dc.contributor.advisor | Stokke, Arne | |
dc.contributor.author | Kadelburger, Håvard Alexander Myrnes | |
dc.date.accessioned | 2016-07-09T05:07:51Z | |
dc.date.accessioned | 2017-05-31T10:59:57Z | |
dc.date.available | 2017-05-31T10:59:57Z | |
dc.date.issued | 2016-05-30 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: PedSAFE-programmet er tatt i bruk ved flere barneavdelinger i norske sykehus, blant annet Nordlandssykehuset (NLSH). Det er et program utviklet av en gruppe leger og sykepleiere på Akershus Universitetssykehus (AHUS), som baserer seg på abcde-algoritmen, ISBAR-kommunikasjonsmodell, Pediatrisk tidlig varslingsskår (PEVS) og casetrening. Ved implementering i NLSH eksisterte det ingen evalueringer av effekt eller måloppnåelse ved bruk av PedSAFE i norske sykehus. Vi ønsket å kartlegge evalueringspunkter, og gjennomføre en tidlig evaluering av selvrapportert opplevelse av kommunikasjon og rutiner hos leger og sykepleiere ved barneavdelingen på NLSH.
Metode: Vi kartla evalueringsmuligheter, og utviklet et spørreskjema med svarkategorier i tallskalaer, likert-skalaer og fritekst. Spørreskjemaet ble delt ut i forbindelse med felles kursdager for sykepleiere og morgenmøter for leger, før og 8 måneder etter implementering av PedSAFE ved NLSH. Svarene på tallskalaer og likert-skalaer er sammenfattet med deskriptive parametre, og analysert med uavhengig t-test og Mann-Whitney U-test for forskjeller i gruppene før og etter.
Resultater: Vi observerte bedre selvrapportert opplevelse av kommunikasjon og rutiner hos både sykepleiere og leger 8 måneder etter implementeringen av PedSAFE. Bedringen i selvrapportert opplevelse av kommunikasjon hos lege-gruppen begrenset seg til færre variabler på spørreskjemaet enn hos sykepleierne.
Konklusjon: Implementeringen av PedSAFE ser ut til å ha bedret sykepleiere og legers opplevelse av kommunikasjon og rutiner ved barneavdelingen på Nordlandssykehuset. Funnet har sannsynligvis overføringsverdi til barneavdelinger med lik struktur ved andre norske sykehus. Det er rimelig å anta at dette vil bidra til mer effektiv behandling, færre kommunikasjonsfeil og dermed bedre pasientsikkerhet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11081 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MED-3950 | |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Pediatri: 760 | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Pediatrics: 760 | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Forebyggende medisin: 804 | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Preventive medicine: 804 | en_US |
dc.title | Evaluering av PedSAFE-programmet ved Nordlandssykehuset | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |