’In gille huma’. De tause rommene i samtalen : samiske fortellinger om kreft
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/1603Dato
2006-11-11Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Dagsvold, IngerSammendrag
Dette mastergradsarbeidet handler om hvordan man kan forstå det å ha kreftsykdom
ut fra hvordan sykdommen snakkes, eller ikke snakkes om i samiske samfunn. Det er
i dagens kreftomsorg et sterkt fokus på å hjelpe de som rammes av kreft til å mestre
krisen dette kan oppleves som. Samtale; det å snakke om og sette ord på følelser,
tanker og reaksjoner anses som den viktigste metoden i krisebearbeidingen. Men det
er ikke like selvsagt for alle å skulle snakke om kreft og følelser knyttet til det.
Oppgaven omhandler også møtet mellom det norske helsevesen og samiske
kreftpasienter1.
Mastergradsoppgaven er en kvalitativ studie, basert på et filosofisk hermeneutisk
tilnærming med fokus på forståelse. Empirien bygger på intervjuer med 4 samiske
kvinner i 40-60 årene om deres erfaringer med og tanker om det å ha kreft, og måter
å snakke om følelser og reaksjoner knyttet til sykdommen på. En av disse kvinnene
har selv opplevd kreft, og hun har gitt ut en diktsamling om det å få kreft og
behandling for det. Diktsamlingen inngår i kildematerialet. I tillegg er det en forfatter
og to helsearbeidere som intervjues om kreft og det å snakke om kreft i samiske
samfunn. De ulike kilder som er benyttet gir ulike perspektiv inn mot temaet.
Fortellingsperspektivet er gjennomgående i oppgaven.
Det å ha kreft og det å snakke, eller ikke snakke om det knyttes til teori av filosofene
Hans-Georg Gadamer og Ludwig Wittgenstein, med fokus på forståelse, historiske
tradisjoner, språk og livsverden. I tillegg brukes det teori knyttet til
sykdomsforståelse i et samisk historisk perspektiv.
Målet med oppgaven er å bidra til økt forståelse av hvordan det kan oppleves å ha
kreft, ulike måter å forstå sykdommen på og derav ulike måter å snakke om og
forholde seg til kreftsykdom i et samisk perspektiv. Mastergrádabargu cilge mo borasdávdda sáhttá ipmirdit das man olu das hállojuvvo,
dahje ii hállojuvvo, sámi servodagas. Dálá borasdávdadikšu geahccala veahkehit sin
geat ožžot borasdávdda vai sii nagodivcce hálddašit borasdávdadili mii dovdo dego
roassu. Hálešteapmi; hállat dovdduid birra, jurdagiid ja reakšuvnnaid birra lea dálá
borasdávdadivššu deháleamos metoda, go lea sáhka roasuid hálddašeamis. Muhto, ii
buohkaide leat seammá lunddolaš hállat borasdávdda ja dovdduid birra.
Mástergrádabargu cilge dácca dearvvašvuodasuorggi ja sámi borasdávdapasieanttaid
gaskavuoda2.
Dát lea kvalitatiiva dutkamuš, filosofiija hermeneutihka dutkamuš mii deattuha
ipmárdusa. Empiria leat 4 sámi nissona geaid lean jearahallan. Sii leat 40-60 agis.
Lean jearran mo sii vásihit ja jurddašit borasdávdda birra, ja mo sii hállet dovdduid ja
reakšuvnnaid birra mat bohtet go lea dávda. Ovtta nissonis lea alddis leamaš
borasdávda ja lea almmuhan diktagirjji borasdávdda ja borasdávdadivššu birra. Lean
geavahan diktagirjji gáldun. Lean jearran ovtta girjecállis ja guokte
dearvvašvuodamielbargis mo sámi servodagas hállojuvvo borasdávdda birra.
Iešgudetge gálduin leat iešgudetge perspektiivvat dán fáttás. Muitalanperspektiiva lea
oidnosis olles barggus.
Borasdávda ja dan ahte hállet go olbmot, vai eaigo hála dan birra, cadnojuvvo
filosofaid Hans-Georg Gadamer ja Ludwig Wittgenstein teoriijaide, mas ipmárdus,
historjjálaš árbevierut, giella ja eallinmáilbmi leat guovddážis. Mun geavahan maid
teoriija mii cadno sámi historjjálaš dávdaipmárdussii.
Mastergrádabarggu ulbmil lea lasihit olbmuid ipmárdusa das mo lea oažžut
borasdávdda, mo sierraláhkái sáhttá ipmirdit dávdda ja dasto mo sierraláhkái hállá
dávdda birra ja birge dávddain sámi servodagas. This Master thesis concerns how to understand having cancer from how the disease
is being talked, or not talked about, in Sami societies. It is in Cancer care today
strongly emphasized to help those who get cancer to cope with it. Conversation; to
talk about it and put word on emotions, thoughts and reactions is considered the most
important method to cope with the crisis. But it is not obvious that everybody wants
to talk about cancer and feelings related to that. The thesis also concerns the
meetings in between the Norwegian Health Care system and Sami Cancer patients3.
The thesis is a qualitative study, based on a philosophical hermeneutical approach.
The empirical data consists of interviews with 4 Sami women, and is about their
experience with and thoughts about having cancer and different ways to talk about
feelings and reactions related to the disease. One of these women has experienced
having cancer herself, and she has published a collection of poetry about having
cancer and receive treatment for that. The collection of poetry is a part of the data
material. There is also a poet and two public health workers who are interviewed
about cancer and talking about cancer in Sami societies. The different data sources
contribute with different perspectives on to the themes. The narrative perspective is a
common theme in this thesis.
Having Cancer and to talk, or not to talk about it, is understood in relation to theory
by the philosophers Hans-Georg Gadamer and Ludwig Wittgenstein. The focus is on
understanding, historical traditions, language and the life world. In addition I make
use of theory about different ways to understand disease in a historical Sami
perspective.
The aim with the thesis is to contribute to an increased understanding on how it can
feel like to experience having cancer, different ways to understand the disease and
out of that, different ways to talk about and act upon having cancer in a Sami
perspective.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2006 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: