Å skape rom for språk: Transspråking som pedagogisk praksis i flerspråklige klasserom
Forfatter
Havlund, EirinSammendrag
Denne masteroppgaven undersøker hvordan et utvalg ungdomsskolelærere reflekterer rundt pedagogisk transspråking i flerspråklige klasserom. Studien har et særlig fokus på hvordan lærere oppfatter og erfarer det å aktivere elevers ulike språkressurser i undervisningen, og hvordan de forstår transspråking som pedagogisk tilnærming.
Undersøkelsen bygger på en kvalitativ, fenomenologisk tilnærming og baserer seg på en semistrukturert fokussamtale med tre norsklærere som hadde gjennomført et undervisningsopplegg inspirert av transspråklig pedagogikk. Dataene er analysert med utgangspunkt i informantenes egne beskrivelser og meningskonstruksjoner.
Funnene viser at lærerne i stor grad anerkjenner flerspråklighet som en ressurs og uttrykker positive holdninger til å inkludere flere språk i undervisningen. Samtidig peker lærerne på praktiske og strukturelle utfordringer knyttet til kompetanse og skolens rammer. Studien viser at det er behov for videre kompetanseutvikling og institusjonell forankring dersom transspråking skal kunne integreres som en reell pedagogisk praksis i skolen. This master's thesis investigates how a selection of lower secondary school teachers reflect on pedagogical translanguaging in multilingual classrooms. The study focuses specifically on how teachers perceive and experience activating students' various language resources in teaching, and how they understand translanguaging as a pedagogical approach.
The study is based on a qualitative, phenomenological approach and relies on a semi-structured focus group discussion with three Norwegian language teachers who had implemented a teaching plan inspired by translanguaging pedagogy. The data is analyzed based on the participants' own descriptions and constructions of meaning.
The findings show that the teachers largely recognize multilingualism as a resource and express positive attitudes towards including multiple languages in teaching. At the same time, the teachers point out practical and structural challenges related to time, competence, and the school's framework. The study demonstrates that further professional development and institutional anchoring are necessary if translanguaging is to be integrated as a genuine pedagogical practice in schools.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [557]