Vis alle innførsler i samlingen sortert på

 

Nye registreringer

  • Decolonising English Education: Analysing the Representation of Colonial Relationships in Norwegian School English Textbooks. The Colonial Legacies: Exploring Their Continued Impact on the English Language Subject in Norwegian Schools 

    Ringen, Kaja (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)
    This thesis aims to research how and if the colonial history and its aftereffects are reflected in English subject textbooks. The research is a qualitative case study of the Explore 7 My Book textbook. With the goal of making teachers and others working in education, more aware of their teaching material, considering the multicultural classroom of today, and the work needed for every pupil to feel ...
  • Elevers matematiske læringsmuligheter i smågruppearbeid med åpne oppgaver. En flerkasusstudie av kjennetegn på læringsmulighetene til lavtpresterende ungdomsskoleelever. 

    Frantzen, Linda (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    Gjennom denne masteroppgaven forsøker jeg å svare på følgende problemstilling: Hva kjennetegner læringsmulighetene som viser seg når lavtpresterende elever arbeider med åpne oppgaver i heterogene smågrupper. For å belyse to aspekter ved problemstillingen, ble følgende forskningsspørsmål benyttet: 1. Hva kjennetegner aktualiseringen til de lavtpresterende elevene i arbeidet med den åpne oppgaven ...
  • «Lærere må gi innholdsrike tilbakemeldinger, slik at det ikke bare blir tomme ord uten en mening bak». Et førstepersons aksjonsforskningsprosjekt om egen utvikling som lærer, ved bruk av samtalegrep i tilbakemeldinger 

    Heggås, Hanna Elisabeth; Fotland, Annelise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)
    Dette prosjektet har som formål å utvikle vår formative vurdering med hjelp av samtalegrep. Vi har gjennom prosjektet sett nærmere på hvordan samtalegrep kan hjelpe oss til å gi nyttige tilbakemeldinger. Vi har valgt å forske på egen praksis da vi har opplevd utfordringer ved å gi innholdsrike tilbakemeldinger i kroppsøvingsfaget. Prosjektet har en kvalitativ forskningsmetode, hvor forskningsdesignet ...
  • «Det hadde vært artig om vi kunne lest iblant, for da får man litt avkobling fra å bruke skjerm». En kvantitativ og kvalitativ studie om leselyst og holdninger til lesing på mellomtrinnet 

    Lund, Vårin Hillestad; Henriksen, Henriette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)
    I denne masteravhandlingen har vi undersøkt holdninger til lesing og leselyst på mellomtrinnet. Dette er gjort med utgangspunkt i problemstillingen Hvilke holdninger har elever på mellomtrinnet til lesing og hva er elevenes tanker om hva som gir dem lyst til å lese? Bakgrunnen for denne forskningen begrunnes med våre praksiserfaringer om negative holdninger til lesing og lite leselyst blant elever ...
  • «Skraper den når den trekker seg tilbake også?» 

    Sørensen, Nora Straumbotn (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)
    Isbre er et godt utgangspunkt for undervisning om bærekraft. Det er lite forskning på elevers oppfatning av isbre (Corrochano & Gómez-Gonçalves, 2019). Det fins likevel noe, Felzmann (2017) forsket på elevers oppfatning av isbre og istiden, og Francek (2013) skriver i sin studie blant annet om misoppfatninger om isbre. Det meste av litteraturen handler om klasseromsundervisning. Denne studien ...
  • Dialogbasert undervisning i samfunnsfag 

    Dahl, Cecilie Mannsverk (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
    Denne mastergradsoppgaven tar for seg dialogbasert undervisning i samfunnsfag, spesielt er studien spisset inn mot oppøving av kritisk tenkning i dialogiske undervisningspraksiser. Gjennom kvalitative dybdeintervjuer av et utvalg samfunnsfagslærere ved en ungdomsskole har jeg hatt som mål å undersøke følgende problemstilling: «Hvordan forstår utvalgte samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet dialogbasert ...
  • Modellering i matematikk på 10.trinn 

    Romsdal, Therese (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
    Formålet med forskningen var å undersøke hvordan lærere kan fremme matematiske samtaler i modelleringsaktiviteter. Problemstillingen ble følgende: «Hvordan kan lærere fremme matematiske samtaler i modelleringsaktiviteter? I denne forskningen har jeg som forsker vært aktiv deltaker i hele forskningsforløpet, og gjennomført et eget-designet undervisningsopplegg i modellering i matematikk. ...
  • Rollespill som undervisningsmetode i naturfag 

    Fagerheim, Eirin Martine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
    Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvorvidt undervisningsmetoden rollespill kan gi ungdomsskoleelever læringsvekst i emnet energi i naturfag. Rollespill var noe jeg hadde lite erfaring med som lærerstudent, og noe jeg hadde inntrykk av ble brukt mer i andre fag enn naturfag. Hovedpoengene bak rollespill som metode, er at deltakelse er en nødvendighet der elevene må engasjeres og uttrykke ...
  • I midten av kjønnsdebatten: Ei kvalitativ undersøking av samfunnsfaglærarar si oppleving av kjønnsinkongruens 

    Gandrudbakken, Mathea (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
    Formålet med denne masteroppgåva har vært å undersøke korleis samfunnsfaglærarar opplever møtet med temaet kjønnsinkongruens i klasserommet. På bakgrunn av spenninga den pågåande kjønnsdebatten skapar i samfunnet, og sosiale medias spreiingskraft av informasjon, har ulike haldningar, perspektiv og verdiar omkring kjønn kome tydeleg fram i søkjelyset. Ungdommars auka bruk av sosiale media har gjort ...
  • «Her har vi 6. februar, da skal vi liksom ta Eureka, Eureka» 

    Teigen, Kine Mari Somby (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
    Sammendrag Gjennom dette masterprosjektet har jeg undersøkt læreres erfaringer med å undervise om samiske temaer i norsk begynneropplæring. Det finnes lite tidligere forskning på området, særlig for begynneropplæringen. Med denne oppgaven ønsker jeg å komme med et bidrag til forskningsfeltet innenfor samisk innhold i begynneropplæringen. Samisk innhold er fundamentert i samenes rett til å utvikle ...
  • Tverrfaglig prosjekt i norsk og matematikk om et samisk opphavssagn: Elevers opplevelse av prosjektarbeid om nærmiljøet og tradisjonskunnskap sett i lys av samisk pedagogikk 

    Henriksen, Birgitte Alice; Yri, Anna Dorthea (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
    I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan mellomtrinnselever ved en fådelt sjøsamisk skole har opplevd vårt egendesignede, dekoloniserende, tverrfaglige prosjektarbeid i norsk og matematikk om et lokalt samisk opphavssagn, ved bruk av samisk pedagogikk. Bakgrunnen er at samiske tema står sterkere i læreplanen LK 20 og at Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport, og flere samiske forskere, ...
  • Kunstig intelligens i samfunnsfag. Bare utfordringer? 

    Davidsen, Sigurd (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
    Da ChatGPT, en kunstig intelligent chatbot, ble introdusert, vakte den oppsikt og debatt i skolemiljøet. Teknologien ble kritisert av rekke fagfolk, men samtidig var det enkelte som kunne se positive sider med utviklingen. Denne masteroppgaven utforsker hvordan et utvalg samfunnsfagslærere forholder seg til denne teknologien og hvordan den påvirker deres undervisning og vurderingspraksis. Dermed er ...
  • Innføring av samarbeidslæring på 3. og 4. trinn i kroppsøving 

    Stavdal, Thomas Alexander (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    Sammendrag: Hensikten med denne masteroppgaven er å få innsikt i hvordan innføringen av samarbeidslæring fungerer på barneskolen. Tidligere forskning på kroppsøvingsfaget indikerer at læreres undervisningspraksis i stor grad er preget av instruksjonsmetoden. I tråd med forskningen erkjenner jeg at instruksjonsmetoden også står sentralt i min undervisningspraksis. Med sikte på å variere mine metodiske ...
  • Lek, kreativitet og uteskole i begynneropplæringen: En kvalitativ studie om hvordan arbeidsmetodene lek, kreativitet og uteskole kommer til syne på et utvalg ukeplaner til 2.trinn 

