Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNilsen, Fredrik
dc.date.accessioned2018-10-22T05:19:26Z
dc.date.available2018-10-22T05:19:26Z
dc.date.issued2018-09-07
dc.description.abstract<i>Norwegian abstract</i>: I artikkelen argumenterer jeg for at Elisabeth av Böhmen, gjennom hennes kritikk av den kartesianske dualismen mellom sjel og legeme, motiverer Descartes til å videreutvikle og presisere sin teori om samvirket mellom de to substansene, en prosess som kulminerer i den velkjente teori om konglekjertelen (glandula pinealis). I Meditasjoner fra 1641, som utgjør utgangspunktet for korrespondansen i 1643 mellom Elisabeth og Descartes, angår Descartes sitt hovedargument vesensforskjellen mellom de to substansene; mens sjelen (res cogitans) fungerer i samsvar med logikkens prinsipper, virker legemet (res extensa) i overensstemmelse med mekanikken. Descartes har heller lite å si vedrørende foreningen mellom de to substansene, og han gir ikke noen forklaring på denne. Heller ikke i svarene på Elisabeths brev lanserer han noen slik forklaring, men Elisabeths spørsmål motiverer ham, i sitt siste verk, Sjelens Pasjoner fra 1649, til å utvikle og offentliggjøre konglekjertelteorien.en_US
dc.description.abstract<i>English abstract</i>: In the article I argue that Elizabeth of Bohemia, through her critique of the Cartesian dualism between mind and body, motivates Descartes to develop and specify further his theory of correlation between the two substances, a process that culminates in the well-known theory of the pineal gland (glandula pinealis). In the Meditations from 1641, which is the point of departure for the 1643-correspondence between Elizabeth and Descartes, Descartes’ main arguments concern the distinction between the two substances; whereas the mind (res cogitans) works due to logical principles, the body (res extensa) works in accordance with mechanics. On the union or correlation between the substances, Descartes has only minor things to say and does not provide any explanation of it. Nor in his replies to Elizabeth’s letters does he offer such an explanation, but Elizabeth’s questions motivate him, in his last work, The Passions of the Soul from 1649, to develop and publish the theory of the pineal gland.en_US
dc.descriptionThe following article, Nilsen, F. (2018). Elisabeth av Böhmen og sinn-kropp-problemet. <i>Norsk Filosofisk Tidsskrift</i>, 53(02-03), 79-91. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2901-2018-02-03-04, can be accessed at <a href=https://doi.org/10.18261/issn.1504-2901-2018-02-03-04> https://doi.org/10.18261/issn.1504-2901-2018-02-03-04</a>.en_US
dc.identifier.citationNilsen, F. (2018). Elisabeth av Böhmen og sinn-kropp-problemet. Norsk Filosofisk Tidsskrift, 53(02-03), 79-91. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2901-2018-02-03-04en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1613055
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1504-2901-2018-02-03-04
dc.identifier.issn0029-1943
dc.identifier.issn1504-2901
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13992
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlaget (Scandinavian University Press)en_US
dc.relation.journalNorsk Filosofisk Tidsskrift
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Philosophical disciplines: 160en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Filosofiske fag: 160en_US
dc.subjectElisabeth av Böhmenen_US
dc.subjectRené Descartesen_US
dc.subjectsjelen_US
dc.subjectlegemeen_US
dc.subjectforening av sjel og legemeen_US
dc.subjectdualismeen_US
dc.subjectmonismeen_US
dc.subjectrasjonalismeen_US
dc.titleElisabeth av Böhmen og sinn-kropp-problemeten_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel