dc.contributor.author | Larsen, Bjørg | |
dc.date.accessioned | 2008-03-26T08:07:40Z | |
dc.date.available | 2008-03-26T08:07:40Z | |
dc.date.issued | 2007-05 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven er en studie av erfaringer med å ha lese- og skrivevansker som utøvende
sykepleier. Det finnes flere sykepleiere i vårt helsevesen som har lese- og skrivevansker og
jeg ønsker med dette å få fram hvordan det kan oppleves. Bakgrunnen for at jeg valgte å gjøre
undersøkelse av temaet, var at jeg ønsket å vite noe om hva det innebærer å ha lese- og
skrivevansker i arbeidet som sykepleier. Jeg har gjennom denne studien sett at området er
underkommunisert og ønsker derfor å sette søkelyset på et tema som berører mange av våre
helsearbeidere. Mitt hovedfagsarbeid må sees på som et bidrag i og et forsøk på å gi en
utvidet forståelse av hva det innebærer å ha lese- og skrivevansker i et yrke med høye krav til
lese- og skrivekompetansen. Min problemstilling er: Hva innebærer det for sykepleiere å ha
lese- og skrivevansker i sitt arbeide?
I denne studien er det benyttet en kvalitativ forskningsmetode med fenomenologisk
hermeneutisk tilnærming. Det er gjort intervju av 8 sykepleiere som selv har lese- og
skrivevansker og som arbeidet eller hadde arbeid i sykehus, de fleste med lang yrkeserfaring.
Det er benyttet et åpent ustrukturert intervju som ble tatt opp på lydbånd. Intervjuene er
skrevet ned, analysert og tematisert. Det er benyttet en analysemetode som kan sammenfalle
med det Kvale (1997) kaller en empirisk fenomenologisk meningsfortetting. Intervjuet leses
og meningsenhetene uttrykkes og tematiseres ut fra forskerens tolkninger. Noen av temaene
som ble synlig i analysen er forsøkt fremmet og kommentert i oppgaven.
Noen av fortellingene inneholder hendelser og refleksjoner fra arbeidet og fra livet som
helhet, mens andre ikke i så stor grad refererer til bestemte hendelser på arbeid, men i større
grad beskriver hvilke tiltak som benyttes. Mange forteller hvordan det oppleves og leve med
lese- og skrivevansker og relaterer hendelser på arbeid til hendelser i privatlivet og motsatt.
Noen reflekterer over sine egne reaksjoner og ser relasjoner til barne- videregående og
høgskole. Det var to hovedtemaer som kom tydelig fram i analysen, a) Hva betyr lese- og
skrivevansker for sykepleiernes hverdag - i relasjon til en selv og b) i relasjon til pasienter og
kolleger på arbeid? Informantene forteller om betydningen av å ha lese- og skrivevansker
gjennom hele livet og hvordan dette gir seg utslag i deres arbeid som sykepleier. Noen av de
funn som ble synlig i analysen er kommentert/drøftet i oppgaven. Ansvarlighet er et tema som
var fremtredende, alle var opptatt av pasientens sikkerhet. De viser og til strategier som de tar i bruk for å kompensere noe for problemene. Deres synspunkter om forsvarlighet i arbeide
som sykepleier er og et tema som berøres. Sykepleierne kjenner seg selv, sine sterke og svake
sider og kan utnytte det konstruktivt. De ser sin sårbarhet og forteller om tanker, følelser og
aksept. Ønsket om bedre tilrettelegging på arbeidsplassen var og et tema som ble synlig.
Nesten alle hadde videreutdanning innenfor faget og forteller hvordan de mestrer det og
hvorfor det er nødvendig med videreutdanning.
Sykepleierne som jeg intervjuet fremmet yrket som givende og trives godt i arbeidet. De fleste
arbeidet i full stilling, noen i redusert fordi de holdt på med videreutdanninger, en var
langtidssykemeldt. De fleste hadde lang yrkeserfaring som sykepleiere. Intensjon med å la seg
intervjue var for mange et ønske om større åpenhet omkring temaet ”sykepleiere med lese- og
skrivevansker.” | en |
dc.description.abstract | This thesis is a study of practising nurses’ experiences with reading and writing disorders.
Within the public health service there are several nurses with reading and writing disorders.
The reason for choosing to investigate the topic was that I wanted to know what having
reading and writing disorders while practising nursing involves. Through the work with this
study I have come to understand that the topic is undercommunicated and I therefore wish to
draw attention to a topic that affects many of our public health workers. The work in this
thesis must be seen as a contribution and attempt to provide a deeper understanding of what it
involves to have reading and writing disorders in a profession with high demands on reading
and writing competence. My problem for discussion is: What does it involve for practising
nurses to have reading and writing disorders?
For this study a qualitative research method with a phenomenological hermeneutic approach
has been used. Interviews of 8 nurses with reading and writing disorders have been carried
out. All of these have worked or work in a hospital, most of them with long professional
experiences. Open and unstructured interviews recorded to tape were employed for this
purpose. The interviews have been written down, analyzed and thematized. The method of
analyses employed coincides with what Kvale (1996) calls an empirical phenomenological
meaning condensation. The ideas that stand out from the interviews are formulated and
thematized based on the researcher’s interpretations. Some of the topics that manifested
themselves during the analysis have been further emphasized and commented on in the thesis.
Some of the accounts contain events and reflections from work and life as a whole, while
others to a lesser degree refer to fixed events in their work and to a greater degree describes
the measures taken to deal with the situation. Many of the informants portray how they
experience living with reading and writing disorders and relate events at work to events in
their personal life and vice versa. Some reflect over their own reactions and draw links to
early schooldays and higher education. Two main topics appeared from the analysis; a) What
does reading and writing disorders imply for the nurses’ everyday life – in relation to
themselves, and b) in relation to patients and colleagues at work? The informants reveal the
influence their reading and writing disorders have had throughout life and how this is
reflected in their work as nurses. Responsibility is a topic that was prominent as everybody had their patients’ safety in mind. The subjects refer to strategies that are employed to partly
compensate for their problems. Their views about reliability in the nursing profession are also
a topic that is discussed. The nurses know themselves; their strong and weak points and are
able to take advantage of this constructively. They understand their own vulnerability and tell
about their thoughts, feelings and acceptance of the situation. Their wish for better
accommodation in their work places was also a topic that became visible. Almost all of the
informants had further education within their profession and reveal how they mastered this
and why further education is important.
The nurses that were interviewed promoted the profession as rewarding and were very happy
in their work. Most of them worked full time, some worked in reduced positions due to
further educations, while one was on sick leave. The intention of being interviewed were for
many of them a desire to promote greater openness around the topic ‘nurses with reading and
writing disorders’. | en |
dc.description | Dette er en hovedfagsoppgave | en |
dc.format.extent | 563150 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/1382 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_1163 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2007 The Author(s) | |
dc.subject | VDP::Medisinske fag: 700::Helsefag: 800 | en |
dc.title | Sykepleiere med lese- og skrivevansker : en studie av sykepleiernes erfaringer av å ha lese- og skrivevansker | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |