Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDahl, Irene
dc.contributor.authorBråten, Kenneth Eilertsen
dc.date.accessioned2019-06-03T08:58:39Z
dc.date.available2019-06-03T08:58:39Z
dc.date.issued2014-05-02
dc.description.abstractEn både faktisk og rettslig forutsetning for akvakulturdrift er at virksomheten ikke skader miljøet i for stor grad. Rettslig sett er dette forankret i akvakulturloven § 10, som bestemmer at både etablering, drift og avslutning av akvakultur skal være «miljømessig forsvarlig». Men hva innebærer dette? Og hvordan kan forvaltningen oppnå denne miljøstandarden? Oppgaven starter med å klargjøre den miljørettslige rammen akvakultur skal skje innenfor. Akvakulturloven § 10 danner utgangspunktet, og det ses til andre relevante faktorer - både øvrige bestemmelser i akvakulturlovens kapittel om miljøhensyn og forskrifter gitt i kraft av dette, og rettskildefaktorer utenfor loven. Av disse siste er særlig Grunnloven og integrasjonsprinsippet, samt prinsippene kodifisert i naturmangfoldloven sentrale. Behandlingen vil blant annet vise miljønormens fleksibilitet – både fordi normen som sådan kan utvikle seg, og fordi den må tilpasses det enkelte område akvakultur skjer i. Det undersøkes også hvilken betydning det har at akvakulturforvaltningen er fragmentarisk, og at ulike tilfeller ofte kan subsumeres under flere lover. Etter dette ses det til hvilke rettslige virkemidler forvaltningen har for å oppnå den ovennevnte miljønormen. Behandlingen starter med utgangspunktet for offentlig myndighetsbruk – hjemmelskravet. Deretter drøftes hvem som har personell kompetanse i saker om akvakultur, og om det gjelder et spesialitetsprinsipp i denne sammenheng. Etter dette redegjøres det nærmere for den materielle kompetansen miljønormen gir. I denne sammenhengen behandles sentrale forskrifter, og forvaltningens adgang til å fatte enkeltvedtak for å oppnå «miljømessig forsvarlig» akvakultur, samt skrankene forvaltningen må holde seg innenfor.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15416
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDJUR-3901en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Miljørett: 347en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Law: 340::Environmental law: 347en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Offentlig rett: 343en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Law: 340::Public law: 343en_US
dc.titleForvaltningsmyndighetenes rettslige virkemidler for å oppnå miljømessig forsvarlig akvakulturen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)