    Sandør, Hanne; Fokkes, Maike (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    Denne studien undersøker arbeidsmetodene lek, kreativitet og uteskole og hvordan de kommer fram i et utvalg ukeplaner for 2.trinn. Analysen omfatter 12 ukeplaner fra tre strategisk utvalgte skolers 2.trinn over en fireukersperiode. Ukeplanene innholdsanalyseres gjennom fem analyseprosesser som tar for seg de tre arbeidsmetodene lek, kreativitet og uteskole, med særlig fokus innenfor norskfaget. ...
  • «Så vi er på en måte miniforskere som skal bestemme hvordan undervannshagen skal bli?» 

    Lindberg, Celine Holten (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    Som en del av den nye læreplanen har bærekraftig utvikling blitt et tverrfaglig tema det skal jobbes med i alle skolens fag, hvor målet er handlingskompetanse. Det finnes flere studier som svarer på hvorfor handlingskompetanse bør være en del av bærekraftsundervisning, men hvordan dette skal fremmes gjennom undervisningen trengs det mer forskning på. Gjennom dette masterprosjektet har jeg derfor ...
  • "Og kanskje er det nettopp det kroppsøving er, en pause fra livet" 

    Liljebakk, Caroline Therese (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    Hensikten med denne studien er å belyse hvordan kroppsøvingslærere forstår og reflekterer om psykisk helse i tråd med læreplanens inkludering av begrepet. Dette skal jeg gjøre ved å ta for meg hvordan et utvalg kroppsøvingslærere forstår og vektlegger læreplanen i kroppsøving, samt gjennom hvordan de inkluderer psykisk helse i deres kroppsøvingsundervisning. Av teori for å støtte oppgavens hovedfunn ...
  • "Kan vi ikke ha mer utesvømming?" 

    Olsen, Oscar; Karde Valdermo, Vegar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    Forskningsprosjektet vårt utforsker bruken av utendørsarenaen for svømmeundervisning og selvberging i havet blant elever på 7. trinn. Bakgrunnen for prosjektet er statistikk som viser at kun omtrent 50% av femteklassingene i Norge er svømmedyktige, sammenlignet med over 90% i land som Sverige og Island. Gjennom forskningsprosjektet ønsket vi å undersøke hvilke erfaringer elevene gjorde seg ved ...
  • Å snakke om kropp - En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres perspektiver på kroppen 

    Strandli, Vanja (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    Hensikten med denne studien er å utforske hvordan kroppsøvingslærere snakker om kropp og kroppslig læring i kroppsøvingsfaget. Gjennom deres refleksjoner og erfaringer har jeg fått et innblikk i hvilke teoretiske perspektiver de har på kroppen. Datagrunnlaget for denne studien ble utarbeidet gjennom en kvalitativ tilnærming, hvor seks kroppsøvingslærere ble intervjuet ved bruk av ...
  • Å bygge en fortelling: Mastergradsoppgave i norsk begynneropplæring 

    Gillund-Paulsen, Kasper (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    Ved å bruke enkeltcasestudie som består av videotranskripsjon, intervju og narrativ analyse, vil jeg forsøke å svare på hvordan historiefortelling gjennom bygging av LEGO kan fremme 2. trinns elevers læring.
  • Motorisk utvikling i kroppsøvingsundervisning: En kvalitativ studie om tilrettelegging av undervisning for motorisk utvikling 

    Kristoffersen, Andreas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    Hensikten med masteroppgaven har vært å utforske hvordan kroppsøvingslærere tilrettelegger kroppsøvingsundervisningen med å utvikle elevers motoriske kompetanse. For å undersøke dette spørsmålet er det brukt kvalitativt forskningsintervju som metode, gjennom semi-strukturerte individuelle intervjuer. Fem kroppsøvingslærere som jobber på barneskole, har delt sin innsikt i deres tilnærminger til å ...

Vis mer