Viser treff 401-420 av 1846

    • PPT og systemrettet arbeid for å redusere skolefravær 

      Simonsen, Renee Beate (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven er et forskningsprosjekt som har til hensikt å få kunnskap om systematisk arbeid med mål om å forebygge og redusere skolefravær på ungdomstrinnet. Langvarig og omfattende skolefravær kan føre til alvorlige konsekvenser for elevene og deres fremtid, og på sikt gi store samfunnsmessige kostnader. PPT er en viktig del av støtteapparatet som skal bistå skolene i arbeidet med å legge ...
    • Støtte i undersøkende matematikkundervisning. En kvalitativ studie av læreres støtte i undersøkende undervisning 

      Nergård, Marte; Hustad, Petter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-13)
      Masteroppgaven vår er et resultat av en kvalitativ studie, hvor formålet er å finne ut hvilke faktorer som spiller inn for hvilken støtte som blir gitt i den undersøkende fasen i en undersøkende undervisningssekvens, ved bruk av interaksjonsskalaen til Knutsen og Ittelin (2021). Interaksjonsskalaen til Knutsen og Ittelin (2021) bestod av fem ulike nivåer av interaksjoner, men vi har i vår oppgave ...
    • English teachers' view on grammar teaching in Norway 

      Pulk, Sara Kristine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-17)
      Teaching grammar has always been a much-debated issue in the field of language studies. In this study, I have investigated what English teachers in Norway think about grammar teaching, and what learning methods appear to have influenced their opinions. In order to investigate this, I have used a quantitative approach where a questionnaire was sent out to different primary and lower secondary ...
    • Hvordan kommer den kognitive læringsteorien til uttrykk i læreres planlegging og praksis ved Universitetet i Tromsø, og hva kan være utfordrende ved bruk av denne metoden? 

      Iversen, Oda Amalie Granberg (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Dette er en kvalitativ studie som utvikler kunnskap om hvordan den kognitive læringsteorien kommer til uttrykk fra tre læreres planlegging og gjennomføring av undervisning ved Universitetet i Tromsø, Norges Arktiske Universitet. Det er utført tre individuelle intervju som utforsker denne tematikken, og som ser på lærernes egne erfaringer fra forskjellige undervisningsopplevelser. Studiens problemstilling ...
    • A Trauma-Informed Approach to Arresting Migrant Families for Deportation. New Policing Practice 

      Warth, Line Lundvoll; Langballe, Åse; Schultz, Jon Håkon (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2023)
      An arrest can be a potentially traumatic event for parents and children. In Norway, the National Police Immigration Service (NPIS) has introduced four child-specific principles – safety, understanding, predictability and involvement – to guide a new practice to prevent traumatic stress. We explored how the police understand and practise the new approach when arresting families to be deported. We ...
    • Intelligent design and natural theology 

      Thorvaldsen, Steinar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-12-15)
      Natural Theology is an attempt to provide arguments for the existence of God based on reason and ordinary experience of nature. It became quite popular with both orthodox Christians and Deists between about 1650 and 1850, inspiring much of the scientific fieldwork done during that period. However, Darwin’s theory of evolution brought about a temporary decline of this Christian apologetic ...
    • Ulike perspektiver på språk ledsages av ulike anbefalinger om opplæring 

      Olaff, Heidi Skorge; Larsen, Kenneth (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)
      På verdensbasis er det en økende prevalens av individer som får diagnosen autismespekterforstyrrelser. Tilgang på effektive intervensjoner er derfor avgjørende for en god prognose. Hvilken type intervensjon som tilbys i Norge er avhengig av en rekke faktorer utover det at intervensjonen må ha oppnådd status som empirisk støttet, som for eksempel preferanse hos profesjonelle. Denne gjennomgangen ...
    • The teacher’s role for engagement in foraging and gardening activities in kindergarten 

      Bergan, Veronica; Nylund, Maritha Berger; Midtbø, Ida Lervik; Paulsen, Bård Henry Landsem (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-02-17)
      Early childhood education provides an important arena for fostering valuable habits and practices for sustainability. This paper contributes to understanding the educator’s role within early childhood environmental education in foraging and gardening practices. What pedagogical approaches does the teacher provide to foster the children’s participation, engagement, and learning in such activities? ...
    • Educational technology (EdTech): research designs and models 

      Thorvaldsen, Steinar (Conference object; Konferansebidrag, 2023-01)
      Learning in “screenland” is different from learning in “paperland”. I will give an historical introduction on the general impact of digital technology, present our basic DigiCross model, and discuss some current issues of technology integration in education
    • Omstilling i Statped - Delrapport 2: Ny organisasjonsmodell, utviklingstrekk og erfaringer 

      Andrews, Therese Marie; Bragtvedt, Stian; Hustad, Bent Cato (Research report; Forskningsrapport, 2023)
      Denne delrapporten fra følgeevalueringen av omstillingen i Statped, retter oppmerksomheten mot den nye organisasjonsmodellen som ble innført 1. mai 2022. Den gir et innblikk i utviklingen av modellen, i hvilke føringer som ble lagt, og i hvilke erfaringer ansatte har både med modellen som helhet og deres egen plassering i den. Datamaterialet stammer fra dokumenter som gjelder omstillingen, ...
    • Illustrating Complex Mappings with Excel 

      Haugland, Ole Anton (Others; Andre, 2023)
      It seems to be a well-kept secret even among mathematicians and scientists that Microsoft Excel can handle complex numbers and functions. This gives easy access to complex arithmetic for a broad audience. Complex functions like sine, exponential and hyperbolic functions are built-in functions in Excel. Together with Excels great graphical capabilities this makes it a nice tool for illustrating complex ...
    • Bringing Nordic mathematics education into the future. Proceedings of Norma 20, The ninth Nordic Conference on Mathematics Education 

      Nortvedt, Guri A.; Buchholtz, Nils; Fauskanger, Janne; Hähkiöniemi, Markus; Jessen, Britta Eyrich; Nilsen, Hans Kristian; Naalsund, Margrethe; Pálsdóttir, Guðbjörg; Portaankorva-Koivisto, Päivi; Radišić, Jelena; Sigurjónsson, Jóhann Örn; Viirman, Olov Lui; Wernberg, Anna (Book; Bok, 2022)
      The story about the NORMA20 conference is the story about a conference that had to be postponed, as a pandemic prevented us from coming together to present and discuss our research. When we made the decision to postpone just after Easter in 2020, we were all sad and disappointed that all the efforts made by authors, reviewers, LOC and IPC members might be for nothing. However, during 2020, digital ...
    • Bemanning i PP-tjenesten: Tilstrekkelig for å oppfylle tjenestens mandat? 

      Andrews, Therese Marie; Hustad, Bent Cato (Research report; Forskningsrapport, 2022)
      Rapporten presenterer resultater fra en studie av bemanning i og organisering av PP-tjenesten som Nordlandsforskning har gjennomført på oppdrag for Utdanningsforbundet. Studien er i hovedsak basert en spørreskjemaundersøkelse blant ledere i PP-tjenesten i kommuner og fylkeskommuner. Dette datamaterialet er supplert med informasjon fra intervjuer og fra offentlige registre. Samlet sett ser ...
    • Age-specific mortality and the role of living remotely: The 1918-20 influenza pandemic in Kautokeino and Karasjok, Norway 

      Nygaard, Ingrid Hellem; Dahal, Sushma; Chowell, Gerardo; Sattenspiel, Lisa; Sommerseth, Hilde Leikny; Mamelund, Svenn-Erik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-02-22)
      The 1918–20 pandemic influenza killed 50–100 million people worldwide, but mortality varied by ethnicity and geography. In Norway, areas dominated by Sámi experienced 3–5 times higher mortality than the country’s average. We here use data from burial registers and censuses to calculate all-cause excess mortality by age and wave in two remote Sámi areas of Norway 1918– 20. We hypothesise that geographic ...
    • Predator co-occurrence in alpine and Arctic tundra in relation to fluctuating prey 

      Rød-Eriksen, Lars; Killengreen, Siw Turid; Ehrich, Dorothee; Ims, Rolf Anker; Herfindal, Ivar; Landa, Arild; Eide, Nina Elisabeth (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-12-18)
      1. Large carnivores influence ecosystem dynamics in multiple ways, for example, by suppressing meso-carnivores and providing carrions for smaller scavengers. Loss of large carnivores is suggested to cause meso-carnivore increase and expansion. Moreover, competition between meso-carnivores may be modified by the presence of larger carnivores. In tundra ecosystems, the smallest meso-carnivore, ...
    • En kvalitativ fenomenologisk studie som undersøker hvordan pedagoger påvirkes av begrepet makt i barnehagen 

      Jørgensen, Sandra Flaate (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-31)
      Det kan være vanskelig å forholde seg til begrepet makt, det er et stort og komplekst begrep. Mange har et forhold til begrepet makt, uten å kanskje helt tenke over hvor stor betydning begrepet har i hverdagen. Ulike former for makt finner vi over alt gjennom de 24 timene vi har tilgjengelig i døgnet. Makt påvirker i stor grad vår arbeidsplass. Derfor har jeg valgt å undersøke hvordan begrepet makt ...
    • Individuelle opplæringsplaner - arbeidsverktøy eller arkivfyll? 

      Welz, Merethe Niva (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-11-01)
      Formålet med dette prosjektet var å få mer kunnskap om hvordan lærere arbeider med individuelle opplæringsplaner i grunnskolen. I tillegg ønsket jeg å finne ut om skoleledelsen legger noen føringer eller rammer for dette arbeidet, hva lærerne som utarbeider planene vektlegger, og også hvordan de reflekterer rundt sine erfaringer med IOP arbeid, og kanskje kan funnene lede fram mot en forbedring av ...
    • Teknologi i arbeidet med kommunikasjon og sosial kompetanse i barnehagen 

      Green, Tanita Anthi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-11-02)
      Denne studien er en del av min mastergrad i pedagogikk. Studien tok sikte på å undersøke hvilke gevinster som finnes ved å introdusere digital teknologi i planlagte aktiviteter i små grupper i barnehagen for barns kommunikasjon og sosiale utvikling. Oppgaven har et sosiokulturelt syn på barns utvikling med et spesielt fokus på barns utvikling gjennom leken. Barna i studien fikk utforske ulike ...
    • Innføring av samtaletrekk i en klasse. En case-studie av hvilke virkninger innføring av samtaletrekk kan ha på elevene i en klasse 

      Foshaug, Kristine; Olsen, Kent Jørgen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-10-31)
      Hensikten med denne studien var å undersøke elevaktiviteten i en klasse hvor man innførte Chapin et al. (2009) og Kazemi og Hintz (2014) sine samtaletrekk som verktøy for elevaktiv kommunikasjon i klassen. Underveis i hele prosessen har problemstillingen vår: «Hvilken virkning kan innføring av samtaletrekk i matematikkundervisningen ha på elevene i en klasse?» vært i fokus og styrt valg vi har tatt ...