Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 1846
-
Exploring Local Culture and Traditions Through Art Activities and Play in a Children’s Museum
(Chapter; Bokkapittel, 2025-04-27)This chapter discusses how children’s museums can contribute to children’s play and their experience with local culture and traditions through art activities like “museum theatre” and drawing. Children’s agency is part of their way of exploring museums, framed as a cultural process within the society the child develops. Drawing on a sociocultural and an arts-based perspective, this study aims to ... -
Innsikt i problemløsing og utforsking
(Chapter; Bokkapittel, 2024)Beskrivelsen av kjerneelementet utforsking og problemløsing i LK20 er kort og overfladisk. I den matematikkdidaktiske faglitteraturen finner man mer hjelpsomme og utfyllende definisjoner, men disse definisjonene er på sin side omfattende og detaljerte. En rekke didaktiske modeller har derfor blitt utviklet for å redusere kompleksiteten ved å avgrense arbeidet til elever og lærere i distinkte faser ... -
Utforskende undervisning og læringsmål: Taxicab-geometri
(Chapter; Bokkapittel, 2024)At det er en sammenheng mellom hva som står i læreplanen og det som skjer i klasserommet kan framstå som innlysende. Læreplanverket er jo tross alt forskrifter til opplæringsloven og skal styre innholdet i opplæringen. Men om vi ser litt nærmere på denne sammenhengen er det ikke bare innholdet i opplæringen som påvirkes. Selve undervisningsformen og hvordan elevene jobber med innholdet kan også ... -
Implementering av utforskende undervisning i skolen: SUM - Sammenheng gjennom Utforskende Matematikkundervisning
(Chapter; Bokkapittel, 2024)I dette kapitlet belyses vilkår, utfordringer og muligheter for samspill mellom teori og praksis i matematikkdidaktikk, der målet er å utvikle matematikkundervisningen i skolen. Dette gjøres ut fra analyser og erfaringer fra et større forsknings- og utviklingsprosjekt, SUM – Sammenheng gjennom Undersøkende Matematikkundervisning. Prosjektet omhandlet implementering av utforskende matematikkundervisning ... -
Effekten av utforskende undervisning
(Chapter; Bokkapittel, 2024)Utforskende undervisning har fått en sentral plass læreplaner de siste årene. En viktig årsak til det er at utforskende undervisning skal kunne motvirke barn og unges stadig fallende interesse, motivasjon og læring i realfag (Rocard et al., 2007; Artigue & Blomhøj, 2013). I tillegg har det blitt påstått at utforsking kan dermed bidra til både verdiskapning på samfunnsnivå og livsmestring på individnivå ... -
Utforskende undervisning - fra teori til praksis
(Chapter; Bokkapittel, 2024)Det kan gis forskjellige læringsteoretiske begrunnelser for utforskende undervisning, som illustrert i kapittel 1. Men læreres forståelse for og bruk av utforskende undervisning i klasserommet kan ikke utledes utelukkende fra et læringsteoretisk grunnlag. Hvis utforskende undervisning skal fungere i klasserommet, så må undervisningspraksisen utvikles og tilpasses i tett samarbeid med lærere (Blomhøj, ... -
Lytting i barnehagen
(Book; Bok, 2024) -
Litteraturopplevelse som utgangspunkt for utforskende skriving i 1. klasse
(Chapter; Bokkapittel, 2024)I dette kapittelet ser vi på hvordan en estetisk tilnærming til ei bildebok stimulerer førsteklassinger til å utforske skriftspråket når de skaper egne tekster i etterkant av litteraturopplevelsen. Vi følger en gruppe førsteklassinger gjennom et undervisningsopplegg rundt boka Nils på Njukčagáisá, og ser på hvordan oppdagende skriving i sammenheng med arbeid med boka er en meningsfull og motiverende ... -
Samene i Norge: Hvordan kan barnevernet ta hensyn til samiske barns særskilte rettigheter som urfolk?
