Pedagogisk leder - en (u)mulig rolle å fylle? En studie av pedagogiske lederes oppfatning av egen rolle.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/19862Date
2020-05-28Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Statistikk knyttet til alle slags yrkesgrupper var det som først gav oss antagelser om at det å være pedagogisk leder i en barnehage kan være belastende. Det er høyt sykefravær og stor grad av turnover hos mange som innehar denne type arbeidsrolle, det kan man se i mange av landets barnehager. Er det selve lederrollen, forventninger, eller noen av arbeidsoppgavene som er en utløsende faktor for at mange i denne yrkesgruppen har et høyt sykefravær, eller eventuelt velger å slutte i stillingen? Problemstillingen for oppgaven ble: «Pedagogisk leder - en (u)mulig rolle å fylle?»
Studiet er gjennomført som et undersøkende design, ved bruk av innholdsanalyse. Undersøkelsen er utført ved å foreta dybdeintervjuer av mellomledere, primært seks pedagogiske ledere. Informantene har formidlet hvordan de opplever å være i lederrolle og hvordan de opplever det å være en mellomleder i barnehagen.
De viktigste faktorene for informantene var rollens kompleksitet, ledelse av ansatte, tidsbruk, fravær og status.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: