dc.contributor.advisor | Haavold, Per Øystein | |
dc.contributor.author | Strømsnes, Tord Are Lothe | |
dc.date.accessioned | 2016-09-12T08:22:19Z | |
dc.date.available | 2016-09-12T08:22:19Z | |
dc.date.issued | 2016-05-31 | |
dc.description.abstract | Oppgaven beskriver et undervisningsopplegg som ble gjort i emnet funksjoner på en ungdomsskole. Undersøkelsen ble gjennomført med hjelp fra seks 10.klasseelever. Studien bestod av to intervjuer og et undervisningseksperiment. Det ene intervjuet ble gjennomført før undervisningen for å etablere hvordan kunnskapsnivået til elevene var og det andre ble gjennomført i etterkant.
Undervisningen fokuserte på hvordan bruk av problemløsning og teknologiske verktøy overfor elevene kunne fremme forståelse for funksjonsbegrepet. Niss sin kompetansemodell ble brukt som et rammeverk for å se på elevenes utvikling av forståelsen for funksjonsbegrepet og de mange underbegreper som følger med. For eksempel grafer, verditabell, funksjonsuttrykk, lineær funksjons, stigningstall, konstantledd m.m.
Jeg ønsket i studien å se på endringer i elevenes forståelse av begrepet funksjoner, for deretter å diskutere hva i undervisningen som kan ha ført til at forståelsen er blitt slik. I oppgaven diskuterer jeg opp mot tidligere forskning som er gjort på området for å se hvordan resultatene i min studie er sammenlignet med andre. Deretter har jeg også diskutert rundt hva slags innvirkninger denne studien vil ha på min egen praksis og for skolematematikken generelt. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9665 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_9201 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MAT-3906 | |
dc.subject | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410 | en_US |
dc.subject | VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 | en_US |
dc.title | Bruk av teknologiske verktøy og problemløsning i arbeid med forståelse av funksjonsbegrepet | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |