ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Universitetsbiblioteket
  • Artikler, rapporter og annet (UB)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetsbiblioteket
  • Artikler, rapporter og annet (UB)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva kan forklare populariteten til tjenestedesign som metode for forbedring av organisatoriske praksiser?

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/36666
Thumbnail
View/Open
article.pdf (295.5Kb)
Accepted manuscript version (PDF)
Date
2024
Type
Chapter
Bokkapittel

Author
Danielsen, Ådne Martin; Brattvoll, Morten
Abstract
I løpet av de siste årene har tjenestedesign vokst frem som en populær og ofte foretrukket oppskrift for endring og forbedring av organisatoriske praksiser (Pettersen m.fl., 2021; Risvand Mo, 2021; Moldenæs, Pettersen & Røvik, 2024). Et søk i mediearkivet Atekst på søkeordet «tjenestedesign» viser blant annet en jevn økning i redaksjonelle omtaler av konseptet. Søket viste ett treff i 2001, ni treff i 2010 og 59 treff i 2015. Toppår var 2019 med 149 treff. Ser man på selve innholdet i de redaksjonelle omtalene av tjenestedesign, så er disse også positive. Særlig oppslag i bransjeaviser og bransjemagasiner bidrar til å løfte frem gevinster med å bruke tjenestedesignmetodikk som et verktøy for innovasjon og forbedring av organisatoriske praksiser. En mye omtalt og dominerende oppskrift de siste tiårene, «målstyring», viser en annen utvikling. Her har antall omtaler gått betydelig ned og etter hvert har de også blitt mer kritiske og negative. Noen oppskrifter vokser i popularitet, mens andre opplever stagnasjon.
Publisher
Fagbokforlaget
Citation
Danielsen Å, Brattvoll MB: Hva kan forklare populariteten til tjenestedesign som metode for forbedring av organisatoriske praksiser?. In: Moldenæs T, Pettersen HM, Røvik Ka. Tjenestedesign i det offentlige. Fra ide til praksis – den besværlige veien., 2024. Fagbokforlaget p. 103-118
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (UB) [3252]
Copyright 2024 The Author(s)

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)