Viser treff 1-20 av 1840

    • Lytting i barnehagen 

      Nordli, Ingrid Cathrin; Skog, Kristian (Book; Bok, 2024)
    • Litteraturopplevelse som utgangspunkt for utforskende skriving i 1. klasse 

      Bjørkli, Siv Anita; Isaksen Finstad, Stina; Masdalen Bakken, Ann Kristin (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      I dette kapittelet ser vi på hvordan en estetisk tilnærming til ei bildebok stimulerer førsteklassinger til å utforske skriftspråket når de skaper egne tekster i etterkant av litteraturopplevelsen. Vi følger en gruppe førsteklassinger gjennom et undervisningsopplegg rundt boka Nils på Njukčagáisá, og ser på hvordan oppdagende skriving i sammenheng med arbeid med boka er en meningsfull og motiverende ...
    • Samene i Norge: Hvordan kan barnevernet ta hensyn til samiske barns særskilte rettigheter som urfolk? 

      Saus, Merete (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Dette kapittelet handler om barnevernets arbeid med den samiske befolkning i Norge. Målsettingen med kapittelet er å vise rettighetene som samiske barn og samiske familier har som urfolk, og drøfte hvordan barnevernet kan ta hensyn til urfolksrettighetene i sitt arbeid.
    • Blinde flekker? Om læring i norsk universitets- og høgskolepedagogikk 

      Opdal, Pål Anders (Chapter; Bokkapittel, 2024-11-21)
      This article is an analysis of “the learning focus“ currently prevalent in Norwegian higher education pedagogy. Starting from the fact that learning plays a dominant role in the said context, the article investigates which problems, if any, this entails. The question asked in the paper is whether “the focus on learning“ implies blind spots and, if so, at what cost. Results in this connection are ...
    • Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. En utdanning som gir avtrykk i praksis. Sluttrapport. 78 sider 

      Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug; Andersen, Fred Carlo (Research report; Forskningsrapport, 2024)
      Denne sluttrapporten fra prosjektet Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen (20202024), som er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, oppsummerer prosjektets resultater og fremmer anbefalinger til Utdanningsdirektoratet knyttet til videreutvikling av de eksisterende lederutdanningene og som kilde til utforming av fremtidige utdanninger, evalueringer og eventuelle andre tilbud.
    • Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 1 

      Aas, Marit; Andersen, Fred Carlo; Vennebo, Kirsten Foshaug; Dehlin, Erlend (Research report; Forskningsrapport, 2021)
      Denne kunnskapsoversikten er gjennomført som et svar på delprosjekt 1 innenfor forskningsprosjektet «Forskning på den nasjonale rektorutdanningen 2020–2024», et forskningsprosjekt på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, der hensikten er å skaffe økt kunnskap om den nasjonale rektorutdanningen. Arbeidet med kunnskapsoversikten har vært å besvare følgende to forskningsspørsmål: Hva kjennetegner ledelse ...
    • Omstilling i Statped - Delrapport 4: Kommuner og fylkeskommuners erfaringer 

      Andrews, Therese Marie; Hustad, Bent Cato; Bragtvedt, Stian (Research report; Forskningsrapport, 2024)
      Denne delrapporten belyser omstillingen i Statped sett fra kommunale og fylkeskommunale lederes side. Oppmerksomheten er i hovedsak konsentrert rundt ledere for PP-tjenestens erfaringer og vurderinger. Datamaterialet stammer fra to spørreskjemaundersøkelser med supplement av data fra kvalitative intervjuer og ulike registre.
    • Er universitetspedagogiske kurs relevante? Erfaringer fra et kurs om diskusjon som læringsaktivitet 

      Breivik, Jens; Ludvigsen, Kristine; Pilskog, Ingjald; Beisland, Elisabeth Grov; Lundervold, Alexander Selvikvåg (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      In this chapter, we discuss the development of a university pedagogy course about how to facilitate discussion as a learning activity in higher education. Some critics have claimed that courses in university pedagogy have low relevance for university teachers. We discuss how this course is experienced by academic staff as relevant for their professional development. To develop the course, we have ...
    • Master thesis as boundary crossing mediating artefacts 

      Larsen, Annelise Brox; Holmbukt, Tove Elinor; Jakhelln, Rachel Elise; Son, Minjeong (Chapter; Bokkapittel, 2024-04-09)
      This chapter discusses improvements in the theory–practice integration in the five-year master’s programs in initial teacher education for grades 5–10 in the English subject. Based on the project, Learning, Assessment and Boundary crossing in Teacher Education, we exemplify and discuss the development of partnerships in our effort to integrate the domains of theory and practice in the master’s theses. ...
    • Relevance of the master's thesis for becoming a professional teacher 

      Sæther, Kari-Anne; Antonsen, Yngve; Drageset, Ove Gunnar (Chapter; Bokkapittel, 2024-04-09)
      The introduction of the master thesis into teacher education programs has the intention of providing a more research-based professional education for coming teachers. In this chapter, we analyze the focus and contribution of the master theses from graduates of the teacher education program at UiT The Arctic University of Norway (UiT). We present two studies: the first study analyzes the methods, ...
    • VR Technology in an Engaging Early Childhood Teacher Education 

