Funksjonell og utforskende skriving på første trinn
Sammendrag
Et sentralt område innen forskning på begynneropplæring er de ulike tilnærmingene til elevenes skriftspråkopplæring. Temaet for denne masteroppgaven er funksjonell og utforskende skriving på første trinn gjennom bruk av rammelek. Formålet med studien har vært å utvikle kunnskap om hvordan rammelek kan brukes som en pedagogisk tilnærming for å styrke elevenes skriveferdigheter, samt undersøke hvilke faktorer som påvirker denne tilnærmingen.
Studien bygger på en kvalitativ casestudie, der et undervisningsopplegg ble planlagt og gjennomført i samarbeid med en lærer på første trinn. Datamaterialet består av observasjoner, feltsamtaler og elevtekster som ble produsert som en del av rammeleken. Studien tar utgangspunkt i en sosiokulturell læringsteori og bygger på prinsipper for rammelek, samt funksjonell og utforskende skriving i begynneropplæringen.
Funnene indikerer at rammelek kan legge til rette for at elevene får utforske skriving i samspill med andre, noe som kan fremme både motivasjon og metaspråklig bevissthet. Samtidig avdekket vi utfordringer knyttet til klasserommets utforming og bruk av skriverammer, som kan begrense elevenes kreativitet og tekstproduksjon. Studien konkluderer med at rammelek kan bidra til å styrke elevenes skriveferdigheter og skape en engasjerende og meningsfull begynneropplæring, ved at elevene opplever at tekstene deres har en autentisk funksjon.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [557]