Viser treff 421-440 av 1570

    • Consumers’ Preferences for the Traceability Information of Seafood Safety 

      Hoque, Mohammed Ziaul; Akhter, Nazmoon; Chowdhury, Mohammad Shafiur Rahman (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-06-07)
      Consumers’ Preferences for the Traceability Information of Seafood Safety
    • Progress on novelty in tourism: An integration of personality, attitudinal and emotional theoretical foundations 

      Blomstervik, Ingvild; Olsen, Svein Ottar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-06-11)
      Novelty is often depicted as the essence of travelling and is gaining attention in the tourism literature. However, the understanding of novelty is diverse, with multiple theoretical perspectives and a lack of consensus regarding its definition and conceptualisation. This study integrates different theoretical perspectives and presents an extended analysis of the progress of novelty in tourism, ...
    • Digitaliseringens påvirkning på opplæring 

      Hansen, Vilde; Silonossova, Katarina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-09-01)
      Formålet med avhandlingen har vært å belyse faktorer som påvirker opplæringen i revisjonsbedriften KPMG. Oppgaven studerer samspillet mellom tre ulike faktorer: innhold i opplæringen, digitalisering, hvordan opplæringen foregår i praksis. For å studere dette tar avhandlingen utgangspunkt i teori som omhandler taus og eksplisitt kunnskap, sosiale praksiser og teknologi. Problemstillingen for oppgaven ...
    • What ticks the tickets? 

      Derås, Rune Milian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-22)
      Knowing how to sell the right product, to the right customer to the right price can be the difference between profit or loss for music festivals. Festivals main source of income comes from ticket sales and being able to efficiently conduct booking management is crucial to sustain a stable income throughout the financial year. Little empirical research has been done on pricing strategies and demand ...
    • The Efficiency of Coercion 

      Andersen, Chris Rune (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-14)
      Oppgaven tester hvorvidt det eksisterer effektive og ineffektive intervaller av tvangsbruk innad autoritære regimer. Ved bruk av offentlig tilgjengelig data som blir brukt som mål på tvangsbruk, tester vi for om fordelingen av tvangsbruk er multimodal (flertoppet), og forsøker å identifisere effektive og ineffektive intervaller derav
    • Bærekraft i strategi og virksomhetsstyring 

      Virtosu, Ana-Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-01)
      Formålet med denne masteroppgaven er å utvide forståelsen av integrering av bærekraft i strategi og virksomhetsstyring. Mange bedrifters tiltak og aktiviteter knyttet til bærekraft er for små og fortsatt i pilotstadiet. Måten bedriftene jobber på for å nå målene er påvirket av hvordan myndighetene har respondert på bransjens ønsker. Bærekraft er det viktigste temaet i vår tid og alle må bidra for å ...
    • Fra leder til kriseleder - En kvalitativ studie om hvordan ledelsen i Macks Ølbryggeri AS håndterte koronakrisen 

      Ulriksen, Jenni Løkkås; Brun, Isak Kristensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-01)
      Sammendrag Temaet for denne oppgaven er kriseledelse. Alle bedrifter har enten gjennomgått en krise eller kommer til å oppleve en krise i fremtiden. Koronapandemien har vært en stor krise for mange bedrifter både i Norge og i verdenssamfunnet, og kriseledelse kan derfor bli sett på som et dagsaktuelt tema. Det har av den grunn dukket opp mye forskning innenfor området, men med en etterspørsel ...
    • Økonomistyring i fotballklubb – «en hårfin balansegang» 

      Solberg, Elise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-22)
      En fotballklubb som med sportslige og økonomiske mål må balansere disse i økonomistyringen. Denne balansen kan skape en spenning mellom sportslig og økonomisk logikker. Med utgangspunkt i rammeverket av Malmi og Brown (2008), vil denne studien undersøke hvordan en norsk toppfotballklubb jobber med økonomistyring i et spenningsforhold mellom institusjonelle logikker. Problemstillingen studien skal ...
    • En lønnsomhets- og effektivitetsanalyse av torsketrålere i perioden 2003-2020 

      Johnsen, Kenneth Bjørkås; Hansen, Markus Johannes Pinstrup (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)
      Formålet med denne studien var å studere hvordan lønnsomheten og effektiviteten til norske torsketrålere har utviklet seg i perioden 2003 til 2020. I denne perioden har denne flåtegruppen vært igjennom en rekke endringer blant annet kvotereguleringer, økt kondemneringer, forbedret teknologi, nybygde torsktrålere og økende priser på levering av fisk. For å studere ringvirkningene av dette, ...
    • Frivillig overgang til IFRS – et verdifullt valg for fremtiden? En undersøkelse av unoterte selskapers frivillige overgang til IFRS 

      Mikalsen, Jakob; Robertsen, Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)
      Denne studien undersøker hvilke insentiver som ligger til grunn for at selskaper velger å gjøre et skifte fra God Regnskapsskikk (GRS) til International Financial Reporting Standard (IFRS) eller ikke. Vi har sett på store og mellomstore aksjeselskap i Norge. For å gjennomføre studien har vi samlet inn data gjennom en digital spørreundersøkelse. Dataen er analysert og undersøkt med en kvantitativ ...
    • Involvering av interessenter i strategiutvikling. En studie av verdens nordligste bryggeri 

      Aune, Håvard; Dahl, Markus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-01)
      Tema for studien er interessenter og strategiske utviklingsprosesser. Studien stiller spørsmål til graden av interessenters involveres i strategiutvikling, ved å undersøke en organisasjons holdninger til interessenter i deres utvikling av strategi. Hensikten med studien er å bidra til økt innsikt i hvordan organisasjoner involverer sine interessenter i strategiske utviklingsprosesser. Probl ...
    • Service innovation: suggesting a typology of service innovation 

      Skaalsvik, Hugo; Johannessen, Jon Arild (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-09-18)
      This paper outlines and discusses a typology of service innovation which encompasses four types of service innovation. The typology emerges from a combination of two service concepts, those of service orientation and competitive environments. The innovation types are conceptualized as neglected, imitative, defensive and offensive service innovations. The types are discussed, and the paper shows ...
    • Ressursrike lavt- til middels-lavt inntekt utviklingslands makroøkonomiske respons på negativt bytteforholdsjokk 

      Mo, Rune Rusten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)
      Naturresursforbannelsen er et paradoks der ressursrike økonomier ikke klarer å skape langsiktig økonomisk- og velferdsvekst. Økonomier påvirket av ressursforbannelsen rapporterer økt grad av hollandsksyke, svekkelse av vekslingskurser, korrupsjon, svake institusjoner og frihetsgrader. Økte investeringer, høy ressursavhengighet og volatile råvarepriser gjør eksportørene sårbare for negative ...
    • Kan sponsing gi konkurransefortrinn? - En empirisk studie av Tromsø IL, Mack og SpareBank 1 Nord-Norge 

      Janson, Markus; Mortensen, Ole-Jørgen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)
      Formålet med denne studien er å ta stilling til om sponsing kan forstås som en strategisk ressurs, og medføre konkurransefortrinn for partene i et sponsorsamarbeid. Casebedriftene i undersøkelsen er TIL, SNN og Mack, som setter studien i en lokal kontekst. En kvalitativ tilnærming og dybdeintervjuer er benyttet for å undersøke fenomenet sponsing. For å sikre at informantene har relevant kompetanse ...
    • Hvordan tas digitale løsninger i bruk i utelivsbransjen? 

      Imenickas, Juozas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)
      Denne studien ser på fenomenet digitalisering i utelivsbransjen, med den hensikt om å gi økt kunnskap om de digitale løsningene i utelivsbransjen og hvordan de tas i bruk. Utelivsbransjen i denne konteksten har vi holdt til henholdsvis restauranter og barer. Digitalisering er et fenomen som blir stadig viktigere i vår og organisasjoners hverdag, og kan skape positive effekter for organisasjonen ...
    • Å lede digitalt 

      Haugen, Daniel Heggen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)
      Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke erfaringer ledere har med å ivareta relasjoner når de leder digitalt. Studiens problemstilling er åpent, hvilke erfaringer har ledere med å ivareta relasjoner fra avstand? Studien avgrenses ved at det er lederes beskrivelser av egne erfaringer og opplevelser med fenomenet digital ledelse som undersøkes og ved at det stilles følgende ...
    • A comparison of strategies for portfolio allocation 

      Wara, Sondre Aarberg; Karlsen, Gabriel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-30)
      Denne studien sammenligner fem forskjellige strategier for kapital allokering med fem forskjellige ETFer fra det amerikanske aksjemarkedet. To strategier, Buy and Hold og Naive 1/N portefølje, tar ikke endringer i datasettet til betraktning og er derfor de to enkleste strategiene. En portefølje er satt sammen ved bruk av Modern Portfolio Theory (MPT) og er den optimale porteføljen for minimal ...
    • Samskaping av verdier som fundament for eventers suksess 

      Prebensen, Nina Katrine (Chapter; Bokkapittel, 2019)
      Eventer er arenaer og møteplasser for underholdning, forlystelse og moro. Nøkkelen til eventers suksess er å tilrettelegge for at besøkende og andre interessenter deltar i å skape verdier for dem selv og for andre. Eventer kan dermed ses på som infrastruktur for deltakelse og samskaping av ulike verdier. Med utgangspunkt i nyere markedsføringsperspektiver og nettverksteori tar jeg i dette kapitlet ...
    • Trading Time Seasonality in Electricity Futures 

      Størdal, Ståle; Ewald, Christian Oliver; Lien, Gudbrand; Haugom, Erik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-10-12)
      Trading time seasonality reflects the seasonal behavior of futures prices with the same time of maturity. Hence, it differs from classical seasonality, which reflects seasonal behavior induced by the spot price observed for varying maturities. This type of seasonality is linked to the pricing kernel which in turn accounts for seasonal changes in preferences of agents and tied to risk aversion and ...
    • Do investors care about disclosed climate change risk? 

      Parschat, Morten; Schive, Petter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-01)
      In this paper we investigate whether firms’ climate change risk disclosures affect the cross-section of US stock returns. We use a dataset constructed by an Artificial Intelligence (AI) algorithm, fine-tuned by Kölbel et al. (2021b), to classify climate change risk disclosures into Physical and Transitional risks. We find that after the Paris Agreement the disclosure of physical risk is associated ...