Hva kan forklare populariteten til tjenestedesign som metode for forbedring av organisatoriske praksiser?
Sammendrag
I løpet av de siste årene har tjenestedesign vokst frem som en populær og ofte foretrukket oppskrift for endring og forbedring av organisatoriske praksiser (Pettersen m.fl., 2021; Risvand Mo, 2021; Moldenæs, Pettersen & Røvik, 2024). Et søk i mediearkivet Atekst på søkeordet «tjenestedesign» viser blant annet en jevn økning i redaksjonelle omtaler av konseptet. Søket viste ett treff i 2001, ni treff i 2010 og 59 treff i 2015. Toppår var 2019 med 149 treff. Ser man på selve innholdet i de redaksjonelle omtalene av tjenestedesign, så er disse også positive. Særlig oppslag i bransjeaviser og bransjemagasiner bidrar til å løfte frem gevinster med å bruke tjenestedesignmetodikk som et verktøy for innovasjon og forbedring av organisatoriske praksiser. En mye omtalt og dominerende oppskrift de siste tiårene, «målstyring», viser en annen utvikling. Her har antall omtaler gått betydelig ned og etter hvert har de også blitt mer kritiske og negative. Noen oppskrifter vokser i popularitet, mens andre opplever stagnasjon.
Forlag
FagbokforlagetSitering
Danielsen Å, Brattvoll MB: Hva kan forklare populariteten til tjenestedesign som metode for forbedring av organisatoriske praksiser?. In: Moldenæs T, Pettersen HM, Røvik Ka. Tjenestedesign i det offentlige. Fra ide til praksis – den besværlige veien., 2024. Fagbokforlaget p. 103-118Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)