Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKassah, Bente
dc.contributor.authorArnesen, Hilde Kathrin Larsen
dc.date.accessioned2019-06-27T12:18:50Z
dc.date.available2019-06-27T12:18:50Z
dc.date.issued2019-05-31
dc.description.abstractDet er i oppgaven gjennomført en undersøkelse av NAV-veilederes erfaringer med å kommunisere digitalt med rusmiddelavhengige brukere under arbeidsavklaring, og hvordan de håndterer eventuelle utfordringer som kommer til syne. Undersøkelsen baserer seg på en kvalitativ metode, hvor jeg har gjennomført telefonintervju med fem NAV-veiledere fordelt på to ulike NAV-kontor. Oppgavens teoretiske forankring er knyttet opp mot kommunikasjon, relasjon, stigmatisering/marginalisering, samt mot makt generelt og i perspektivene til Michel Foucault, Pierre Bourdieu og Erving Goffmann spesielt. Jeg har funn som indikerer at veiledere i NAV møter utfordringer i digital kommunikasjon med rusmiddelavhengige under arbeidsavklaring, og at utfordringene i hovedsak bunner i manglende rammebetingelser i livssituasjonen til brukerne som gjør at de ikke mestrer å nyttiggjøre seg de digitale tjenestene. NAV-veiledere møter utfordringene med å bruke andre kommunikasjonsmåter, der samtalen i det fysiske møtet fremheves som det som fungerer best både med tanke på kommunikasjon og arbeidsavklaring. Et annet interessant funn dreier seg om NAV-veilederes opplevelse av å få frigjort tid til å hjelpe de som trenger mye bistand, som følge av at digitale tjenester gjør arbeidsavklaringsarbeidet enklere i samarbeid med andre brukergrupper. Ut fra det kan man forstå at regjeringens innføring av kanalstrategien har positive ringvirkninger for NAV-veilederes arbeid med rusmiddelavhengige under arbeidsavklaring.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15617
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSSO-3900
dc.subjectVDP::Social science: 200::Social work: 360en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360en_US
dc.titleDigitalisering i NAV – henger alle brukergrupper med? En studie av NAV-veilederes erfaringer med digital kommunikasjon rettet mot rusmiddelavhengige brukere under arbeidsavklaring.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)