dc.contributor.advisor | Beddari, Ellinor | |
dc.contributor.author | Lien, Elise Christine | |
dc.date.accessioned | 2019-10-31T09:45:57Z | |
dc.date.available | 2019-10-31T09:45:57Z | |
dc.date.issued | 2018-10-31 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Det har i de siste årene vært et økt fokus på kvaliteten på seksualundervisning til skoleelever. Det påstås fra mange hold at seksualundervisningen varierer og ikke er tilstrekkelig knyttet til ungdoms behov.
Problemstilling: Hvordan gjennomfører helsesøstre seksualundervisningen til ungdomsskoleelever, og hvilke tilpasninger gjøres knyttet til deres behov angående temaet seksualitet?
Litteratur: Tidligere forskning knyttet til ungdommers oppfatning av seksualundervisning, deres informasjonskilder, og helsesøstres opplevelser av å undervise om seksualitet. Litteratur om sosiokulturelle perspektiver på seksualitet, skolehelsetjenesten, helsesøstres ansvarsområde, samt didaktikk og health literacy belyser denne oppgaven.
Metode: Kvalitativ metode av seks individuelle intervjuer. Intervjuene ble analysert med en hermeneutisk tilnærming.
Resultat: Helsesøstrene anser seksualundervisning som en del av sitt ansvarsområde. De opplever at de har en annen kompetanse om ungdom og seksualitet enn hva lærere har. Gjennomføring og tilpasning kan være utfordrende grunnet elevenes variasjoner i erfaring, utvikling, interesser og temaets natur. Helsesøstrene har ulike tilnærminger til kjønnsinndeling av grupper. Helsesøstrene ønsker i større å grad tematisere positive aspekter ved seksualitet. Det fremkommer utfordringer knyttet til stor bredde av tematikker i undervisningen og anledning til å gjennomgå alle. De lærer i stor grad om ungdoms behov gjennom elever som oppsøker dem med ulike problemstillinger knyttet til seksualitet.
Avslutning: Studien viser at tilpasning i seksualundervisning skjer gjennom ulike metoder og vurderinger. Seksualundervisningen tar utgangspunkt i bevisstgjøring av elevenes refleksjoner knyttet til holdningsbaserte spørsmål. Seksualundervisningen viser seg som en arena hvor helsesøster kan synliggjøre seg som en aktør innen skolehelsetjenesten som elevene kan oppsøke ved behov. Studien viser dessuten at helsesøstrene gjør tilpasninger knyttet til språklig avklaring for å kunne gi adekvat undervisning. Språklig avklaring blir benyttet som en plattform for utveksling av forståelse mellom seg selv som individ og faglig aktør, og for elevene som individ og ungdom. Alders og kulturdifferanse er faktorer som krever at helsesøstre er oppdaterte på hva som er aktuelt for ungdomsskoleelevene.
Nøkkelord: Seksualundervisning, seksuell helse, oppfatninger, helsesøster, ungdom, elever. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/16550 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HEL-3903 | |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800 | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800 | en_US |
dc.subject | Seksualundervisning | en_US |
dc.subject | Seksuell helse | en_US |
dc.subject | Oppfatninger | en_US |
dc.subject | Helsesøster | en_US |
dc.subject | Ungdom | en_US |
dc.subject | Elever | en_US |
dc.title | Helsesøsters seksualundervisning til ungdomsskoleelever. En kvalitativ studie om helsesøstres erfaringer med gjennomføring av seksualundervisning | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |