dc.description.abstract | ”De utrolige årene” (DUÅ), en familiebasert behandling for små barn med atferdsvansker, har oppnådd god behandlingseffekt. Denne studien hadde som mål å finne ut om det var forskjell i behandlingseffekt hos barn med og uten hyperkinetisk lidelse (ADHD), samt om det var forskjell i intensiteten i problematferden mellom gruppene før behandling startet.
Inklusjonskriteriene var at barna var diagnostisert med trasslidelse (ODD) eller atferdsforstyrrelser (CD). I den diagnostiske screeningen ble de vanligste komorbide tilstandene som ADHD og angst tilstander kartlagt. I studien ble barna fordelt etter følgende diagnostiske grupper: sikker ADHD, usikker ADHD og ikke ADHD. (se tabell 1)
Studien ble utført på psykiatriske poliklinikker for barn og ungdommer i Tromsø og Trondheim. Et diagnostisk intervju (kiddie-SADS) ble gjennomført, foreldrene svarte på spørreskjema (ECBI og CBCL) og informasjon fra lærer (SCBE) om barnets atferd ble innhentet.
Varigheten på DUÅs foreldrekurs er 12 uker. Datainnsamlingene ble gjort før, etter og 1 år etter at foreldrene hadde deltatt på kurset.
Undersøkelsene før behandlingen startet viste en signifikant forskjell i adferdsproblemer mellom gruppene. Barna i sikker-ADHD gruppen har altså mye større adferdsproblemer enn de andre to gruppene (p < 0,01 for eksternalisering og intensitet ). Gruppen usikker- ADHD hadde også signifikant mer atferdsproblemer enn gruppen ikke- ADHD.
Etter behandlingen var gjennomført ble barna testet igjen. Alle gruppene hadde signifikant behandlingseffekt for tid, dvs. de var bedre rett etter behandling og 1 år etter behandling.
Tidligere studier antydet at ADHD barn hadde mindre effekt av behandlingen (1), men denne studien viser god behandlingseffekt også for disse barna. I og med at barna med ADHD framviste mer problemadferd før oppstart av behandlingen, fremviste de fortsatt mer problematferd enn ikke-ADHD etter behandling.
Grunnet DUÅs gode effekt er behandlingsprogrammet nå implementert nasjonalt i Norge, og resultatene i denne studien indikerer at dette er et viktig tiltak også for aggressive barn med ADHD. | en |