      Tveiterås, Nils Christian; Bjørner, Thomas (Chapter; Bokkapittel, 2024-07-11)
      In this chapter we discuss and reflect on methodology in research into the use of Virtual Reality technology (VR) in early childhood teacher education and how this technology might influence the students’ learning environment and learning outcomes. The use of digital solutions for online teaching and collaboration is already common in higher education, but despite an increasing interest in VR, the ...
    • Not just data: analysing visual narratives of children in research and the quest for “micro-ethical” moments 

      Dardanou, Maria; Palaiologou, Ioanna; Kewalramani, Sarika (Chapter; Bokkapittel, 2024-07-11)
      The chapter is based on a transnational small-scale research project in England, Norway, and Australia. The project aimed to examine how children are using IoToys at home with make-believe play and to investigate types of interactions/behaviours within their make-believe play in digital playscapes. Using digital methods for data collection based on visual methodologies principles, underpinning the ...
    • Fonetisk gestuell analyse av tidlig ordproduksjon 

      Nordli, Ingrid C.; Nergård-Nilssen, Trude (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)
      Tradisjonelt sett har fonologiske og fonetiske analyser av ordproduksjon vært utført på grunnlag av lineære, segmentale vurderinger. I dette arbeidet presenteres en analyse av ett barns tidlige ordproduksjon og dets produktive variasjoner i forhold til målspråket, hvor gester, de faktiske artikulatoriske bevegelsene i taleproduksjon, danner grunnlaget for analysen. Gestuelle representasjoner gir ...
    • "Kreativt kaos" - prosjektarbeid som undervisningsmetode i begynneropplæringen i den fådelte skolen 

      Wara, Tatiana; Rønnes, Kari Olene Oma (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Kapittelet belyser erfaringene fra et FoU-prosjekt med kusntfagstudenter og elever fra to fådelte skoler. Prosjektet er motivert av kunnskapsløftet (LK20), som etterspør en helhetlig undervisning, hvor utforskning, skaperglede og læring gjennom kroppslig involvering blir fremhevet. Datamaterialet bygger på kunstfagstudentenes erfaringer, som analyseres i lys av Merleau-Pontys, kroppsfenomenologi og ...
    • Matematiske bevis og resonnement 

      Birkeland, Alv (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      I læreplanverket for Kunnskapsløftet formulerer Utdanningsdirektoratet (2020) kjerneelementer for de ulike fagene. I matematikk heter ett av dem «Resonnering og argumentasjon». Dette kjerneelementet skal handle om å kunne følge og forstå matematiske tankerekker. Det skal også innebære at elevene utformer egne resonnement, og det skal handle om begrunnelser og bevis. I matematikk som vitenskap og ...
    • Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan? 

      Fyhn, Anne Birgitte; Partapuoli, Anna Kaisa; Steinfjell, Ann Synnøve; Labba, Pia-Maria (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Kapitlet viser hva samisk matematisk praksis kan være og hvordan matematikklærere kan bidra til identifisering og verdsetting av samisk kultur på kulturens premisser. Overordnet del av læreplanen (Kunnskapsdepartementet [KD], 2017) slår fast at opplæringa skal gi elevene kunnskaper og ferdigheter til å forstå dilemmaer som ligger i å anerkjenne både flertallets og mindretallets rettigheter. Samer ...
    • The Idea of Free Will and the Self in Education 

      Solberg, Mariann (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      The chapter discuss how selected theories on free will can help us understand and take a critical perspective on conceptions of self in education today. The chapter is a contribution to a philosophical anthropology for education and a contribution to a metaphysics of education, in the sense that it gives an answer to the question “What is man?” Both Kant and Sartre’s assumption of the existence of ...
    • ‘It’s just not fear’ – Fictional Narratives’ Role in the Development of Pupils’ Perception of Justice and Morality 

      Olsen, Christopher Loe (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Education is an investment. Although this claim is both controversial, cynical, and ultimately misguided, it holds some truths. The core of education is to allow children, adolescents, and young adults to develop not only the skills, knowledge, and values that are necessary to participate and thrive in society, but also prepare them to cultivate human values, such as a sense of justice, ethics and ...
    • Velg tjenestedesign! Hva skjer da, og hvordan virker det? 

      Brattvoll, Morten; Danielsen, Ådne Martin (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      I dette kapitlet studerer vi bruken av tjenestedesignmetodikk i forbindelse med Utdanningsdirektoratet sitt arbeid med å innføre en ny læreplan i det norske skoleverket. Den nye læreplanen er et resultat av arbeidet med fagfornyelsen i Norge, og tjener som forskrift til opplæringsloven. 1 Ifølge Kunnskapsdepartementet er fagfornyelsen den største endringen av norske læreplaner for grunnskolen og ...
    • A Conctruction for the Transmission of Growth: On Metaphors in Education 

      Opdal, Pål Anders (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Metaphors are ubiquitous in education. In this paper an attempt is made to explore two questions that are thus pertinent: Why – and is this an unhappy state of affairs? Using the interaction-view of metaphor as analytical frame (Black 1954/55), a possible mechanism behind metaphor-generation in education is identified. According to the interaction view, metaphors function by a mechanism of ...