Munin: Recent submissions
Now showing items 15161-15180 of 36958
-
Samtaletrekk - målrettet samtale i matematikk
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)Matematikkfaget er i stadig endring, og fokuset på den matematiske samtalens plass i undervisningen har med fagfornyelsen fått større betydning. Forskning viser at den matematiske samtalen fremmer forståelse og det er derfor viktig å ha mer fokus på dette. En måte å fremme den matematiske samtalen på er å benytte samtaletrekk, beskrevet av Kazemi og Hintz (2019). Problemstillingen vår er: Hvilke ... -
Systemrettet arbeid. En kvantitativ studie av betingelser for systemrettet arbeid fra PP-tjenesten til barnehagene
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-21)Denne studien handler om systemrettet arbeid fra pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) til barnehagene. Gjennom barnehageloven har PPT et mandat om å arbeide systemrettet med kompetanse- og organisasjonsutvikling i barnehagene, men en rekke undersøkelser viser at det arbeides mest individrettet mot enkeltbarn med spesielle behov. Gjennom mer systemrettet arbeid kan PPT bidra til god kvalitet i alle ... -
Inkludering og elever med vedtak om spesialundervisning. «Inkluderingsjaget» i videregående skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-21)Dette masterprosjektet tar for seg fenomenet inkludering og hvordan det arbeides med inkludering i videregående skole. Begrepet inkludering har en sentral plass i politiske styringsdokumenter, men det kommer ikke frem en bestemt måte hvordan begrepet skal tolkes, utføres og håndteres. Målet med oppgaven er å undersøke hva lærere i videregående skole forteller om inkludering av elever som har vedtak ... -
Tidlig innsats i møte med barn som viser utagerende atferd
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)Tidlig innsats har stadig fått større oppmerksomhet i oppvekstsektoren. Denne masteravhandlingen setter søkelys mot tidlig innsats i barnehagen, og herunder på barn som viser utagerende atferd. Formålet med dette forskningsprosjektet er å få en innsikt i, og å utdype kunnskapen om pedagogers arbeid med tidlig innsats i møte med barn som viser utagerende atferd. Forskningsprosjektet består av en ... -
Bevegelse og kroppslig læring: Tiltak rettet mot motorisk læring og utvikling i kroppsøvingsundervisningen. En kvantitativ studie om motorisk utvikling og læring i kroppsøvingsfaget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)Hensikten med dette forskningsprosjektet er å se om enkle tiltak i kroppsøvingsundervisningen kan være med på å forbedre utvalgte motoriske ferdigheter hos elevene. I tillegg ønsker vi å drøfte tiltakene opp mot planlegging og gjennomføring av undervisningen. For å gjennomføre dette forskningsprosjektet har vi valgt å bruke et kontrollert casedesign. Her vil vi gjennomføre en pre- og post-test med ... -
Foreldres erfaringer om åpenhet rundt barns diagnoser. Hvilke erfaringer har foreldre med åpenhet knyttet til sitt barns diagnose?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-20)Temaet for min masteroppgave er åpenhet om barns diagnoser. Dette temaet er inspirert etter en opplevelse jeg hadde som vikar på en barneskole, hvor en gruppe barn var nysgjerrig på et annet barn med diagnosen Down syndrom. De spurte meg blant annet om hvorfor eleven alltid hadde en voksen sammen med seg. I etterkant fikk denne hendelsen meg til å reflektere over at det ikke er gitt at barn har ... -
Mat- og Helse faget – en motivasjon til sunn livsstil? En studie av elevers erfaringer og opplevelser av faget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)Denne studien har undersøkt elevers erfaringer og opplevelse av mat- og helse faget i grunnskolen, og om faget har vært en motivasjon til at de nå har en sunnere livsstil. Studier viser at overvekt og fedme er en av de alvorligste helseutfordringene verden står ovenfor i vårt århundre, og Norge er i ferd med å bestige toppen av land med stor grad av overvekt. I tillegg har det vært en gradvis økning ... -
“Regardless if you succeed or not, interdisciplinary teaching is not a wasted effort.” Benefits, challenges, and facilitating factors for interdisciplinary teaching
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)This study looks at the benefits of interdisciplinary teaching for students and teachers, and investigates what teachers believe needs to be facilitated in order to promote interdisciplinary teaching in lower secondary school. This study is a cross-subject collaboration between English didactics and Social Studies didactics. Our findings are based on empirical data gathered through interviews of ... -
Mangfoldets rolle i skolen / Valljivuođa oassi skuvllas
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)Denne mastergradsoppgaven ser på følgende problemstilling: Hvilke fordeler og utfordringer knyttet til skolehverdagen opplever foreldre og lærere til elever som har opplæringen i eller på samisk? Problemstillingen er både aktuell og interessant av flere grunner. Gjennom endringene i lærerplanene de siste årene har tilbudet til samiske elever gått fra manglende anerkjennelse for sitt språk og kultur ... -
Implementering av havbruk til havs - Kan havbruk ut til territorialgrensen øke næringens arealtilgang?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)Temaet for denne oppgaven er om arealknapphet og sameksistensutfordringer i kystsonen kan løses gjennom ordningen med utviklingstillatelser, nærmere bestemt ved bruk av åpen teknologi for havbruk til havs som utnytter Norges naturgitte fortrinn i sjø. Formålet er å se om implementering av havbruk innenfor territorialgrensen kan være løsningen på arealknapphet i kystsonen, og reelt bidra til arealtilgang ... -
