Blar i tittel Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
Viser treff 249-268 av 572
-
Kindergartens in Northern Norway as semiotic landscapes
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-20)Educational institutions have a responsibility to ensure that all children receive care and equal possibilities for development, independent of their linguistic and cultural background. However, there is little knowledge about how kindergartens ensure a welcoming and inspiring place for both transnational migrants, Indigenous children, and children from the majority population. Through a semiotic ... -
Knowing What, Knowing How, or Knowing Where? How Technology Challenges Concepts of Knowledge
(Chapter; Bokkapittel, 2019-11-18)When bringing innovative technology into school education it has been challenging to get full benefits from the technology. Instead of seeking new ways of teaching we tend to adapt the use of technology to traditional ways of teaching. This can relate to the fact that we lack theoretical concepts that help us rethink and revise our practices. In Norwegian curriculum we see different learning discourses ... -
Knowing-with-snow in an outdoor Kindergarten
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-01-06)This article highlights how reciprocal relationships between children and the environment can contribute to exploring understanding of children’s learning in the outdoor environment. We draw on data from a kindergarten in the northern part of Norway, where we have carried out fieldwork three hours a week from October to mid-May. During this period, the outdoor area was covered with snow of varying ... -
Kompetanse Tromsbarnehagene 2014
(Research report; Forskningsrapport, 2014) -
Kompetanse Tromsbarnehagene 2016
(Research report; Forskningsrapport, 2016)I 2013 og 2014 gjennomførte vi en liknende undersøkelse i barnehagene i Troms for å kartlegge kompetansen og undersøke behov for kompetanseheving. Disse undersøkelsene ble opprettet som et ledd i daværende samarbeidsprosjekt GLØD (et samarbeidsprosjekt initiert av Kunnskapsdepartementet hvor Fylkesmannen i Troms, UiT Norges arktiske universitet, regionkontakter, Utdanningsforbundet og Fagforbundet ... -
Kompetanseutvikling i et mangfoldig landskap - Om virkninger av Strategi for etter- og videreutdanning i PP-tjenesten
(Research report; Forskningsrapport, 2018-08)Dette er sluttrapport fra evalueringen av Strategi for etter- og videreutdanning i PP-tjenesten (SEVUPPT), som Nordlandsforskning, NIFU og Nord universitet har gjennomført på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Evalueringen har rettet søkelyset mot temaer som strategiens innretning, oppslutning om tilbud, aktørbildet, tilbudsstruktur og mulige virkninger av strategien. Datamaterialet er rikt og ... -
Konfigurert med tiden: om proteinenes finstemte nanoteknologi
(Chapter; Bokkapittel, 2015)Proteiner er små molekyler som gjerne utfører spesielle oppgaver. Tusenvis av slike er til enhver tid i funksjon i hver celle i kroppen vår. Denne artikkelen skal handle om slike proteiner. -
Konsekvenser av et forskningsprosjekt for undervisning og skole: en sammenfatningsrapport fra prosjektet "Omstrukturering av spesialundervisning"
(Research report; Forskningsrapport, 1998) -
Konstruksjoner av lederskap i barnehagen
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-10-22)This article is concerned with how preschool teachers position themselves as staff-leaders, giving various kinds of agency positions to both themselves and their staff members in narratives from kindergartens. The study takes a narrative perspective using a dialogical and performance analysis strategy in analyzing short texts about situations and events in kindergartens, written for the purpose ... -
Kritisk matematikkundervisning - en vei til demokratisk dannelse
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2023-08)Sørger matematikkundervisningen for at våre fremtidige samfunnsborgere får den matematiske kompetansen de trenger for å kritisk å forholde seg til samfunnsutfordringer? Denne artikkelen presenterer Critical Mathematics Education, et forskningsfelt som fremmer et aktivt undervisningsmiljø og som støtter lærere som ønsker å jobbe aktivt med samfunnsutfordringer og spørsmål tilknyttet mangfold, kultur ... -
Kulturelt og språklig mangfold - og norskhet - i barnehager med norsk-russiske barn i Finnmark. Rapport nr 3 i prosjektet "Barnehagen - et inkluderende fellesskap"
(Research report; Forskningsrapport, 2011) -
Kunnskapsløftet samisk: feltarbeid ved fem skoler i nordsamisk område
(Research report; Forskningsrapport, 2010) -
Kunnskapsløftet: LOSA-elevene om å være elev på ordinære videregående skoler i Finnmark: en spørreundersøkelse.
(Research report; Forskningsrapport, 2010) -
Kunstig intelligens og en ny bevissthet? Om datamaskinen som menneskets nye speil
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2018) -
Kvalitativ forskjellsbehandling i fremstillingen av buddhisme og kristendom i lærebøker for faget Religion og etikk
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-09-28)Qualitative unequal treatment in the presentation of Buddhism and Christianity in textbooks for the subject Religion and ethics. This article examines how Religion Education1 textbooks in Norwegian upper secondary school administer and maintain the principle of qualitative equal treatment of religions by analyzing and comparing the presentation of Buddhism and Christianity. Using a discursive ... -
Kvalitet i spesialpedagogisk arbeid: en undersøkelse av elever som får spesialundervisning gjennom enkeltvedtak i fem kommuner
(Research report; Forskningsrapport, 1998) -
Kvalitet og effektivitet i høyere utdanning. Idealer og praksis i gjennomføringen av kvalitetsreformen - et case-studie av samfunnsfag 60 studiepoeng 2002/03
(Research report; Forskningsrapport, 2003) -
Kystfiskermatematikk og skolematematikk: to ulike perspektiver på hva ei méd er
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020)Kystens begrep méd er sentralt for blant annet å finne frem på havet og for å lokalisere fiskeplasser. En tradisjonell euklidsk beskrivelse går ut på at ei méd er ei rett linje gitt ved to punkter. Kystens folk har imidlertid utviklet sitt eget funksjonelle språk knyttet til begrepet méd. Der skolematematikken refererer til begreper fra euklidsk geometri, har kystfiskerne utviklet egne begreper og ...