• Dagliglivsfotografier og verdensgjøring i Inuuteq Storchs Porcelain Souls 

      Stien, Hanne Hammer (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-09-15)
      Inuuteq Storchs fotobok Porcelain Souls (2018) baserer seg på hans foreldres dagliglivsfotografier fra Kalaallit Nunaat (Grønland) mellom slutten av 1960- og begynnelsen av 1980-tallet. Artikkelen beskriver motivene og montasjene i fotoboken og spør på bakgrunn av nymaterialistisk teori hvordan fotografiene skaper en grønlandsk verden innenfra. Videre argumenter artikkelen for at fotoboken på en ...
    • Fotografisk samtidsdokumentasjon i museene: behov for nye praksiser? 

      Fjellestad, Marthe Tolnes; Stien, Hanne Hammer (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)
      The starting point for this paper is the practice, in Norwegian cultural historical museums, of documenting contemporary daily life: more specifically, through photography. We outline various reasons for and methods of such documentation, focusing on three specific case studies, dating from 1999 to the present day, and particularly on the various collection management practices in these cases. Our ...
    • Fremstillinger av kjønn i utstillingen "Flytende russisk" 

      Stien, Hanne Hammer (Chapter; Bokkapittel, 2018)
      Fotografier er den typen gjenstander som de kulturhistoriske museene samler mest av (Johansen 2012). I tillegg til innsamling a fotografier inngår mange ulike fotografiske praksiser i museenes primære virksomhet, så som fotodokumentasjon og bruk av fotografi i utstillings- og formidlingssammenheng (Stien 2017, 16). Selv om den fotografiske virksomheten til museene er sammensatt og griper inn i andre ...
    • Materialfølelse og virkekraft 

      Stien, Hanne Hammer (Chapter; Bokkapittel, 2022)
    • Photographic Portraits as Dialogical Contact Zones: The Portrait Gallery in Sápmi – Becoming a Nation at The Arctic University Museum of Norway 

      Stien, Hanne Hammer (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      The point of departure for this essay is a series of eleven contemporary photographic portraits of Sámi people in large formats presented in the exhibition Sápmi – Becoming a Nation (2000-) at the Arctic University Museum of Norway, in Tromsø.1 The photographs were commissioned by the curators, and they were shot by documentary photographer, photojournalist, and filmmaker Harry Johansen (b. 1958). ...