• Hva kan forklare populariteten til tjenestedesign som metode for forbedring av organisatoriske praksiser? 

      Danielsen, Ådne Martin; Brattvoll, Morten (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      I løpet av de siste årene har tjenestedesign vokst frem som en populær og ofte foretrukket oppskrift for endring og forbedring av organisatoriske praksiser (Pettersen m.fl., 2021; Risvand Mo, 2021; Moldenæs, Pettersen & Røvik, 2024). Et søk i mediearkivet Atekst på søkeordet «tjenestedesign» viser blant annet en jevn økning i redaksjonelle omtaler av konseptet. Søket viste ett treff i 2001, ni treff ...
    • Internet-enabled pulmonary rehabilitation and diabetes education in group settings at home: a preliminary study of patient acceptability 

      Burkow, Tatjana; Vognild, Lars Kristian; Østengen, Geir; Johnsen, Elin; Risberg, Marijke Jongsma; Bratvold, Astrid; Hagen, Tord; Brattvoll, Morten; Krogstad, Trine; Hjalmarsen, Audhild (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)
      Background: The prevalence of major chronic illnesses, such as chronic obstructive pulmonary disease (COPD) and diabetes, is increasing. Pulmonary rehabilitation and diabetes self-management education are important in the management of COPD and diabetes respectively. However, not everyone can participate in the programmes offered at a hospital or other central locations, for reasons such as travel ...
    • Når vi ikke kjenner fremtiden; Scenarioer som metode for skoleutvikling? 

      Brattvoll, Morten; Rotvold, Lars Aage; Slettbakk, Åse (Chapter; Bokkapittel, 2020-12-23)
      In this chapter, we focus on how action research can help to improve learning in nationally initiated school development processes. The empirical material in this study is derived from the implementation of the national project “Ungdomstrinn i utvikling” (UiU). Through UiU, we have worked with school development in six municipalities, where we have facilitated future stories or scenarios in the ...
    • Velg tjenestedesign! Hva skjer da, og hvordan virker det? 

      Brattvoll, Morten; Danielsen, Ådne Martin (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      I dette kapitlet studerer vi bruken av tjenestedesignmetodikk i forbindelse med Utdanningsdirektoratet sitt arbeid med å innføre en ny læreplan i det norske skoleverket. Den nye læreplanen er et resultat av arbeidet med fagfornyelsen i Norge, og tjener som forskrift til opplæringsloven. 1 Ifølge Kunnskapsdepartementet er fagfornyelsen den største endringen av norske læreplaner for grunnskolen og ...