ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Universitetsbiblioteket
  • Artikler, rapporter og annet (UB)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Universitetsbiblioteket
  • Artikler, rapporter og annet (UB)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva kan forklare populariteten til tjenestedesign som metode for forbedring av organisatoriske praksiser?

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/36666
Thumbnail
Åpne
article.pdf (295.5Kb)
Akseptert manusversjon (PDF)
Dato
2024
Type
Chapter
Bokkapittel

Forfatter
Danielsen, Ådne Martin; Brattvoll, Morten
Sammendrag
I løpet av de siste årene har tjenestedesign vokst frem som en populær og ofte foretrukket oppskrift for endring og forbedring av organisatoriske praksiser (Pettersen m.fl., 2021; Risvand Mo, 2021; Moldenæs, Pettersen & Røvik, 2024). Et søk i mediearkivet Atekst på søkeordet «tjenestedesign» viser blant annet en jevn økning i redaksjonelle omtaler av konseptet. Søket viste ett treff i 2001, ni treff i 2010 og 59 treff i 2015. Toppår var 2019 med 149 treff. Ser man på selve innholdet i de redaksjonelle omtalene av tjenestedesign, så er disse også positive. Særlig oppslag i bransjeaviser og bransjemagasiner bidrar til å løfte frem gevinster med å bruke tjenestedesignmetodikk som et verktøy for innovasjon og forbedring av organisatoriske praksiser. En mye omtalt og dominerende oppskrift de siste tiårene, «målstyring», viser en annen utvikling. Her har antall omtaler gått betydelig ned og etter hvert har de også blitt mer kritiske og negative. Noen oppskrifter vokser i popularitet, mens andre opplever stagnasjon.
Forlag
Fagbokforlaget
Sitering
Danielsen Å, Brattvoll MB: Hva kan forklare populariteten til tjenestedesign som metode for forbedring av organisatoriske praksiser?. In: Moldenæs T, Pettersen HM, Røvik Ka. Tjenestedesign i det offentlige. Fra ide til praksis – den besværlige veien., 2024. Fagbokforlaget p. 103-118
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (UB) [3251]
Copyright 2024 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring