dc.contributor.advisor | Øberg, Gunn Kristin | |
dc.contributor.author | Kongshavn, Eli | |
dc.date.accessioned | 2019-06-08T11:31:06Z | |
dc.date.available | 2019-06-08T11:31:06Z | |
dc.date.issued | 2018-05-05 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Personer med cerebral parese (CP) er en stor heterogen pasientgruppe for barne- og ungdomsfysioterapeuter. Mange av personene med CP trenger livslang trening for å opprettholde funksjonen og for å forebygge sekundære muskel- og skjelettplager. Fysioterapeuter tilbyr ulike typer behandling, og det handler om å tilpasse et opplegg til den enkelte pasienten. Gruppebehandling er en behandlingsform som har økt de siste tiårene, og det er spesielt barn som tilbys denne behandlingen. Ungdom med CP utrykker et ønske om å trene i gruppe, og det kan tenkes at det å trene med andre, som har samme utfordringer, kan være positivt i ungdomstiden.
Hensikt: Å skaffe økt kunnskap om hvordan ungdom med CP opplever og erfarer å delta på gruppebehandling med andre som har CP.
Materialet og metode: En kvalitativ intervjustudie med fire ungdommer med CP (GMFCS- nivå 1-2). Analyseprosessen er basert på̊ Malteruds systematiske tekst kondensering. Studien er forankret i fenomenologisk-hermeneutisk vitenskapstradisjon.
Kunnskapsbidrag: Ungdommene hadde et ambivalent forhold til å delta på gruppebehandling. Følelsen av å være annerledes opplevdes som negativt for ungdommene, og det ble tydeliggjort da de måtte delta gruppebehandling. Samtidig viste det seg å være positivt for deltakerne å møte andre som hadde CP, fordi dette gav en følelse av å bli forstått. Ungdommene så at de ikke var alene. Etter år med trening, hadde det utviklet vennskap mellom deltakerne i de forskjellige gruppene. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15488 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HEL-3990 | |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Physiotherapy: 807 | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807 | en_US |
dc.subject | cerebral parese | en_US |
dc.subject | ungdom | en_US |
dc.subject | gruppebehandling | en_US |
dc.subject | vennskap | en_US |
dc.subject | identitet | en_US |
dc.title | Å delta på gruppebehandling sammen med andre som har Cerebral Parese. En intervjustudie av ungdom med Cerebral Parese (CP) som går til gruppebehandling ledet av fysioterapeuter | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |