dc.contributor.author | Nilsen, Fredrik | |
dc.date.accessioned | 2018-10-22T05:19:26Z | |
dc.date.available | 2018-10-22T05:19:26Z | |
dc.date.issued | 2018-09-07 | |
dc.description.abstract | <i>Norwegian abstract</i>: I artikkelen argumenterer jeg for at Elisabeth av Böhmen, gjennom hennes kritikk av den kartesianske dualismen mellom sjel og legeme, motiverer Descartes til å videreutvikle og presisere sin teori om samvirket mellom de to substansene, en prosess som kulminerer i den velkjente teori om konglekjertelen (glandula pinealis). I Meditasjoner fra 1641, som utgjør utgangspunktet for korrespondansen i 1643 mellom Elisabeth og Descartes, angår Descartes sitt hovedargument vesensforskjellen mellom de to substansene; mens sjelen (res cogitans) fungerer i samsvar med logikkens prinsipper, virker legemet (res extensa) i overensstemmelse med mekanikken. Descartes har heller lite å si vedrørende foreningen mellom de to substansene, og han gir ikke noen forklaring på denne. Heller ikke i svarene på Elisabeths brev lanserer han noen slik forklaring, men Elisabeths spørsmål motiverer ham, i sitt siste verk, Sjelens Pasjoner fra 1649, til å utvikle og offentliggjøre konglekjertelteorien. | en_US |
dc.description.abstract | <i>English abstract</i>: In the article I argue that Elizabeth of Bohemia, through her critique of the Cartesian dualism between mind and body, motivates Descartes to develop and specify further his theory of correlation between the two substances, a process that culminates in the well-known theory of the pineal gland (glandula pinealis). In the Meditations from 1641, which is the point of departure for the 1643-correspondence between Elizabeth and Descartes, Descartes’ main arguments concern the distinction between the two substances; whereas the mind (res cogitans) works due to logical principles, the body (res extensa) works in accordance with mechanics. On the union or correlation between the substances, Descartes has only minor things to say and does not provide any explanation of it. Nor in his replies to Elizabeth’s letters does he offer such an explanation, but Elizabeth’s questions motivate him, in his last work, The Passions of the Soul from 1649, to develop and publish the theory of the pineal gland. | en_US |
dc.description | The following article, Nilsen, F. (2018). Elisabeth av Böhmen og sinn-kropp-problemet. <i>Norsk Filosofisk Tidsskrift</i>, 53(02-03), 79-91. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2901-2018-02-03-04, can be accessed at <a href=https://doi.org/10.18261/issn.1504-2901-2018-02-03-04> https://doi.org/10.18261/issn.1504-2901-2018-02-03-04</a>. | en_US |
dc.identifier.citation | Nilsen, F. (2018). Elisabeth av Böhmen og sinn-kropp-problemet. Norsk Filosofisk Tidsskrift, 53(02-03), 79-91. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2901-2018-02-03-04 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1613055 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/issn.1504-2901-2018-02-03-04 | |
dc.identifier.issn | 0029-1943 | |
dc.identifier.issn | 1504-2901 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13992 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget (Scandinavian University Press) | en_US |
dc.relation.journal | Norsk Filosofisk Tidsskrift | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Philosophical disciplines: 160 | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Filosofiske fag: 160 | en_US |
dc.subject | Elisabeth av Böhmen | en_US |
dc.subject | René Descartes | en_US |
dc.subject | sjel | en_US |
dc.subject | legeme | en_US |
dc.subject | forening av sjel og legeme | en_US |
dc.subject | dualisme | en_US |
dc.subject | monisme | en_US |
dc.subject | rasjonalisme | en_US |
dc.title | Elisabeth av Böhmen og sinn-kropp-problemet | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |