Undersøkende undervisning og tilpasset opplæring for alle elever - også de med stort læringspotensial
Forfatter
Ersfjord, Liv MonaSammendrag
Tilpasset opplæring innebærer at alle elever skal få et tilfredsstillende utbytte av opplæringen, uavhengig av hvilke forutsetninger de har. Alle skal også få utnyttet og utviklet sine evner, noe som tilsier at prinsippet om tilpasset opplæring også skal gjelde for elever med stort læringspotensial. Undervisningen skal i tillegg legge vekt på at elevene skal ha kompetanse i utforsking og problemløsing. Målet mitt var derfor å bidra til bedre tilpasset undervisning for alle elever, også de med stort læringspotensial, gjennom å gjennomføre et aksjonsforskningsprosjekt der lærere skulle implementere Peter Liljedahls metode for undersøkende undervisning som han presenterer i boken Å bygge et tenkende klasserom i matematikk (2023). I prosjektet skulle jeg også bidra til at lærerne økte sin kunnskap om elevers matematiske kompetanse og elever med stort læringspotensial ved å formidle kunnskap om dette til dem, etter selv å ha satt meg inn i temaene.
Forskningsprosjektet var forankret i en casestudie med fenomenologisk tilnærming der utvalget i studien besto av seks lærere som jobbet sammen i et lærerteam, og datamaterialet besto av samtaler der disse lærerne reflekterte over erfaringer de gjorde seg i prosjektperioden. Datamaterialet ble transkribert, analysert og kodet på bakgrunn av fellestrekkene i det lærerne sa. Videre drøftet jeg deltakernes beskrivelser av utvikling, endringer, utfordringer og positive erfaringer i utviklingsarbeidet sett i lys av relevant litteratur for å belyse betydningen utviklingsarbeidet kunne ha hatt for å oppnå undervisning tilpasset alle elever, også de med stort læringspotensial, og for å svare på forskningsspørsmålene mine. Disse var:
* Hvordan beskriver lærerne sin egen utvikling?
* Hvilke endringer oppfatter lærerne i klasserommet?
* Hvilke utfordringer og positive erfaringer framhever de?
Forskningsresultatene indikerte at å implementere Liljedahls (2023) rammeverk for undersøkende undervisning, samt øke lærernes kunnskap om elevenes matematiske kompetanse og elever med stort læringspotensial, bidro til å tilpasse undervisningen for alle elever, også de med stort læringspotensial.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [550]