Dagligvareshopping – plikt eller fornøyelse? : en studie av dagligvarekunder i Tromsø

DSpace/Manakin Repository

Dagligvareshopping – plikt eller fornøyelse? : en studie av dagligvarekunder i Tromsø

Show simple item record

dc.contributor.advisor Olsen, Svein Ottar
dc.contributor.author Nilsen, Fredrik Stellander
dc.contributor.author Wien, Anders Hauge
dc.date.accessioned 2008-07-16T10:39:02Z
dc.date.available 2008-07-16T10:39:02Z
dc.date.issued 2008-06-05
dc.description.abstract Målet med denne studien var å få en forståelse for hva som driver kunder i Tromsø til å handle dagligvarer. Mer konkret gikk vår problemstilling ut på å identifisere motiver og følelser for dagligvareshopping, for deretter å bruke disse i en segmenteringsanalyse av dagligvarekunder. Studien tok utgangspunkt i sentrale motivasjonsteorier innen shopping. I et forsøk på å utvide den eksisterende teorien inkluderte vi følelser og stressreaksjoner i analysen av shoppingmotiver. I tillegg ble butikkattributter, shoppingtid, demografi, holdninger til butikk, og butikkvalg inkludert i studien, med den hensikt å beskrive kundesegmentene. Den praktiske undersøkelsen bygger på en survey av dagligvarekunder i Tromsø. Shoppingmotivene som ble funnet var: hedonistisk, rolle, verdi, bekvemmelig, funksjonelt og produktorientert. Resultat av segmenteringsanalysen viser at det eksisterer fire segmenter av dagligvarekunder: Apatiske bekvemmelighetskunder, moderate kunder, funksjonelle opplevelseskunder og totalopplevelseskunder. De to første segmentene ser på dagligvareshopping som en plikt, mens de to siste føler det kan være en fornøyelse. Våre funn vil kunne bidra til utvikling av markedsstrategier innen dagligvarebransjen.
dc.format.extent 861007 bytes
dc.format.extent 2075 bytes
dc.format.mimetype application/pdf
dc.format.mimetype text/plain
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10037/1558
dc.identifier.urn URN:NBN:no-uit_munin_1333
dc.language.iso nob
dc.publisher Universitetet i Tromsø
dc.publisher University of Tromsø
dc.subject.courseID BED-3901
dc.subject VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
dc.subject Shopping
dc.subject dagligvarer
dc.subject motivasjon
dc.subject hedonistisk
dc.subject funksjonell
dc.subject segmentering
dc.title Dagligvareshopping – plikt eller fornøyelse? : en studie av dagligvarekunder i Tromsø
dc.type Master thesis
dc.type Mastergradsoppgave


File(s) in this item

Files Size Format View
thesis.pdf 840.8Kb PDF View/Open

The following license file are associated with this item:

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Search Munin




Advanced Search

Browse

Statistics

Help