Now showing items 441-460 of 1419

    • Effekter av klyngesamarbeid - Hvilken effekter opplevde bedriftene i Arena Torsk i perioden 2015-2018, som følge av dette klyngesamarbeidet? 

      Martinussen, Bendik Rustad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-28)
      Denne avhandlingen tar for seg effekter av klyngesamarbeid. Studiet tar utgangspunkt i klyngen Arena Torsk og fokuserer på effektene lønnsomhet, innovasjon og produktivitet. Klyngebegrepet ble først beskrev av økonomen Alfred Marshall på slutten av 1800-tallet. Siden den tid har teoretikere som Michael Porter og Torger Reve gjort klyngebegrepet allment kjent og anvendt. Staten og de mange ...
    • Bruk av KPI i digital markedsføring 

      Ryeng, Stig-Arne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-12-01)
      Denne masteravhandlingen ser på hvilke KPI'er som er i bruk blant et lite utvalg norske bedrifter som driver innenfor B2B. Den ser også på hva slags effekt bruk av disse KPI'ene har på bedriftenes digitale markedsføringsstrategi
    • Oppsigelser i Ubåttjenesten: en kvalitativ studie om hvorfor krigsskoleutdannede offiserer slutter etter endt plikttjeneste. 

      Lindanger, Fredrik; Berg-Jensen, Mikkel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-12-01)
      Studien ser på hvilke faktorer som får offiserer i Undervannsbåttjenesten (UVBT), utdannet hovedsakelig med det formål å følge en karrierevei i Forsvaret, til å si opp etter kontraktsbundet arbeidstid. Offiserene har til da vært gjennom en kostbar utdanning innen lederskap med ulike spesialiseringer (ingeniør eller navigatør). Derfor er det ønskelig at de fortsetter i jobben også etter at plikttjenesten ...
    • Et marked for fremtiden? 

      Kielland, Axel Bastviken; Kollbotn, Kari Maritza (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-29)
      Det sentrale temaet i denne oppgaven er bærekraft. Utgangspunktet for operasjonalisering av begrepet bærekraft er REKO, en grasrotbevegelse der lokalmat blir solgt direkte fra bonden til kunden gjennom Facebook. Dette studiet har til hensikt å synliggjøre hvordan REKO ivaretar bærekraft gjennom å besvare problemstillingen: Hvordan ivaretar REKO bærekraft? Formålet med oppgaven er å bidra til at REKO ...
    • From relationship orientation to task orientation: On the digitalization of clinical leaders 

      Pettersen, Inger Johanne; Solstad, Elsa (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-09-09)
      This paper studies how clinical leaders perceive their leadership tasks in the context of virtual interactions. We ask whether distant leadership involves a shift from relationship orientation to more task- and control-oriented leaders in hospital settings. We explore two cases involving 10 clinical leaders in a university hospital in Norway. The study indicates that the leaders were aware that lack ...
    • Er det forskjell på unge og eldres forventninger til arbeidslivet? 

      Tande, Ceila; Slåtto, Lena (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-01)
      En kvantitativ sammenligningsstudie av yngre og eldre generasjoners forventninger til arbeidslivet. Finnes det signifikante forskjeller mellom generasjoner? Studie tar utgangspunkt i generasjonsteori som grunnlag for generasjonsbasert ledelse.
    • Powder fever and its impact on decision-making in avalanche terrain 

      Mannberg, Andrea; Hendrikx, Jordy; Johnson, Jerry; Hetland, Audun (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-09-09)
      We examined the effect of emotions, associated with “powder fever”, on decision-making in avalanche terrain. Background: Skiing in avalanche terrain is a voluntary activity that exposes the participant to potentially fatal risk. Impaired decision-making in this context can therefore have devastating results, often with limited prior corrective feedback and learning opportunities. Previous research ...
    • Hva påvirker og forklarer individers vaner og fysisk aktivitet: mulige endringer underveis i Covid-19 perioden 

      Bottolfs, Andreas Halvorsen; Kruse, Marni (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-07)
      Formålet med denne studien har vært å undersøke hva som påvirker fysisk aktivitet blant voksne. Som underordnet problemstilling har vi også kartlagt mulige endringer etter utbruddet av Covid-19. Situasjonen er slik at kun en av tre nordmenn oppfyller minimumskravet om fysisk aktivitet og forskning har antydet at Covid-19 har ført til en reduksjon i fysisk aktivitet. Dette koster samfunnet mye i form ...
    • Geographical Variation of the Impact by the Covid-19 Pandemic in Norway. How much has the covid-19 pandemic affected excess mortality and excess decline in employment in Norway on a geographical level in 2020? 

      Hansen, Kristian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-31)
      This thesis investigates the geographical variation of excess mortality and excess decline in employment, during the covid-19 pandemic in Norway. The data were collected from Statistics Norway and The Norwegian Labour and Welfare Administration. The method tells you how much the present value are greater or lesser, compared to previous years. Excess mortality and decline in employment were ...
    • Seeking causal effects from a rule change. How did changing the “roughing the passer rule” in 2018 affect salaries for quarterbacks in the NFL? 

