Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 1879
-
Gorilla: A study of young learners’ creative responses to a picturebook
(Master thesis, 2025)Abstract Creativity is an important theme in English as a foreign language class. Different approaches are considered to nurture creativity in English in young learners. Many researchers have considered picturebooks to have immense potential to foster creativity in young learners, however, they have been underused for this purpose in primary school pupils. In this study, I have examined how a ... -
Ethical Selection and Deselection of Literature: Teaching Sensitive Topics for Tolerance and Empathy in Norwegian Classrooms
(Master thesis, 2025)Forbud, fjerning og sensur av barne- og ungdomslitteratur har i økende grad blitt et tema for diskusjon de siste årene. I deler av den vestlige verden unngår eller velger lærere bort visse litterære verk som omhandler sensitive temaer, ofte av bekymring eller frykt for å krenke elever eller deres hjem. Den flere hundre år gamle debatten om hvorvidt elever bør utsettes for utfordrende tekster for å ... -
Reading for Pleasure: Understanding Decline and Promoting Reading
(Master thesis, 2025)Children’s and young people’s motivation to read has shown a declining trend over time. This master thesis explores, through a literature review, the benefits of reading enjoyment, the challenges associated with fostering reading motivation and proposes measures to enhance reading engagement among children and young adults. The aim is to develop a deeper understanding of how teachers can contribute ... -
You don’t walk into a funeral and say: slay bestie, this is so Sigma!: Incorporating Gen Z slang in English lessons at a lower-secondary school
(Master thesis, 2025)Norwegian teenagers scores very high on English language proficiency, largely due to the extensive exposure they have to English though digital media and social interaction. This integration of language has led to use of informal linguistic forms, such as Generation Z (Gen Z) slang, in teens everyday communication. While the Norwegian English curriculum emphasizes language awareness and reflection, ... -
International Practices of Speech-Language Pathologists Working with Bilingual Speakers with Primary Progressive Aphasia
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2025-01-09)Background - Although primary progressive aphasia (PPA) is considered a rarer form of dementia, individuals living with PPA are increasingly identified by healthcare professionals. Research investigating speech-language assessment and intervention in PPA has been conducted primarily in monolingual speakers and little is known about clinical decision-making of speech-language pathologists (SLPs) ... -
Kritisk literacy i møte med kunstig intelligens
(Master thesis, 2025)Denne kvalitative studien bruker innholdsanalyse, utprøvende undervisning og elevintervju for å undersøke hvordan en undervisningspakke fra Tenk.faktisk.no om kunstig intelligens fungerer, sett i lys av teori om kritisk literacy. Tenk har som overordnet målsetting å styrke barn og unges kompetanse i kildebevissthet og kritisk mediebruk. Undervisningspakken «KI i klasserommet» har forskjellig innhold, ... -
"Det er ikke bare om å vite, men om å faktisk forstå informasjonen, og KI kan veldig lett hjelpe deg å faktisk forstå det"
(Master thesis, 2025)Masteroppgaven adresserer et forskningsgap ved å undersøke elevers oppfatninger og holdninger til bruk av kunstig intelligens (KI) i naturfag. Selv om det er økt teknologisk utvikling og forskning på KI, er det relativt lite empirisk forskning på brukeropplevelser og effekter av KI-verktøy i undervisning, spesielt fra et elevperspektiv. Det finnes et behov for mer kunnskap om hvordan elever oppfatter ... -
Tiltak for elever som ikke har forventet leseprogresjon
(Master thesis, 2025)Formålet med denne studien har vært å få innsikt i hvilke tiltak lærere bruker i møte med elever som ikke har forventet leseprogresjon, samt hvilke faktorer som oppleves som sentrale for å lykkes med intensiv leseopplæring i praksis. Studien er forankret i et sosialkonstruktivistisk perspektiv, hvor virkeligheten forstås som noe som skapes i samspill mellom forsker og informanter. For å svare på ... -
What about the body? Traces of embodied learning in introductory EFL coursebooks in teacher education
(Master thesis, 2025)Denne avhandlingen undersøker hvordan kroppslig læring (embodied learning) er inkludert i introduksjonsemner i engelskfaget i norske lærerutdanninger. Kroppslig læring fremmer en mer holistisk tilnærming til læring, og forener kropp og sinn i konstruksjonen av kunnskap; imidlertid er feltet fragmentert og lite utforsket i EFL-forskning. I vår studie utforsker vi hvordan pensumbøker inkluderer kroppen. ... -
En liten dør i klasserommet
(Master thesis, 2025)Sammendrag I denne kvalitative studien har formålet vært å undersøke hvordan et estetisk anslag kan brukes, som inngang til funksjonell skriving i en førsteklasse. I den sammenheng ble det utviklet et undervisningsopplegg bestående av 3 forløp innenfor funksjonell skriving, der drama, lek og fiksjon stod sentralt. Arbeidet har gitt meg en større innsikt i hvilke utfordringer og muligheter som ... -
Redesign av multimodale tekster i norskfaget
(Master thesis, 2025)Denne kvalitative intervensjonsstudien undersøker hvordan redesign kan brukes som klasseromsmetode for å styrke elevenes kritisk literacy-ferdigheter i norskfaget. Kritisk literacy er en sentral del av norskfaget, en forutsetning for demokratisk deltakelse, og omhandler tekstkompetansen som kreves i møte med et stadig mer komplekst tekstsamfunn. Studien utforsker hvilken mening som uttrykkes i en ... -
Fostering joy of writing through a narrative-driven video game: A study of Life is Strange in an L2 English classroom
(Master thesis, 2025)Skriving er ofte sett på som vanskelig og lite motiverende blant elever. Denne studien utforsker om ungdomsskoleelevers manglende motivasjon for skriving kan motarbeides ved bruk av dataspillet Life is Strange i en kreativ skriveoppgave. Studien baserer seg på intervju, spørreskjema og observasjoner gjort i en 9.klasse med 17 elever. Flere av de involverte elevene kjenner antydning til skriveglede ... -
"Så den fremmede ikke blir mer fremmed." Samisk lyrikk i norskfaget
(Chapter; Bokkapittel, 2021)<i>så den fremmede ikke blir mer fremmed</i>. Tittelen er den norske oversettinga av <i>amas amas amasmuvvat</i> (2013), den andre diktsamlinga til den samiske poeten og musikeren Niillas Holmberg (f. 1990). I Holmbergs tittel ligger det som et premiss både at noe eller noen kan være fremmed for en annen, men også at opplevelser av fremmedhet ikke er statisk, noe som er. Formuleringen får fram at ... -
Context matters: adapting and validating the TEDS-instruct observation instrument assessing teaching quality for its use in Norwegian primary education
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2025-02-13)The current investigation aims to adapt and validate the Teacher Education and Development Study-Instruct observation instrument for assessing teaching quality in new contexts: Norwegian Grade 6 mathematics and science lessons. More specifically, the article examines content validity and reliability in the new contexts using a multi-methods approach, involving the Delphi technique and ... -
Tilpasset og inkluderende opplæring for elever med spesialpedagogiske behov. Lærernes opplevelser av tilpasset og inkluderende opplæring i den offentlige skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)Temaet for denne masteroppgaven er tilpasset og inkluderende opplæring for elever som mottar spesialundervisning. <p> <p>Studien tar sikte på å utforske hvordan lærere på mellomtrinnet opplever arbeidet med tilpasset og inkluderende opplæring. Spesielt fokus er rettet mot de metoder og tilnærminger lærerne opplever som effektive for å øke læringsutbyttet, samarbeidet med foresatte og tverrfaglige ... -
Decolonising English Education: Analysing the Representation of Colonial Relationships in Norwegian School English Textbooks. The Colonial Legacies: Exploring Their Continued Impact on the English Language Subject in Norwegian Schools
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)This thesis aims to research how and if the colonial history and its aftereffects are reflected in English subject textbooks. The research is a qualitative case study of the Explore 7 My Book textbook. With the goal of making teachers and others working in education, more aware of their teaching material, considering the multicultural classroom of today, and the work needed for every pupil to feel ... -
Utviklingssamtaler i barneskolen. En kvalitativ undersøkelse av barneskoleelevers opplevelse av å delta i utviklingssamtaler
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)Forskningsspørsmålene i dette prosjektet er hvilke intensjoner lærere på mellomtrinnet har med utviklingssamtaler, hva de ønsker at elevene skal sitte igjen etter disse, og hvilken opplevelse elevene har av å ha utviklingssamtaler. Oppgaven baserer seg på en kvalitativ studie, der to lærere og tolv elever fra en barneskole i Tromsø ble intervjuet. Hovedformålet med prosjektet er å få frem hvordan ... -
Elever med synsnedsettelser sine opplevelser av inkludering i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)Formålet med denne kvalitative studien var å undersøke hvordan blinde og svaksynte elever opplevde inkludering i grunnskolen. Jeg ønsket å få innsikt i elevenes subjektive beskrivelser. Problemstillingen for denne studier var: Hvordan opplevde blinde og svaksynte elever inkludering i grunnskolen? Videre valgt jeg å avgrense og spisse oppgaven, og formulerte derfor to forskningsspørsmål: 1. Hvordan ... -
Elevers matematiske læringsmuligheter i smågruppearbeid med åpne oppgaver. En flerkasusstudie av kjennetegn på læringsmulighetene til lavtpresterende ungdomsskoleelever.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Gjennom denne masteroppgaven forsøker jeg å svare på følgende problemstilling: Hva kjennetegner læringsmulighetene som viser seg når lavtpresterende elever arbeider med åpne oppgaver i heterogene smågrupper. For å belyse to aspekter ved problemstillingen, ble følgende forskningsspørsmål benyttet: 1. Hva kjennetegner aktualiseringen til de lavtpresterende elevene i arbeidet med den åpne oppgaven ... -
«Lærere må gi innholdsrike tilbakemeldinger, slik at det ikke bare blir tomme ord uten en mening bak». Et førstepersons aksjonsforskningsprosjekt om egen utvikling som lærer, ved bruk av samtalegrep i tilbakemeldinger
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)Dette prosjektet har som formål å utvikle vår formative vurdering med hjelp av samtalegrep. Vi har gjennom prosjektet sett nærmere på hvordan samtalegrep kan hjelpe oss til å gi nyttige tilbakemeldinger. Vi har valgt å forske på egen praksis da vi har opplevd utfordringer ved å gi innholdsrike tilbakemeldinger i kroppsøvingsfaget. Prosjektet har en kvalitativ forskningsmetode, hvor forskningsdesignet ...