Viser treff 6821-6840 av 36353

    • Marcos cognitivos, lenguaje político y populismo: Un análisis de los discursos de Santiago Abascal y Pedro Sánchez durante la moción de censura de 2020 

      Bølset, Fredrik Andersen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      The goal of this thesis is to analyse the political discourse, during a Motion of no confidence, of Santiago Abascal, leader of the right wing party Vox, and Pedro Sánchez, prime minister belonging to the labour party, in 2020. Through an analysis of the values, rhetorical devices and cognitive frameworks of the two politicians, this thesis analyses to what extent the label 'populism' can be applied ...
    • La pragmática de la comunicación aérea: Un estudio de la formación de conflictos en incidentes aéreos 

      Jørgensen, Eirik Storli (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-13)
      The goal of this master’s thesis is to study pragmatics in the context of aviation communication, within specific interactions between pilots and air traffic controllers, with the intention of discovering possible shortcomings related to how these speakers communicate their intentions that lead to dangerous situations. This study will look at transcripts from two separate aircraft incidents where ...
    • Hvordan få frem og respondere på elevenes tenkning i matematiske samtaler, som del av formativ vurdering? 

      Karlsen, Erlend Peder (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-13)
      Mastergradsoppgaven fokuserer på hvordan matematikklærere får frem og responderer på elevenes tenkning i matematiske samtaler, som en del av formativ vurdering. Studiens hensikt er å undersøke hvilke strategier lærere benytter seg av for å få innsikt i elevenes forståelse i matematiske samtaler, og hvordan dette kan sees på som formativ vurdering. I tillegg undersøker jeg hva matematikklærere tenker ...
    • Muntlighet i norskfaget: En kvalitativ undersøkelse av et utvalg ungdomsskoleelevers opplevelser av et undervisningsopplegg med debatt som arbeidsform. 

      Tårnes, Tora-Kristine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Prosjektet har sin grobunn i inspirasjon fra blant annet Svenkerud (2013) sin undersøkelse av elevsynspunkter på opplæring i muntlige ferdigheter. Funn som presenteres i Svenkeruds artikkel, motiverte meg til å gjøre nærmere undersøkelser om hva som foregår i norske klasserom. Jeg fikk kunnskap om blant annet forekomsten av muntlige arbeidsformer gjennom tidligere forskning på feltet, noe som ...
    • Stillelesing på ungdomstrinnet 

      Pleym, Ane Therese; Storvoll Steinkjær, Susanne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Stillelesing er en arbeidsmetode med lang tradisjon i skolen. Samtidig er det gjort relativt lite forskning på dette feltet i norsk sammenheng. Hensikten med denne studien er å undersøke hva et utvalg på ni elever og tre lærere på ungdomstrinnet gjør under stille leseøkter, og hvilke forventninger de har til utbyttet av stillelesing. Med utgangspunkt i en kvalitativ tilnærming søker vi svar på ...
    • "Tar De livsløgnen fra et gjennemsnittsmenneske, så tar De lykken fra ham med det samme." Intertekstualitet i Vigdis Hjorths Femten år. Den revolusjonære våren (2022) 

      Årvik, Kristine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Denne masteroppgaven er en studie av intertekstuelle referanser i Vigdis Hjorths Femten år. Den revolusjonære våren (2022). Bakgrunnen for dette er en tydelig referanse til Henrik Ibsens Vildanden (2019) i romanen. Jeg har villet se nærmere på hva dette innebærer for leserens forståelse av romanen. Jeg foretar en nærlesing av Femten år med fokus på intertekstuelle referanser til dramaet, og jeg ...
    • "Etter jeg fant ut at nynorsk var for bondelandet, ble jeg litt mer motivert": En kvalitativ studie av elevers refleksjoner etter et undervisningsopplegg om hvorfor vi lærer nynorsk 

      Jensen, Trude Margrete (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      I denne masteroppgaven gjør jeg en kvalitativ studie av holdninger og refleksjoner til nynorsk som sidemål blant et utvalg 10. klasseelever fra en distriktskole i Troms. Problemstillingen i oppgaven er: «Hvilke refleksjoner har elevene til nynorsk som sidemål etter et undervisningsopplegg om hvorfor vi lærer nynorsk?». Formålet med studien er å komme fram til hvordan læreren kan bidra til at nynorsk ...
    • Physically active learning in the English subject 

      Stjern, Lars Morten; Hågensen, Lars (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      This study examines how teachers with physically active learning (PAL) competence incorporate this method in their English teaching. PAL is an educational approach that combines physical activity with academic content. The master thesis investigates the following research question: “How do teachers at PAL schools implement physically active learning in the English subject, and what can English ...
    • Instruerende og utforskende undervisning: En mikroetnografisk kasusstudie av hva som kjennetegner matematikkundervisningen til tre anerkjente lærere på 7.-10. trinn i New Zealand 

      Bergo, Christer Tungland; Fjørtoft, Sivert Vatnehol (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-11)
      I dette masterprosjektet har vi undersøkt og analysert hva som kjennetegner matematikkundervisningen til tre anerkjente lærere på 7.-10. trinn i New Zealand. Formålet var å avdekke, beskrive og lære av grepene lærerne gjør. Med en kvalitativ tilnærming brukte vi observasjon og intervju for å undersøke hva som kjennetegner lærerne. Deretter utførte vi en tematisk analyse for å identifisere og drøfte ...
    • Modalities Matter 

      Korneliussen, Hanne; Mikalsen, Matilde Myrvoll (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-11)
      This thesis is a qualitative study that seeks to investigate pupils’ experiences, preferences, and attitudes when reading a fictional novel on different modalities. The motivation behind this study is a wish to spread the love of reading to a generation consisting of digital natives. We, therefore, wanted to explore how we could use fictional novels in the English classroom. A common thread that ...
    • Darstellung kultureller Vielfalt in deutschsprachigen Ländern: Eine Analyse der norwegischen DaF-Lehrwerksreihe Momente für Deutsch Niveau I und II. 

      Rabben, Remy Andreas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-13)
      Ein zentraler Teil des Kernelements interkulturelle Kompetenz (interkulturell kompetanse) im norwegischen Lehrplan für Fremdsprachen ist das Verständnis von kultureller Vielfalt (forståelse av kulturelt mangfold). In dieser Masterarbeit wird untersucht, inwiefern und wie eine Lehrwerksreihe für Deutsch als Fremdsprache auf Niveau 1 und 2 in der weiterführenden Schule (videregående skole) die kulturelle ...
    • Formative assessment in digital resources 

      Mathisen, Sandra (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      This study investigates to what extent formative assessment is promoted in two digital resources. The motivation of this study was to examine and gain knowledge on how formative assessment in digital teaching materials can support the teacher and the pupils in language learning. The research question is as follows: To what extent do the English digital resources in the textbook series Enter 8-10 & ...
    • Omvendt undervisning i matematikk på ungdomsskolen En kvantitativ undersøkelse av hvordan undervisningsformen kan påvirke elevenes opplevelse av faget 

      Lorentsen, Sondre; Paulsen, Tobias Hjorthen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Omvendt undervisning har de siste årene har blitt stadig mer utbredt i norsk skole, men er likevel et område det er forsket svært lite på. Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke mulige sammenhenger mellom omvendt undervisning og elevenes opplevelse av matematikkfaget og matematikkundervisningen på ungdomsskolen. For å undersøke dette er det gjennomført en ex post facto-undersøkelse. ...
    • Spiele im DaF-Unterricht für Fortgeschrittene (Niveau II und III): Lehrerhaltungen und Erfahrungen 

      Barstad, Kristian Nøst (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-10)
      Spill finnes overalt. Mye av det vi omgir oss med på daglig basis inneholder spill eller «spillifiserte» elementer. Dette finner man i alt fra markedsføring til undervisning, og det er vanskelig å komme unna. Selv om spill er overalt, er det vanskelig å sette klare grenser på hva et spill virkelig er og hva som ikke kan kalles for spill. Denne masteroppgaven er en flermetodisk undersøkelse som nettopp ...
    • En surveystudie av læreres bruk av utforskende matematikkundervisning 

      Leitring, Jonas; Engebretsen, August (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-11)
      Dette masterprosjektet har undersøkt bruken av utforskende matematikk blant norskematematikklærere i norsk grunnskole. Årsaken til at dette ble undersøkt, er det økte fokuset utforskende matematikk har fått innen utdanningspolitikken, hvor både lærerutdanning og gjeldende læreplan legger vekt på dette. Studien er kvantitativ, og ble gjort ved å benytte et digitalt spørreskjema hvor tilfeldig utvalgte ...
    • Ecological effects of mosquito control with Bti: evidence for shifts in the trophic structure of soil- and ground-based food webs 

      McKie, Brendan G.; Taylor, Astrid; Nilsson, Tobias; Frainer, André; Goedkoop, Willem (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-02-08)
      The microbial control agent <i>Bacillus thuringiensis</i> var. <i>israelensis</i> (Bti) has been successfully used worldwide to reduce abundances of biting Nematocera (Diptera), often with little direct impact on non-target organisms observed. However, the potential for additional indirect effects on other ecosystem properties, including on trophic linkages within food webs, is poorly known. We ...
    • Documenting heritage language experience using questionnaires 

      Rodina, Yulia; Bayram, Fatih; De Cat, Cecile Marie-Rose; Tomić, Aleksandra (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-05-23)
      Introduction: There exists a great degree of variability in the documentation of multilingual experience across different instruments. The present paper contributes to the “methods turn” and individual differences focus in (heritage) bilingualism by proposing a comprehensive online questionnaire building on existing questionnaires and the experience of using them to document heritage bilingualism: ...
    • Geographic variation in the utilisation of specialist healthcare for patients with severe mental illness in Norway: a population‑based registry study 

      Bedane, Haji Kedir; Lien, Lars; Holsen, Maria; Bale, Marte; Osvoll, Knut Ivar; Holman, Per Arne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-06-27)
      Purpose - The aim of this study is to measure geographic variations in mental healthcare service utilisation among patients with severe mental illness in Norway.<p> <p>Method - We analysed data from the Norwegian patient registry for 2014–2018 for patients with severe mental illness. The outcomes measured in this study were: outpatient contact, admission, bed days and total contact rates. Total ...
    • The self-reported health of the Sámi in Sweden: the SámiHET study 

      San Sebastián, Miguel; Stoor, Jon Petter (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-03-23)
      Background - The Sámi are an ethnic minority and the only Indigenous people in the European Union. Population-based health studies among Sámi in Sweden are scarce and outdated. The aim of this study was to analyse the ethnic, Sámi vs. non-Sámi, health differences among men and women living in Sweden.<p> <p>Methods - This study combined two data sources: the national Health on Equal Terms (HET) ...
    • Why Refugees Should Be Enfranchised 

      Kapelner, Zsolt Kristóf (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-08-08)
      Many authors argue that refugees should be enfranchised independently of citizenship. The enfranchisement of refugees is often seen as crucial for affirming their agency in the politics of asylum. However, most arguments in the literature do not explain why precisely it matters that they exercise their agency in the realm of democratic decision-making, i.e. why it matters that refugees participate ...