Det (u)synlige samiske i Nord-Troms - En studie av lærernes arbeid med samiske temaer i norskfaget
Forfatter
Somby, Maien NergårdSammendrag
Denne masteroppgaven undersøker hvordan samiske temaer planlegges og praktiseres i henhold til læreplanens krav i norskfaget i Nord-Troms, og hvordan undervisningen kan ivareta en helhetlig tilnærming til temaet. Studien kombinerer en dokumentanalyse av LK20 med en kvantitativ spørreundersøkelse rette mot norsklærere på 5-10. trinn i regionen.
Funnene viser at selv om læreplanen åpner for integrering av samiske perspektiver, oppleves kravene som uklare. Hele 85% av lærerne oppgir at de har fått lite eller ingen veiledning i hvordan kravene skal tolkes. Manglende kompetanse, ressurser og tid gjør at samiske temaer ofte behandles punktvis og symbolsk, gjerne i forbindelse med samenes nasjonaldag. Teoretisk bygger oppgaven på forskning innen samisk og vestlig pedagogikk, litteraturdidaktikk og språklig og kulturell kompetanse. Fornorskningens konsekvenser for regionen danner et viktig bakteppe, og viser hvorfor skolen i dag har et særskilt ansvar for å gi elevene innsikt i samisk historie, språk og identitet.
Oppgaven konkluderer med at det trengs tydeligere struktur, bedre veiledning og styrket kompetanse for å sikre at samiske perspektiver integreres helhetlig og faglig i norskfaget – ikke kun som symbolsk pynt, men som en naturlig del av undervisningen.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [550]