Viser treff 1201-1220 av 1283

    • Fra fiskerioppsyn til kystvakt : en studie av en beslutningsprosess 

      Knudsen, Willy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-20)
      Tema og oppgavens hovedfokus var å forsøke å belyse de mange prosesser som fant sted før og under etableringen av Kystvakten. Oppgavens formål var og gjøre et forsøk på å belyse de mange hendelser og prosesser som fant sted under de årene det tok å etablere Kystvakten. Og oppgavens hovedstruktur er bygd over et forløp på 29 år, som igjen er delt opp i tre naturlige faser. Prosessen som fant sted ...
    • Filantropiske handlinger blant omdømmesterke norske bedrifter : genuin, etisk eller strategisk filantropi? 

      Sørensen, Stian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-26)
      Oppgavens overordnede tema er pengedonasjoner til veldedige formål som trend blant norske bedrifter. På nettsidene til flere av disse bedriftene kan man lese om en rekke veldedige formål som har mottatt økonomisk støtte. Det samme kan man med jevne mellomrom gjøre i enkelte av landets aviser. Det er snakk om store beløp som hvert år doneres til alt fra humanitært arbeid og miljøvern, til lokale ...
    • Samarbeid og kontakt mellom hjem og skole : en undersøkelse ved en skole i Troms 

      Erdal, Liv-Ellen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-06-18)
      Temaet for avhandlingen er kontakt og samarbeide mellom hjem og skole. Hensikten med oppgaven er å belyse kontakten mellom hjem og skole basert på læreres og foreldres erfaringer, og hvilke rammebetingelser som er tilstede for denne kontakten. Først gir oppgaven et bilde av statens ideologi, som til dels legger føringer for fordeling av makt mellom skole og foreldre. I en kort gjennomgang av ...
    • Bedrifters omdømme - et resultat av synlighet, særegenhet, ekthet, gjennomsiktighet og konsekventhet? : en studie av norske bedrifters omdømme i lys av "The Roots of Fame". 

      Josefsen, Ronny (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-06-02)
      Det overordnede tema i denne oppgaven er organisasjoners omdømme. I oppgaven undersøkes de tre selskapene som kom best ut, samt de tre som kom dårligst ut på Reputation Institutes omdømmeundersøkelse, RepTrak Norge 2006. Disse selskapene er henholdsvis IKEA, Coop, Aker, NextGenTel, SAS Braathens og Lidl. Selskapenes kommunikasjon utad i pressemeldinger, på hjemmesider og andre publikasjoner og ...
    • Consociationalism and segmented cleavages : the case of Lebanon 

      Nicolaysen, Leif Gunnar Nyseth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-06)
      Consociationalism and segmented cleavages. The case of Lebanon is about the political development of Lebanon. It is intended to be an exploration, as objective as possible, to the development of major cleavages of Lebanese society related to Lebanese consociationalism. The “science of experience” has been useful as a basis of this thesis, thus the thesis is based on a theoretical framework, exploring ...
    • Hva styrer betyr for bedrifters resultater : en litteraturstudie 

      Sagerup, Morten Dahl (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05)
      Fra milleniumsskiftet og frem til i dag har forskningen på bedriftsstyret fjernet seg fra, og i følge noen avansert forbi det å forske på direkte sammenhenger mellom styrets sammenhenger og selskapets økonomiske resultater. Denne studien er i denne sammenhengen ment å være en review av kunnskap allerede utviklet i et utvalg av de aller mest innflytelsesrike vitenskapelige arbeider om emnet. Disse ...
    • Organizational change and change readiness : employees’ attitudes during times of proposed merger 

      Hallgrimsson, Tryggvi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-06-01)
      The objective in this thesis is to investigate the effects of organizational change. This is done through the review of literature and empirical analysis. An important part of this process involves developing measurements of the main constructs of interest; job satisfaction, uncertainty, commitment and change readiness. The relationship between the main constructs and change readiness is then ...
    • A culture for democracy? : emergent civil society and culture in Southern Kurdistan 

      Dalsbø, Hans Eivind (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-06-01)
      Denne oppgaven tar for seg demokratiseringen i området under Kurdisk selvstyre i Nord-Irak, og betrakter prosessen ut fra de teoretiske perspektivene for statsbygging og demokratisering som har blitt presentert av Francis Fukuyama. Et sentralt tema er framveksten av KRG, og etableringen av et selvstyre under et føderalt Irak i perioden 1991-2003, og den videre sameksistensen med det nye Irakiske ...
    • Gruvebusens kompetanseutvikling og kompetanseutnyttelse i tre organisasjonskulturperspektiv : Store Norske Spitsbergen Kulkompani 

      Bergheim, Thelma (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-06)
      Store Norske Spitsbergen Grubekompani (heretter kalt Store Norske) er verdens nordligste og Norges eneste kullprodusent. I løpet av få år har Store Norske bygd opp verdens mest lønnsomme kullgruve og Europas mest effektive. Moderne gruvedrift stiller stadig større krav til kompetanse. En av Store Norskes utfordringer knyttet til rekruttering av gruvebus er at svært få av disse har kompetanse eller ...
    • Norge i EØS - mektig eller avmektig? : en analyse av Norges påvirkningsmuligheter og tilpasning i forhold til EU's rettsakter 

      Ellingsen, Martin Andreas Aaneland (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-15)
      Med EØS-avtalens inngåelse 1. jan 1994 fulgte den største mottagelsen av fremmed rett i Norge siden kanonisk rett kom inn med kristendommen for 1000 år siden. EØS-avtalen ble til i en spesiell historisk-politisk kontekst på tidlig 90 tallet der antallet EFTA- og EU stater var to jevnbyrdige blokker. Det var på den tiden 7 EFTA-stater og 12 EU-stater, mens det i dag er bare 3 små EFTA-stater mot 27 ...
    • Fra ånd til hånd : klimatilpasning i Statens Vegvesen 

      Slettvold, Anders Eikefjord (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-06)
      Oppgaven tar for seg om og i hvilken grad klimaendringene blir fanget opp i den norske vegsektoren, og hvilke lærings- og tilpasningsprosesser som blir satt i gang for å tilpasse seg klimaendringene. Ved bruk av det rasjonelle- og det institusjonelle perspektivet tar den sikte på å identifisere hvorvidt disse prosessene har karakter av å være "top-down" eller "bottom-up"
    • Prestasjonslønn - et egnet virkemiddel for rekruttering, vedlikehold og motivasjon av ansatte i kommunal sektor? Forventning, forutsetning og effekter i nordnorske kommuner. 

      Arnesen, Reidar Darre (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05)
      Formålet med utredningen er å se på om prestasjonslønn er en effektiv faktor i nordnorske kommuners arbeid med å øke rekruttering, holde på kvalifisert arbeidskraft og øke produktiviteten. Noen kommuner har allerede tatt i bruk prestasjonslønn og vi forsøker å se om forventningene til denne type avlønning er oppfylt ved hjelp av blant annet teoretiske tilnærminger en kjenner igjen fra reformbølgen ...
    • Grønne verdier og partivalg : en komparativ analyse av seks vesteuropeiske land 

      Austerheim, Ellen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-06)
      En av valgforskningens sentrale oppgaver er å undersøke hvilke faktorer som er relevante for dannelsen av individuelle partipreferanser. I denne analysen rettes fokuset mot grønne verdier som forklaringsfaktor for partivalg. Bakgrunnen for dette er forventninger om at verdiorienteringer knyttet til nye stridsspørsmål, som natur- og miljøvern, har fått en mer sentral betydning for valg av parti. Den ...
    • Store Norske Spitsbergen Kullkompani og samfunnsansvar : institusjonalisert praksis eller strategisk utviklingsarbeid : en case studie av hvordan Store Norske Spitsbergen Kullkompani forvalter samfunnsansvar 

      Tomter, Morten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-16)
      Dette er en case studie av hvordan Store Norske Kulkompani forvalter samfunnsansvar, fra grunnleggelsen av selskapet under første verdenskrig og fram til i dag. Studien viser hvordan Bergverksordningen for Svalbard gav stor bindinger på selskapet i forhold til å ta samfunnsansvar. Den viser også at selskapet måtte bygge boliger og skole for å rekruttere og holde på de gode arbeiderne. Da staten ...
    • Endringsprosesser i Forsvarsbygg utleie : fra forvaltning til forretning 

      Skogstad, Svein-Tore (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-06-05)
      Denne masteroppgaven omhandler Forsvarsbygg utleie som er et av seks forretningsområder i Forsvarsbygg. Utgangspunktet er opprettelsen av Forsvarsbygg (FB) i 2002 og beslutningen som er gjort i Stortingsproposisjon 45 2000-2001 om at FB skal drives etter forretningsmessige prinsipper. Dette er grunnlaget for problemstillingen i studien: Har Forsvarsbygg utleie endret identitet fra forvaltning til ...
    • En skoles omdømme : kjennetegn og konsekvenser 

      Skallerud, Wenche (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-15)
      Denne oppgaven har til hensikt å kartlegge hva som kjennetegner en skoles omdømme og mulige konsekvenser med hensyn til foreldrenes tilfredshet, lojalitet og positive ”skoleprat”. Dette innebærer spørsmål hvor foreldrene som interessenter til en skole kan vurdere de ulike aspektene ved omdømme, og hvordan foreldrene bedømmer ulike utsagn relatert til skolens omdømme. Det teoretiske utgangspunktet ...
    • Lederstil i politi- og lensmannsetaten : en studie av lederstil i politi- og lensmannsetaten : i hvilken grad har denne betydning for effektiviteten, helsen og jobbtilfredsheten til de ansatte i politiet? 

      Fjærli, Håvard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-06-01)
      Avhandlingen tok sikte på å kartlegge lederstilene i politiet med utgangspunkt i fullspektrumsteorien til Bass & Avolio (1994). Bass opererer med 3 hovedtyper lederstiler. Dette er transforsmasjonsledelse, transaksjonsledelse og la-det-skure-ledelse. Undersøkelsen og analysene identifiserte to lederstiler i politiet. Dette var TRANS-LEDELSE og LA-DET-SKURE-LEDELSE, og sistnevnte lederstil ble benyttet ...
    • Konstruerer media Helse Finnmarks omdømme? 

      Bjørgve, Violet Sigrid Karoliussen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-15)
      Jeg har valgt å skrive en masteroppgave om Helse Finnmark HF og temaet har vært hva slags omdømme media konstruerer om foretaket. I den forbindelse var det interessant å finne ut hvilken innvirkning denne konstruksjon av omdømme har hatt på de ansattes opplevelse av eget foretak. Formålet med undersøkelsen har vært å beskrive ”virkeligheten” ut fra de ansattes ståsted. Jeg har avgrenset oppgaven ...
    • Hva påvirker en oversettelse? : en kvalitativ studie av to implementeringsprosesser 

      Amdal, Susan; Dahlberg, Ellen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-26)
      Dette er en erfaringsbasert masteroppgave innenfor studietilbud til Institutt for Statsvitenskap, erfaringsbaserte mastergradsprogram i ledelse. Det er en kvalitativ studie over implementeringsprosessen av et coachingkonsept i to norske sykehus. Problemstillingen vi har valgt er følgende: ”Innføring av coaching som lederverktøy i to sykehus. Hvilke faktorer gjorde at konseptet ble ulikt implementert?” ...
    • Fra Afghanistan til Øst Afrika? : kulturelle erfaringers overføringsverdi ved norske militære operasjoner 

      Erichsen, Olaf von Porat; Sandal, Pål (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05)
      Norske soldaters erfaringer fra internasjonale operasjoner har ført til en økt oppmerksomhet i Forsvaret omkring operasjonenes kontekstuelle forhold. Blant annet diskuteres viktigheten av å ha innsikt i fremmede kulturer og levesett. Regjeringen la i sin Soria Moria-erklæring premissene for hvor det kan forventes at norske soldater skal tjenestegjøre under internasjonale militære operasjoner i ...