dc.contributor.advisor | Vibeke Øie. Vibeke.oie@uit.no | |
dc.contributor.author | Asbjørnslet, Eline Hansen | |
dc.date.accessioned | 2025-07-22T08:35:27Z | |
dc.date.available | 2025-07-22T08:35:27Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.description.abstract | I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvordan én skole har arbeidet med å øke elevenes leseferdigheter i utviklingsarbeidet Leseløftet. For å undersøke dette har jeg tatt utgangspunkt i tre forskningsspørsmål for å belyse lærernes erfaringer og opplevelser ved innføringen og gjennomføringen av utviklingsarbeidet. Studien tar utgangspunkt i datamaterialet som består av tre semi-strukturerte intervju med til sammen 5 informanter, og benytter også elevenes resultater fra nasjonale prøver i lesing. Dette for å diskutere resultatene opp mot datamaterialet fra intervjuene. Analysen er en tematisk analyse som deler materialet opp med utgangspunkt i forskningsspørsmålene. Masteroppgaven bygger på relevante teoretiske perspektiver, blant annet om lesing og læring, og presenterer tidligere forskning om hva det vil si å være en god leselærer, samt LISA-studien.
Funnene knyttet til forskningsspørsmålene belyser flere teoretisk forankrede tiltak både på administrativt nivå, i lærerkollegiet og i klasserommene. Datamaterialet viser også at Leseløftet er et viktig arbeid i utviklingen av elevenes leseferdigheter, noe som er med på å ruste elevene for videre skolegang og arbeidsliv. Samtidig viser datamaterialet en forskjell mellom utøvende norsklærere og ikke-utøvende norsklærere sin erfaring med oppstarten og gjennomføringen av Leseløftet. Studien belyser viktigheten av lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag, samt norskfagets særskilte ansvar i norskopplæringen. Funnene viser at man i et slikt utviklingsarbeid må vektlegge alle fag for å sikre lærernes forståelse og motivasjon for å drive arbeidet videre. Videre viser studien en endring i elevenes leseferdigheter i klasserommene, selv om resultatene fra nasjonale prøver ikke har en markant bedring. Dette tydeliggjør at en slik endring tar tid å utvikle og innarbeidet før man kan forvente synlige resultater ved kartlegginger og prøver. | |
dc.description.abstract | | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/37800 | |
dc.identifier | no.uit:wiseflow:7336252:64251126 | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Hva kan man gjøre for å øke elevenes leseferdigheter? | |
dc.type | Master thesis | |