ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Artikler, rapporter og annet (Helsefak)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Artikler, rapporter og annet (Helsefak)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/10752
DOI
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05
Thumbnail
Åpne
article.pdf (378.3Kb)
publisher's pdf (PDF)
Dato
2016
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Hovdenak, Sylvi Stenersen
Sammendrag
I internasjonal forskning ser vi en økende interesse for den aristoteliske kunnskapsformen fronesis, praktisk klokskap, når det gjelder utvikling av profesjonalitet i ulike utdanningskontekster. I artikkelen blir fronesis som kunnskapsform diskutert, problematisert og relatert til dagens profesjonsutdanning i medisin. Videre stilles det grunnleggende spørsmålet om hvorfor fronesis bør ha en sentral posisjon i legeutdanningen. Denne problemstillingen søkes belyst ved hjelp av ulike faglige perspektiver hentet fra forskere som er opptatt av medisinsk utdanning. I artikkelen argumenteres det blant annet for at fronesis som kunnskapsform kan forstås som et motsvar til en stadig økende instrumentell tenkning relatert til profesjonell utdanning, profesjonell praksisutøving og politiske beslutninger. Det tredje spørsmålet som blir tatt opp i artikkelen er hvordan fronesis kan komme til uttrykk i legeutdanningen. For å belyse denne problemstillingen blir det presentert data fra evalueringen av revisjonen av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Her refereres det til studentenes perspektiver på hva som kjennetegner en god legeutdanning, og i hvilken grad fronesis kommer til uttrykk i dagens og fremtidens legeutdanning. Det blir også pekt på hvilke fremtidige utfordringer som kan knyttes til den videre utviklingen av fronesis som kunnskapsform.
Beskrivelse
Published version. Source at http://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05. License CC BY 4.0.
Forlag
Universitetsforlaget
Sitering
Hovdenak SS. Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen. UNIPED. 2016;39(4):330-344
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (Helsefak) [29]

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring