Konsumenters assosiasjoner til et lokalt nisjeprodukt og mulige implikasjoner for merkevarebygging - eksemplet boknafisk fra Spindaj

DSpace/Manakin Repository

Konsumenters assosiasjoner til et lokalt nisjeprodukt og mulige implikasjoner for merkevarebygging - eksemplet boknafisk fra Spindaj

 

Tweet Share on Facebook
Title: Konsumenters assosiasjoner til et lokalt nisjeprodukt og mulige implikasjoner for merkevarebygging - eksemplet boknafisk fra Spindaj
Author: Stene, Ove Marius Helø
Date: 05-May-2007
Type: Master thesis; Mastergradsoppgave
Abstract: Studie av konsumenters assosiasjoner til buknafisk fra Spindaj. Studiens formål er å identifisere nøkkelfaktorer for merkeverdi for en lokal bedrift. Et av funnene i studien viser at det er forskjeller i preferanser til forbrukerne. Mens mange gjerne forbinder buknafisk med festlige anledninger og som substitutt for den allerede populære lutefisken, velger mange dette produktet som hverdagsmat. Grunnen til dette kan være den svært varierende kvalitet på ferskfisk fra butikker. Derfor foretrekkes buknafisk av mange som hverdagsmat på grunn av sin gode smak og jevne kvalitet. Opprinnelsessted og at bedriften har god kontroll fra fangst, produksjon og hele veien fram til kundene er også viktige elementer for preferanser til boknafisk fra Spindaj. Dette gjør at kundene er villig til å betale en høyere pris for garantert god kvalitet. I norsk målestokk viser det seg at små lokale tilvirkere med en sterk merkevareprofil kan oppnå suksess i lokalmarkedene. Studien vil bidra til å identifisere hvilke elementer Spindaj skal bygge sin posisjoneringsstrategi på.
Publisher: Universitetet i Tromsø; University of Tromsø
URI: http://hdl.handle.net/10037/1046


File(s) in this item

Files Size Format View
thesis.pdf 916.3Kb PDF View/Open

The following license file are associated with this item:

This item appears in the following collection(s)

Show full item record

Search Munin




Advanced Search

Browse

Statistics

Help