Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPettersen, Gunn
dc.contributor.authorRøsberg, André
dc.date.accessioned2015-03-13T06:08:43Z
dc.date.accessioned2017-05-02T07:50:20Z
dc.date.available2017-05-02T07:50:20Z
dc.date.issued2014-04-29
dc.description.abstractI denne studien er det benyttet kvalitativt forskningsintervju basert på en fenomenologisk tilnærming. Det ble gjennomført telefonintervju av tre erfarne veiledere i SMS med lang erfaring innen psykisk helsearbeid. SMS beskrives som en brukerstyrt modell som har høy grad av tilgjengelighet, fleksible løsninger og mye vekt på støtte. Studenten er i “førersetet” på den måten at oppfølgingen tar utgangspunkt i den enkelte students individuelle behov. Det er en samarbeidsmodell hvor veiledere legger stor vekt på å etablere en god relasjon der studenten føler seg trygg og ivaretatt. Det er også viktig for veilederne å vise engasjement og omsorg. Veiledere angir at det er viktig både å være profesjonell, men samtidig “å bry seg”, det vil si at de innenfor denne rammen strekker seg litt ekstra dersom det er behov for det. SMS beskrives som en arena for utvikling og mestring ved at det vektlegges å legge til rette for at studentene kan mobilisere egne ressurser, utvikle tro på mestring, eierforhold til studiene og struktur i studiehverdagen, derved motivasjon til å fullføre studiene og realisere sine drømmer. Det å være veileder kan dermed også bety at man må være bærer av håp. SMS beskrives også som en samarbeidsarena i videre forstand. Det innebærer at veiledere oppfatter seg selv som koordinatorer og bindeledd mellom mange instanser, etater og fagpersoner som studentene må forholde seg til.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/10967
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDHEL-3902en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800. Studier med støtteen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280. Recoveryen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260. Psykisk lidelseen_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleUtdanning. En arena for mestring og utvikling? En kvalitativ studie av veiledere for studenter med psykisk lidelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)