Show simple item record

dc.contributor.advisorBlix, Hilde Synnøve
dc.contributor.authorAlvestad, Vidar
dc.date.accessioned2017-06-22T09:44:10Z
dc.date.available2017-06-22T09:44:10Z
dc.date.issued2016-05-16
dc.description.abstractDenne studien beskriver jazzmusikeres tanker og arbeid med gehør i sitt musikervirke. Studien har som mål å gi innsikt i hva som er viktig å jobbe med i forhold til eget gehør, og samtidig belyse noen emner som kan inspirere til diskusjon omkring hørelærefaget i musikerutdanningen. Det empiriske materialet er basert på intervjuer med tre jazzmusikere i Norge. Studien tar for seg emner i gehørarbeid som musikalsk hukommelse, indre gehør, improvisasjon, time, harmonikk, transkripsjon og planking. Studien viser at informantene bruker meningsskapende teknikker som visualisering eller tekst for å memorere musikk. De rapporterer at de i stor grad bruker innspilt musikk som verktøy i sitt gehørarbeid, og resultatene viser også at arbeidsprosessene og målet med prosessen svært individuelle.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11170
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDMUS-3902
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Musicology: 110en_US
dc.titleAuditive knagger. En kvalitativ studie av jazzmusikeres arbeid med gehøren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)