Blar i tittel Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
Viser treff 418-437 av 572
-
Samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjon og skole-/barnehageeier : kartlegging, analyse og modellutvikling for HiTø og UiT
(Research report; Forskningsrapport, 2008) -
Samarbeid om tiltak ved bekymring for elever i skolen
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019)Alle lærere som jobber i skolen opplever fra tid til annen bekymring for elever som av en eller annen grunn ikke greier å tilpasse seg klassen på en hensiktsmessig måte, eller som ikke utvikler seg i den retning en forventer. Det kan være flere forhold som kan bekymre en lærer. Utgangspunktet kan være at eleven tilkjennegir små og ganske diffuse signaler i form av tiltagende utagering eller at ... -
Samarbeidende læringsledelse i integrert spesialundervisning
(Chapter; Bokkapittel, 2020)Dette kapitlet bygger på en casestudie av et utviklingsarbeid der en skole skulle endre organisering fra segregert til integrert spesialundervisning. En slik form for spesialundervisning er både fysisk og faglig integrert i ordinær opplæring. For å lykkes med dette måtte lærerne endre sin læringsledelse. Fra å ha ledet elevenes læringsprosesser hver for seg skulle klasse- og spesiallærerne1 nå utvikle ... -
Samebygda Siebe på Finnmarksvidda vest - sett i et økologisk perspektiv. Del I Naturgrunnlaget
(Research report; Forskningsrapport, 2006) -
Samebygda Siebe på Finnmarksvidda vest - sett i et økologisk perspektiv. Del II Gård, hus og folk
(Research report; Forskningsrapport, 2006) -
Samebygda Siebe på Finnmarksvidda vest - sett i et økologisk perspektiv. Del III Materiell kultur
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
Samebygda Siebe på Finnmarksvidda vest - sett i et økologisk perspektiv. Del IV Immateriell kultur
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
Sami Culture and Values - A Study of the National Mathematics Exam for the Compulsory School in Norway
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)Norway ratified the ILO convention 169 concerning indigenous and tribal people in independent countries in 1990. In accordance with the convention the education programs for the Sami shall address their value systems and their cultural aspirations. Our aim is to investigate the implementation of this convention. The focus is on how Sami values are reflected in the national mathematics exam for the ... -
‘Sami Religion’ in Sámi Curricula in RE in the Norwegian School System: An Analysis of the Importance of Terms
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-09-01)In this article, we map and analyse the changes in conceptualisation and ideas on Sámi and indigenous people in the Sámi (Religious Education) RE curricula for primary and secondary school in the period from 1997 to 2015. Through the analysis of five sets of curricula for RE in this period, we investigate how they introduce a new set of ideas and concepts concerning religion related to the Sámi as ... -
Samisk innhold i skolen - kunnskap, rettigheter og mangfoldskompetanse
(Chapter; Bokkapittel, 2018) -
"Samisk religion" i dag: Kyrkjeliv, urfolksidentitet og nyreligiøsitet
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015) -
Samisk tradisjonell kunnskap og utdanning for bærekraftig utvikling
(Chapter; Bokkapittel, 2023-07-18)Students should learn about the Sami people’s traditional knowledge and approach to nature in science education. Science teachers, therefore, must become proficient in Sami culture and traditions. Sami traditional practitioners have expertise, and it is important to bring out their voices. In this case study, six reindeer owners are interviewed, and the results show that the siida welcomes student ... -
Samiske påsketradisjoner i Kautokeino
(Research report; Forskningsrapport, 2003) -
Samiske personnavn i Kautokeino gjennom 30 år (1970-1999)
(Research report; Forskningsrapport, 2003) -
Samlokalisering av nødmeldingssentralene til politi, brann og helse utvider praksisfellesskapet og læring om samvirke
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-06-28)Casestudien undersøker hvordan samlokalisering av nødmeldingssentralene til politi, brann og helse påvirker læring og utvikling av transaksjonsminnesystem (TMS) på operativt nivå horisontalt mellom etater. Datamaterialet er innhentet fra ni norske nødmeldingssentraler med ulike samarbeidsbetingelser og geografi og er kategorisert i modellene SAMLOK, SPREDT og NÆR. Analysen av kvalitative ... -
Sammenheng: Om et diskursivt knutepunkt i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-10-21)Denne artikkelen er en diskursanalytisk orientert undersøkelse av noen trekk ved språkbruken i tekster rundt innføringen av den norske læreplanreformen, LK20. Artikkelen argumenterer for at sammenheng (med Laclau og Mouffes uttrykk) er et diskursivt knutepunkt i tekstene, og for at språket i tekster som «Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen» preges av ekvivalenskjeder der ... -
Sámi Cultural Properties of the Numbers Three and Four
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-12)<i>English abstract</i>: The mathematics curriculum for Sámi students in Norway is a mere translation of the national curriculum text. This article aims to contribute to the discussion of the need for a Sámi mathematics curriculum. The study identified cultural properties of numbers in Sámi traditional knowledge. Traditional school mathematics and the national mathematics curriculum do not discuss ... -
Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge : pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011-02-09)De siste 30 årene har pedagogiske kvalifikasjoner fått stadig større betydning for ansettelser ved norske universitet og vitenskapelige høyskoler. I forbindelse med Kvalitetsreformen i 2003 ble dette koblet til forbedring av studiekvaliteten. Internasjonalt har kravet om at undervisning skal få større status blitt stadig sterkere de siste ti-årene, og med det også anerkjennelsen av Scholarship of ... -
School performance after experiencing trauma: a longitudinal study of school functioning in survivors of the Utøya shootings in 2011
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016-05-10)Background:<br>The psychological impact on survivors of terrorism has been well documented. However, studies on adolescent survivors and the academic performance of high school students following a terrorist attack are lacking.<br> Objective:<br>This study investigated academic performance, absenteeism, and school support amongst survivors of a terrorist attack in Norway.<br> Method:<br>Data from ... -
School‐entry language outcomes in late talkers with and without a family risk of dyslexia
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-03-17)Children with familial risk (FR) of dyslexia and children with early language delay are known to be at risk for later language and literacy difficulties. However, research addressing long‐term outcomes in children with both risk factors is scarce. This study tracked FR and No‐FR children identified as late talkers at 2 years of age and reports development from 4;6 through 6 years. We examined the ...