Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 1894
-
Samhandling i skolen for ASK-språklige elever
(Master thesis, 2025)Mange elever i norsk skole har behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). I tråd med prinsippet om en inkluderende skole for alle, skal ASK-språklige elever få sin opplæring i ordinære klasser. Likevel får også noen ASK-språklige elever opplæring i faste avdelinger for individuelt tilrettelagt opplæring. Denne masteroppgaven undersøker hvordan samhandling erfares for ASK-språklige ... -
Anerkjennelse i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2025)Denne studien har som hensikt å utforske hvordan elever med en fysisk funksjonsnedsettelse har erfart anerkjennelse i kroppsøvingsfaget. Gjennom deres refleksjoner har jeg fått innblikk i deres erfaring rundt oppfyllelse av behovet for anerkjennelse. Det teoretiske rammeverket i denne studien har hovedvekt i anerkjennelsesteorien og anvender selvbestemmelsesteorien, omsorgsetikken og tilpasset ... -
Barn som utviser mobbeatferd i barnehagen
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven omhandler hvordan arbeide systematisk med barn som utviser mobbeatferd i barnehagen. Formålet med oppgaven er å kunne bidra med forskningsbasert kunnskap om hvordan mobbeatferd i barnehagen kan avdekkes, stanses og forebygges. Masteroppgaven baserer seg på resultater fra fem semistrukturerte intervjuer med fem pedagogiske ledere fra ulike barnehager. Resultatene viser at sosiale ... -
En studie av skolelederes perspektiver på implementeringen av kapittel 11 i opplæringsloven, med fokus på elever med skolefaglige utfordringer, samt skolens strategier og planer for tilpasset opplæring
(Master thesis, 2025)Temaet for denne masteroppgaven har vært å få en dypere forståelse av skolelederens forståelse av tilpasset opplæring knyttet til kapittel 11 i opplæringsloven. Hvordan tolker skolelederne den nye opplæringsloven? Hvilke muligheter og utfordringer ser skolelederen i implementeringen av kapittel 11 i opplæringsloven, som omhandler tilpasset opplæring for elever med skolefaglige utfordringer? Hvilke ... -
Utfordrende og utagerende atferd i skolehverdagen
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvordan skolen kan støtte elever med utfordrende og utagerende atferd på småtrinnet gjennom implementering av forskningsbaserte intervensjoner. Studien bygger på en systematisk litteraturstudie av syv vitenskapelige artikler som omhandler ulike atferdstiltak i skolen. Funnene viser at proaktive og strukturerte intervensjoner som Check-In/Check-Out (CICO), Class Pass ... -
Og jeg vet på latvisk, på ukrainsk, Ola, dette er ‘navn’. På spansk, dette er hola, dette er ‘hei’. Og på latvisk, det er ‘egg’
(Master thesis, 2025)Forskning viser at klasseromsundervisningen er preget av en enspråklighetsidelogi, som betyr at undervisningen som oftest vil foregå på majoritetsspråket (Bakken et al., 2022, s. 98). Elevene vil derfor i liten grad få mulighet til å involvere andre språklige ressurser i undervisningen. Samtidig øker det språklige mangfoldet i Norge, og det har vokst fram et behov for å måtte tenke nytt om språk, ... -
Debatt om vindkraftutbygging på 9. trinn: En kvalitativ studie av elevers retoriske ferdigheter, naturfaglig kompetanse og systemforståelse gjennom tverrfaglig undervisning
(Master thesis, 2025)Denne kvalitative enkeltcasestudien bygger på et tverrfaglig undervisningsopplegg mellom norsk og naturfag, og er gjennomført med en 9. klasse. Undervisningsopplegget er forankret i det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling, muntlige ferdigheter og fagspesifikke kompetansemål i Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020. Gjennom et undervisningsopplegg over to uker med den utvalgte klassen, ble elevene ... -
Debatt om lokal vindkraftutbygging på 9.trinn: En kvalitativ studie av elevers retoriske ferdigheter, naturfaglig kompetanse og systemforståelse gjennom tverrfaglig undervisning
(Master thesis, 2025)Denne kvalitative enkeltcasestudien bygger på et tverrfaglig undervisningsopplegg mellom norsk og naturfag, og er gjennomført med en 9. klasse. Undervisningsopplegget er forankret i det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling, muntlige ferdigheter og fagspesifikke kompetansemål i Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020. Gjennom et undervisningsopplegg over to uker med den utvalgte klassen, ble elevene ... -
Dramafaglige metoder i leseopplæringen - et tiltak for leseglede og empatiutvikling
(Master thesis, 2025)I denne masteroppgaven undersøkes følgende problemstilling: Hvordan kan kombinasjonen av dramafaglige metoder og bildebøker skape engasjerende leseopplevelser som styrker både empati og leseglede? Til å belyse problemstillingen har jeg utarbeidet to forskningsspørsmål: Hva sier et utvalg av tidligere forskning om sammenhengen mellom bruk av dramafaglige metoder og skjønnlitteratur i arbeidet med ... -
Når tekst får liv: Estetisk litteraturundervisning i begynneropplæringen
(Master thesis, 2025)Denne masteravhandlingen undersøker hvordan andreklassingers litterære faglighet kommer til uttrykk i estetisk litteraturundervisning, med særlig fokus på høytlesning, dramaaktiviteter og tegning knyttet til barneboken Apestjernen av Frida Nilsson (2021). Gjennom en kvalitativ kasusstudie analyseres elevenes evne til å fylle tomrom i tekst, danne forestillingsverdener, knytte tekst til eget liv og ... -
Matematiske samtaler i første klasse
(Master thesis, 2025)Matematiske samtaler blir ofte fremhevet som en sentral faktor for å støtte elevenes læring og utvikling i matematikkfaget. Imidlertid fremkommer det gjennom tidligere forskning at slike samtaler er mindre fremtredende i tidlig skolealder, sammenlignet med høyere klassetrinn. Med dette som utgangspunkt undersøker dette prosjektet følgende problemstilling: Hva kjennetegner en matematisk samtale i ... -
En mer praktisk ungdomsskole – tegninger, uteskole og kjemirelatert læring om drivhuseffekt i samspill
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvordan uteundervisning og praktiske aktiviteter kan påvirke ungdomsskoleelevers faglige utvikling innen temaer som drivhuseffekten og klimaendringer, med særlig vekt på kjemiske prosesser. Studien er forankret i behovet for en mer praksisnær naturfagundervisning i møte med globale miljøutfordringer. Naturfag, og særlig kjemi, kan oppleves som abstrakt og teoretisk, ... -
Litterære samtaler og deres betydning for elevers engasjement og innsats i stillelesing
(Master thesis, 2025)Stillelesing eller lesekvart er en vanlig arbeidsmåte i norskundervisning. Arbeidsformene brukes som en 10 til 20 minutter lang stillelesingsøkt hvor elevene skal lese for seg selv. I de siste årene er stillelesing blitt et omdiskutert tema. Får elevene det utbyttet som ønskes? Det har blitt hevdet at stillelesing har et potensial som ikke blir fulgt opp. Blant forslagene om hvordan dette potensialet ... -
Skoleledelse som virkemiddel. Utvikling av profesjonelle læringsfellesskap.
(Master thesis, 2025)Sammendrag Temaet for oppgaven er skoleledelse med fokus på utvikling av profesjonelle læringsfellesskap i skolen. Sentrale styringsdokumenter for skolen, vektlegger samhandling og kollektiv læring gjennom profesjonsfellesskapet. I sentrale styringsdokumenter, slik som Stortingsmelding nr. 21 (2016-2017), vektlegges rektorers betydning av skoleledelse i sammenheng med utvikling av profesjonelle ... -
Strategisk ledelse for å ivareta arbeids- og læringsmiljø, slik at elever fullfører videregående opplæring
(Master thesis, 2025)Videregående opplæring i Troms jobber for å nå nasjonal målsetting om at ni av ti elever skal fullføre og bestå sin opplæring i 2030. I denne mastergradsoppgaven har jeg undersøkt hvordan skoleeier og rektorer utøver ledelse av strategiarbeid i videregående opplæring for å nå målsettingen. Studien har et teoretisk rammeverk som omhandler fullføringsreformen, profesjonelle læringsfellesskap og metodikk ... -
Gorilla: A study of young learners’ creative responses to a picturebook
(Master thesis, 2025)Abstract Creativity is an important theme in English as a foreign language class. Different approaches are considered to nurture creativity in English in young learners. Many researchers have considered picturebooks to have immense potential to foster creativity in young learners, however, they have been underused for this purpose in primary school pupils. In this study, I have examined how a ... -
Ethical Selection and Deselection of Literature: Teaching Sensitive Topics for Tolerance and Empathy in Norwegian Classrooms
(Master thesis, 2025)Forbud, fjerning og sensur av barne- og ungdomslitteratur har i økende grad blitt et tema for diskusjon de siste årene. I deler av den vestlige verden unngår eller velger lærere bort visse litterære verk som omhandler sensitive temaer, ofte av bekymring eller frykt for å krenke elever eller deres hjem. Den flere hundre år gamle debatten om hvorvidt elever bør utsettes for utfordrende tekster for å ... -
Reading for Pleasure: Understanding Decline and Promoting Reading
(Master thesis, 2025)Children’s and young people’s motivation to read has shown a declining trend over time. This master thesis explores, through a literature review, the benefits of reading enjoyment, the challenges associated with fostering reading motivation and proposes measures to enhance reading engagement among children and young adults. The aim is to develop a deeper understanding of how teachers can contribute ... -
You don’t walk into a funeral and say: slay bestie, this is so Sigma!: Incorporating Gen Z slang in English lessons at a lower-secondary school
(Master thesis, 2025)Norwegian teenagers scores very high on English language proficiency, largely due to the extensive exposure they have to English though digital media and social interaction. This integration of language has led to use of informal linguistic forms, such as Generation Z (Gen Z) slang, in teens everyday communication. While the Norwegian English curriculum emphasizes language awareness and reflection, ... -
International Practices of Speech-Language Pathologists Working with Bilingual Speakers with Primary Progressive Aphasia
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2025-01-09)Background - Although primary progressive aphasia (PPA) is considered a rarer form of dementia, individuals living with PPA are increasingly identified by healthcare professionals. Research investigating speech-language assessment and intervention in PPA has been conducted primarily in monolingual speakers and little is known about clinical decision-making of speech-language pathologists (SLPs) ...