dc.contributor.author | Dahl Hambro, Cathinka | |
dc.contributor.author | Tessem Strøm, Janine | |
dc.contributor.author | Skillingstad, Torhild | |
dc.date.accessioned | 2020-01-10T09:18:30Z | |
dc.date.available | 2020-01-10T09:18:30Z | |
dc.date.issued | 2019-09-20 | |
dc.description.abstract | Stadig større fokus rettes mot skriving og tekstkyndighet i norsk utdanning, ettersom forskning gjennomført de senere år har vist at studenter i høyere utdanning finner akademisk skriving utfordrende og ønsker bedre opplæring og oppfølging i dette aspektet av utdanningen. I denne artikkelen presenterer vi funn fra en studentundersøkelse gjort i forbindelse med kurs i akademisk skriving i regi av et akademisk skrivesenter ved et fakultet i en norsk høyere utdanningsinstitusjon høsten 2016. Vårt hovedanliggende med undersøkelsen var å finne ut om studentene ved fakultetet opplevde å være tilstrekkelig trygge på akademisk skriving og eventuelt hva de ønsket bedre opplæring og oppfølging i. Vår hovedhypotese har vært at mange studenter ikke erfarer at de får den opplæringen og oppfølgingen de trenger for å oppleve seg trygge på akademisk skriving gjennom studieløpet, og at akademiske skrivesentere derfor potensielt kan fylle en viktig funksjon ved høyere utdanningsinstitusjoner. | en_US |
dc.description.abstract | Literacy and academic writing receive increasingly more attention in Norwegian higher education, as recent research has demonstrated that students within the higher education system find academic writing challenging and express a desire for better instruction and follow-up on this aspect of their education. In this article, we present results from a survey conducted in connection with a course in academic writing organised by an Academic Writing Centre at a faculty at a Norwegian higher education institution during the autumn of 2016. The primary purpose was to explore whether the students at the faculty felt confident with regard to academic writing, and on what aspects of academic writing they desired more focus and instruction. Our main hypothesis has been that many students do not experience that they receive the necessary instruction and follow-up in order to feel secure and confident when it comes to academic writing, and that academic writing centres therefore potentially have an important role to play at higher education institutions in Norway. | en_US |
dc.identifier.citation | Dahl Hambro C, Tessem Strøm J, Skillingstad TL. Akademiske skrivesentres rolle i høyere utdanning
– en kartlegging av behovet for opplæring i akademisk skriving blant studenter ved en høyere utdanningsinstitusjon i Norge. UNIPED. 2019;42(2):290-307 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1728348 | |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1893-8981-2019-03-05 | |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/17045 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.relation.journal | UNIPED | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 | en_US |
dc.title.alternative | Academic Writing Centres’ role in higher education: – a survey of the need for instruction in academic writing among students at a higher education institution in Norway | en_US |
dc.title | Akademiske skrivesentres rolle i høyere utdanning
– en kartlegging av behovet for opplæring i akademisk skriving blant studenter ved en høyere utdanningsinstitusjon i Norge | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |