Leseløftet. Studien belyser viktigheten av lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag, samt norskfagets særskilte ansvar i norskopplæringen. Funnene viser at man i et slikt utviklingsarbeid må vektlegge alle fag for å sikre lærernes forståelse og motivasjon for å drive arbeidet videre. Videre viser studien en endring i elevenes leseferdigheter i klasserommene, selv om resultatene fra nasjonale prøver ikke har en markant bedring. Dette tydeliggjør at en slik endring tar tid å utvikle og innarbeidet før man kan forvente synlige resultater ved kartlegginger og prøver.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37800
dc.identifierno.uit:wiseflow:7336252:64251126
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleHva kan man gjøre for å øke elevenes leseferdigheter?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)