Velg tjenestedesign! Hva skjer da, og hvordan virker det?
Sammendrag
I dette kapitlet studerer vi bruken av tjenestedesignmetodikk i forbindelse med Utdanningsdirektoratet sitt arbeid med å innføre en ny læreplan i det norske skoleverket. Den nye læreplanen er et resultat av arbeidet med fagfornyelsen i Norge, og tjener som forskrift til opplæringsloven. 1 Ifølge Kunnskapsdepartementet er fagfornyelsen den største endringen av norske læreplaner for grunnskolen og den videregående skolen siden den forrige store norske skolereformen som var kunnskapsløftet fra 2006 (Kunnskapsdepartementet, 2019). Fagfornyelsen ble lansert av Kunnskapsdepartementet i 2017. Planen var at alle fagene i grunnskolen og de gjennomgående fagene i videregående opplæring skulle, som navnet tilsier, fornyes. I praksis innbar reformen at innhold og struktur i skolenes læreplaner ble endret.
Forlag
FagbokforlagetSitering
Brattvoll MB, Danielsen Å: Velg tjenestedesign! Hva skjer da, og hvordan virker det?. In: Moldenæs T, Pettersen HM, Røvik Ka. Tjenestedesign i det offentlige. Fra ide til praksis – den besværlige veien., 2024. Fagbokforlaget p. 119-136Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)