Et kritisk møte med kjønnsperformative handlinger og diskurser i skolen: En kvalitativ studie om kjønn og kritisk mangfoldskompetanse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)Studien har til hensikt å studere kjønnsperformative handlinger og diskurser i samfunnsfaget spesielt, og skolen generelt. Diskurser danner grunnlag for hva som blir tatt for å være normativt, og gjør seg derfor svært gjeldende i arbeid med kjønnsmangfold. Å utfordre og problematisere diskurser som skaper andregjøring i samfunnet er derfor avgjørende for å øke barn og unges mulighetsrom til å være ... -
«Det bare passet med det jeg hadde tenkt i hodet …» - En kvalitativ studie om hvordan elever vurderer avsendere i tekster på internett
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)Temaet for denne masteroppgaven er kritisk literacy. Oppgaven svarer på problemstillingen: «Hvordan vurderer ungdomsskoleelever ulike avsendere i tekster på internett?», og tar utgangspunkt i tre forskningsspørsmål: «Hvilke internettkilder velger elevene å basere seg på i en argumenterende tekst om kropp, kroppspress, trening og helse – og hvordan bruker de disse kildene?», «Hvordan beskriver elevene ... -
Moral judgement i rollespill om bærekraftig utvikling. En enkeltcase i naturfagdidaktikk med blikk på hvordan elever uttrykker moral judgement i rollespillet Klimatoppmøte i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)I denne enkeltcasen så jeg på rollespillet Klimatoppmøte i skolen. Det er et rollespill som simulerer internasjonale forhandlinger i FN. Hensikten med studien var å finne ut hvordan moral judgement uttrykkes av elevene gjennom rollespillet. Jeg gjennomførte studien i en 9. klasse med 14 elever. I innsamlingen av datamateriale benyttet jeg tre metoder; spørreskjema før og etter gjennomføring av ... -
«Det er kanskje sånn vi alltid har vært på universitetet.» En kvalitativ studie av pedagogisk endringsarbeid i to akademiske fagmiljøer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)Stortingsmeldingen Kultur for kvalitet i høyere utdanning (2016-2017) påpekte en rekke pedagogiske utfordringer i norsk høyere utdanning. Ved Universitetet i Bergen er fagmiljøene for engelsk og biovitenskap piloter i et redesignprosjekt, hvor undervisere lærer pedagogisk teori og videreutvikler bachelorprogrammene sine. Med støtte fra et pedagogisk ressurssenter, UiB læringslab, gjennomfører ... -
Demokrati og medborgerskap, et dypdykk i begrepsforståelse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)Sammendrag Demokrati er et vanlig begrep i dagligtalen, og betydningen tas ofte for gitt. Begrepet knyttes ofte til folkestyre, og opprinnelsen er fra det greske demos=folk og kratos=styre. Det kan likevel ligge ulike betydninger i begrepet demokrati som kan si mye om hvordan en stat skal styres. Et begrep nært forbundet med demokrati er medborgerskap. Det viser til at folket, borgerne, skal være ... -
Fremstilling av kulturelt mangfold i lærerplaner. Dokumentanalytisk tilnærming av lærerplanene fra M74 til LK20
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)Temaet i dette prosjektet er kulturelt mangfold i lærerplanene fra M74 til LK20. Målet med prosjektet var å finne ut hvordan lærerplanene fremstiller kulturelt mangfold i generell del av lærerplan, og i samfunnsfag (5-10.klasse). På grunnlag av arbeid med lærerplanene har jeg benyttet meg av en dokumentanalytisk tilnærming. Problemstillingen jeg formulerte for denne masteravhandlingen var: Hvordan ... -
Lesekvart i skolen En kvalitativ studie av et utvalg læreres begrunnelse av lesekvart som arbeidsmetode i leseundervisning
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om bruken av lesekvart som arbeidsmetode i leseundervisning. Målet med studien er å belyse hvordan et utvalg lærere begrunner sine valg, og forstår sin egen rolle i undervisningsmetoden. Problemstillingen stiller følgende spørsmål: Hvilket syn på lesing og leseundervisning ligger til grunn for et utvalg læreres valg av lesekvart som arbeidsmetode? Metoden ... -
«En pedagogisk modell som kan prege kroppsøvingsfaget i fremtiden?» En casestudie av samarbeidslæring i lys av elementer fra LK20
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)På bakgrunn av at kroppsøvingsfaget tradisjonelt har en snever tilnærming til undervisningsmetoder, ønsket vi å få en større forståelse for samarbeidslæring som pedagogisk modell. I norsk sammenheng har tidligere forskning tatt utgangspunkt i å innføre denne pedagogiske modellen i kroppsøving. Tilknyttet innføringen av LK20 ønsket vi en bedre forståelse for hvordan den konseptuelle tilnærmingen av ... -
Kontroversielle temaer i samfunnsfag. En kvalitativ studie om hvordan lærere opplever og håndterer undervisning i kontroversielle temaer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-15)Denne masteroppgaven handler om kontroversielle temaer i samfunnsfagundervisningen. Dette er en kvalitativ studie som søker å avdekke hvordan et utvalgt lærere opplever og håndterer kontroversielle temaer i undervisningen. I studien blir seks lærere som har erfaring med å undervise i samfunnsfag intervjuet. Studien avdekker at lærerne har en deliberativ demokratiforståelse, og tilnærmer seg ... -
Samspill for alle! En kvalitativ studie om hvordan musikklærere jobber med differensiering i samspill
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-15)Elever møter skolen med forskjellige forutsetninger, evner og interesser. Det er et godt forankret prinsipp, i lover og forskrifter, at skolen skal tilpasse seg disse. Å differensiere undervisningen, det vil si å gi elevene forskjellig undervisning ut fra deres nivå og forutsetninger, er et viktig virkemiddel for å oppnå en tilpasset opplæring. En musikkundervisning som er tilpasset elevene, kan ...