(Chapter; Bokkapittel, 2024)Dette kapittelet handler om barnevernets arbeid med den samiske befolkning i Norge. Målsettingen med kapittelet er å vise rettighetene som samiske barn og samiske familier har som urfolk, og drøfte hvordan barnevernet kan ta hensyn til urfolksrettighetene i sitt arbeid. -
Blinde flekker? Om læring i norsk universitets- og høgskolepedagogikk
(Chapter; Bokkapittel, 2024-11-21)This article is an analysis of “the learning focus“ currently prevalent in Norwegian higher education pedagogy. Starting from the fact that learning plays a dominant role in the said context, the article investigates which problems, if any, this entails. The question asked in the paper is whether “the focus on learning“ implies blind spots and, if so, at what cost. Results in this connection are ... -
Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. En utdanning som gir avtrykk i praksis. Sluttrapport. 78 sider
(Research report; Forskningsrapport, 2024)Denne sluttrapporten fra prosjektet Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen (20202024), som er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, oppsummerer prosjektets resultater og fremmer anbefalinger til Utdanningsdirektoratet knyttet til videreutvikling av de eksisterende lederutdanningene og som kilde til utforming av fremtidige utdanninger, evalueringer og eventuelle andre tilbud. -
Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 1
(Research report; Forskningsrapport, 2021)Denne kunnskapsoversikten er gjennomført som et svar på delprosjekt 1 innenfor forskningsprosjektet «Forskning på den nasjonale rektorutdanningen 2020–2024», et forskningsprosjekt på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, der hensikten er å skaffe økt kunnskap om den nasjonale rektorutdanningen. Arbeidet med kunnskapsoversikten har vært å besvare følgende to forskningsspørsmål: Hva kjennetegner ledelse ... -
Omstilling i Statped - Delrapport 4: Kommuner og fylkeskommuners erfaringer
(Research report; Forskningsrapport, 2024)Denne delrapporten belyser omstillingen i Statped sett fra kommunale og fylkeskommunale lederes side. Oppmerksomheten er i hovedsak konsentrert rundt ledere for PP-tjenestens erfaringer og vurderinger. Datamaterialet stammer fra to spørreskjemaundersøkelser med supplement av data fra kvalitative intervjuer og ulike registre. -
Er universitetspedagogiske kurs relevante? Erfaringer fra et kurs om diskusjon som læringsaktivitet
(Chapter; Bokkapittel, 2024)In this chapter, we discuss the development of a university pedagogy course about how to facilitate discussion as a learning activity in higher education. Some critics have claimed that courses in university pedagogy have low relevance for university teachers. We discuss how this course is experienced by academic staff as relevant for their professional development. To develop the course, we have ... -
Master thesis as boundary crossing mediating artefacts
(Chapter; Bokkapittel, 2024-04-09)This chapter discusses improvements in the theory–practice integration in the five-year master’s programs in initial teacher education for grades 5–10 in the English subject. Based on the project, Learning, Assessment and Boundary crossing in Teacher Education, we exemplify and discuss the development of partnerships in our effort to integrate the domains of theory and practice in the master’s theses. ... -
Relevance of the master's thesis for becoming a professional teacher
(Chapter; Bokkapittel, 2024-04-09)The introduction of the master thesis into teacher education programs has the intention of providing a more research-based professional education for coming teachers. In this chapter, we analyze the focus and contribution of the master theses from graduates of the teacher education program at UiT The Arctic University of Norway (UiT). We present two studies: the first study analyzes the methods, ... -
VR Technology in an Engaging Early Childhood Teacher Education
(Chapter; Bokkapittel, 2024-07-11)In this chapter we discuss and reflect on methodology in research into the use of Virtual Reality technology (VR) in early childhood teacher education and how this technology might influence the students’ learning environment and learning outcomes. The use of digital solutions for online teaching and collaboration is already common in higher education, but despite an increasing interest in VR, the ... -
Not just data: analysing visual narratives of children in research and the quest for “micro-ethical” moments
(Chapter; Bokkapittel, 2024-07-11)The chapter is based on a transnational small-scale research project in England, Norway, and Australia. The project aimed to examine how children are using IoToys at home with make-believe play and to investigate types of interactions/behaviours within their make-believe play in digital playscapes. Using digital methods for data collection based on visual methodologies principles, underpinning the ... -
Fonetisk gestuell analyse av tidlig ordproduksjon
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)Tradisjonelt sett har fonologiske og fonetiske analyser av ordproduksjon vært utført på grunnlag av lineære, segmentale vurderinger. I dette arbeidet presenteres en analyse av ett barns tidlige ordproduksjon og dets produktive variasjoner i forhold til målspråket, hvor gester, de faktiske artikulatoriske bevegelsene i taleproduksjon, danner grunnlaget for analysen. Gestuelle representasjoner gir ... -
"Kreativt kaos" - prosjektarbeid som undervisningsmetode i begynneropplæringen i den fådelte skolen
(Chapter; Bokkapittel, 2024)Kapittelet belyser erfaringene fra et FoU-prosjekt med kusntfagstudenter og elever fra to fådelte skoler. Prosjektet er motivert av kunnskapsløftet (LK20), som etterspør en helhetlig undervisning, hvor utforskning, skaperglede og læring gjennom kroppslig involvering blir fremhevet. Datamaterialet bygger på kunstfagstudentenes erfaringer, som analyseres i lys av Merleau-Pontys, kroppsfenomenologi og ...