      Jakobsen, Thomas Tolla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-31)
      Following concerns for players safety, the National Football League (NFL) chose to protect the quarterbacks (QB) further by changing the “roughing the passer rule” in 2018. This paper studies the effect this rule change had on QB salaries. This is done by applying a Difference-in-Differences approach on salary data stretching from 2013 to 2021. Our estimate show how the salary increase following the ...
    • Hvordan kontroversiell merkeaktivisme påvirker forbrukeratferd 

      Hansen, Sigurd Birk; Lunde, Sigurd Andre Baustad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-30)
      Denne studien tar for seg sammenhengen mellom graden av kontrovers og forbrukeratferd innenfor en praksis som stadig øker i popularitet: Merkeaktivisme. Etter hvert som forbrukere forventer at bedrifter og merker tar mer samfunnsansvar, blir det enda viktigere å se på hvordan praksiser som merkeaktivisme gir utslag på forbrukeratferd. “Hvordan påvirker merkeaktivismens grad av kontrovers forbrukerens ...
    • Intensjon til å feriere i Norge - Betydningen holdninger, sosiale normer, ressurser og barrierer har for forbrukeren under en pandemi 

      Akerø, Carla Benedicte; Lund, Preben (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-28)
      Formålet med denne oppgaven er å undersøke hva som påvirker intensjonen til å feriere i Norge. Dette gjøres ved å undersøke holdninger, sosiale normer og oppfattet atferdskontroll som inngår i det teoretiske rammeverket Theory of Planned Behaviour (Ajzen, 1991). Rammeverket er videre utvidet med variabler som kan bidra ytterligere til å forklare bakenforliggende aspekter ved holdning og oppfattet ...
    • The impact of Electricity insecurity on the performance of small and medium size enterprises-The case of Cameroon 

      Ef Ii, Pami-Pami (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-28)
      Electricity is an important resource for an economy and its demand for the last decade have witness a significant increase. This work has as aim to study the impact of electricity insecurity on the performance of small and medium scale businesses in Cameroon within the period of 1980 to 2018. The study made use of time series data within the period of the study and uses two methodological approaches; ...
    • Relasjonskvaliteten i B2B relasjoner - effekten av kunders digitale kommunikasjonskompetanse 

      Engstad, Sara Emilie S.; Vikse, Kine S. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-31)
      Oppgavens formål er å undersøke hvordan relasjonskvaliteten i B2B relasjoner påvirkes av kunders digitale kommunikasjonskompetanse. Oppgaven skrives i det samme tidsrommet som COVID-19 pandemien pågår, og tar utgangspunkt i økt bruk av digital kommunikasjon som følge av pandemien. Det teoretiske rammeverket bygger på teorier fra tidligere studier av relasjonskvalitet, og inneholder dimensjoner av ...
    • Power of love? 

      Veretenikova, Marina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-02)
      The detraditionalization in Norway is more marketed than in many other European countries. Women have more freedom to choose how much they want to work, what they want to study, and generally more freedom to decide how they want to live their lives. With detraditionalization, women gained more bargaining power also within the household, giving them more freedom to negotiate the equal distribution ...
    • Kunnskapsutvikling i næringsklynger - En case-studie av Arena-klyngen Marine Recycling Cluster 

      Andreassen, Robin Uppheim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-01)
      Næringsklynger blir i stadig større grad benyttet som næringspolitiske virkemidler for å bidra til innovasjon og verdiskapning i organisasjoner. En av de viktigste mekanismene bak en vellykket næringsklynge baserer seg på klyngens evne til å gjennomføre vellykket kunnskapsutvikling. Enkelte studier på næringsklynger antyder at det ikke er nok å være koblet sammen i en klynge for at ...
    • Sirkulær økonomi som konkurransemiddel for små og mellomstore bedrifter. Hvordan opplever forbrukere verdiene av et produkt basert på en sirkulær produksjonsprosess kontra et produkt basert på en tradisjonell produksjonsprosess? 

      Punsvik, Marcus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-01)
      Formålet med denne oppgaven var se på hvordan produkter basert på gjenbruk av restmateriell, skapt gjennom en sirkulær økonomisk produksjonsstruktur, vurderes av forbrukere. I konteksten av sirkulær økonomi er det valgt å se på det gjenbruksbaserte produktet en kan konstruere ut av restmaterialer. Ved å fokusere på det gjenbruksbaserte produktet var oppgavens målsetning å bidra til å minske ...
    • Sosiale medier, impulskjøp og kjøpsavhengighet Årsaker og konsekvenser 

      Kvalheim, Malin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-31)
      Formålet med denne oppgaven er å belyse om mennesker som bruker mye tid på (og er avhengig av sosiale medier) også har en tendens til impulskjøp og kjøpsavhengighet, og om dette kan begrunnes i underliggende individuelle forskjeller i personers personlighetstrekk, tilstander og verdier slik som variasjonssøkende personlighet, selvkontroll, selvtillit, hedonisme og materialisme. Det er også interessant ...
    • Lockdown Policies, Social Distancing Behaviour, and Literacy: An Empirical Analysis of the Role of Literacy on the Spread of Covid-19 

      Islam, Nazma (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-30)
      The major concern of the world in the wake of COVID 19 is how to mitigate the severity of the infection with effective policies and making sure of the overall welfare of the society. Social distancing should be mandatory through strict government policies because unaware people do not internalize all its benefits. Individual’s awareness about social distancing behaviour is vital to reduce the spread ...
    • Engasjement hos gjester ved Norges arktiske universitetsmuseum 

      Wåhlberg, Kjersti; Hansen, Terese (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-28)
      Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvorvidt kundeengasjement og sensorisk stimuli påvirker vareprat og lojalitet hos gjester ved Norges arktiske universitetsmuseum. Det teoretiske rammeverket vårt bygger på tidligere forskning på engasjement og kundeatferd, og vi inkluderer entusiasme, interaksjon, oppmerksomhet, absorpsjon, interaksjon og sansing i vår konseptualisering. Ved hjelp av ...